عصر کنونی با عصر امام جواد(ع) شباهت هایی دارد، در زمان هم افرادی از به ظاهر دین مداران به خاطر دنیا خود با دین خدا بازی می کردند و به اسم دین علیه دین و مذهب فعالند؛ لذا می توان از شیوه جوادالائمه(ع) برای مقابله با آنها استفاده کرد.

راهبرد جوادالائمه(ع)؛ نقشه مبارزاتی مقابل آنها که با دین خدا بازی می کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم پاک نیا، مدرس حوزه علمیه با اشاره به زندگی امام جواد (ع) و ویژگی های ایشان اظهار کرد: امام جواد (ع) در دوران کودکی به امامت رسیدند و این مسئله در زمان ایشان برای اولین بار رخ داده بود زیرا پیش از حضرت(ع)، امامان در خردسالی به امامت نرسیده بودند اما بعد از ایشان امام هادی(ع)  و امام عصر(عج)  در همین سنین به امامت رسیدند.

 

اثبات امامت سطح علمی امام جواد از طریق مناظره

وی با بیان اینکه امامت حضرت در سنین کودکی مورد سوال و ایراد مردمان آن زمان قرار گرفته بود، تصریح کرد: زمانی که امام (ع) در کنار مامون قرار گرفت همچنان این مسئله مطرح بود و یکی از مسائلی که امامت و علم ایشان را تائید می کرد، مناظرات بود و امام جواد(ع) در مناظرات با علمای بزرگ آن زمان اثبات کردند ، در این سنین که از لحاظ سنی بالغ نشده اند اما از لحاظ علمی و اخلاقی در سطح بالایی قرار دارند.

 

حجت الاسلام پاک نیا با اشاره به مناظرات امام جواد(ع)  گفت: امام (ع) با توجه به شرایط آن زمان به مناظرات پرداختند که اثبات سطح توانایی های ایشان و نشانگر برتری سطح علمی ایشان بر تمام علمای عصر خود بود.

 

اظهار ناتوانی عالم برتر عصر مامون در مناظره با امام جواد(ع)

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به یکی از شاخص ترین مناظرات امام جواد(ع)  افزود: یکی از مناظرات مشهور حضرت مناظره در مجلس مامون با یحیی بن اکثم که وی از امام(ع) سوال کرد ؛ حکم فردی که در حال احرام حیوانی را شکار کرده چیست؟ امام ابتدا او را راهنمایی کرد به 11 مسئله فرعی و فقهی در این زمینه که فرمودند؛ این مطلب چونه بوده است؛ در کجا بوده داخل یا خارج از حرم بوده؟ عالم به حکم حرمت شکار بود یا علم نداشته؟ عمدا کشته یا به خطا کشته؟ برده بوده یا آزاد بوده؟صغیر بوده یا کبیر بوده؟ برای اولین بار این عمل را مرتکب شده یا چندمین مرتبه بوده؟ شکارش از پرندگان بوده یا غیره پرندگان بوده؟ حیوان کوچک بوده یا بزرگ بوده؟ اصرار بر کار خود دارد یا پشیمان و نادم است؟ در شب شکار کرده یا روز؟ در حال احرام عمره یا تمتع بوده؟ و همه این فروعات را امام مطرح می کند و یحیی ابن اکثم معروف ترین عالم عصر مامون به لکنت می افتد و ناتوانی خود را اظهار می کند و مامون در نهایت خود تقاضا می کند و امام پاسخ نهایی را می دهد.

 

مبارزات با گروه واقفیه

وی با اشاره به مبارزات امام جواد(ع) و امام رضا(ع) با گروه واقفیه افزود: این گروه در امام هفتم توقف کردند و این ها امام رضا(ع) را به عنوان امام باور نداشتند بنابراین در آن عصر دوستان خاص امام رضا(ع)  همچون یونس ابن عبدالرحمن با اشاره امام با این افراد مبارزه می کردند و اگر در آن زمان یاران و دوستان خاص امام رضا(ع)  و امام موسی الکاظم(ع)  نبودند ، این ها نمی توانند حقانیت امام هشتم را اثبات کنند .

 

حجت الاسلام پاک نیا با اشاره به اینکه گروه واقفیه به خاطر مطامع دنیوی چنین کاری را انجام می داد، گفت: برای عده ای تردید ایجاد کرده بودند که چگونه است یاران امام موسی الکاظم(ع) توقف کرده اند و این به دلیل آن بود که افراد شاخصی همچون علی بن ابی حمزه بطائنی چون نماینده خاصی از سوی حضرت داشتند در زمان شهادت امام اموال بسیاری در دست داشتند و طمع دنیا این ها را مجبور کرد تا از امام رضا(ع) تمکین نکنند زیرا ممکن بود از وکالت عزل و موقعیت ظاهری و اموال را از دست دهند لذا آمدن با دین خدا بازی کردند.

 

پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت(ع) اضافه کرد: گروه واقفیه در زمان امام رضا(ع) حضور داشتند و به فعالیت پرداختند و به دوران امام جواد(ع) نیز رسیدند و در این دوران به پخش تردید در مورد فرزندی امام جواد(ع) نسبت به امام رضا(ع) هم پرداختند.

 

ازدواج اجباری امام جواد(ع) با دختر مامون

وی با اشاره به شرایط ازدواج امام جواد(ع) با ام فضل دختر مامون ابراز کرد: حضرت(ع) راضی به این ازدواج نبود و مجبور شدند در آن زمان پیشنهاد مامون را براساس تقیه و شرایط سیاسی قبول کردند و ناچار بودند اما با این وجود از گفتن اندیشه های خود و تبلیغ دین ابایی نداشتند و نکاتی را بیان می کردند بدون آنکه توجه کنند شخصی به نام ام فضل به عنوان جاسوس در خانه و کنار ایشان قرار گرفته است و کاملا مخالف با روش فکری امام(ع) بود.

 

حجت الاسلام پاک نیا ادامه داد: در زمان فعلی نیز در چنین موارد و شرایطی می توان با آزادی اندیشه به راحتی اعتقادات و اندیشه های خود را بیان کند و امام جواد(ع) در این مسیر ابایی هم نداشتند و به همین جهت در نهایت امام (ع) را با توطئه به شهادت رساندند زیرا دیدند حتی با این کار هم نمی توانند توسعه اندیشه های امام جواد(ع) را کنترل کنند.

 

مبارزات امام جواد(ع) با افراد به ظاهر دین مدار

این مدرس حوزه علمیه در مقایسه اسلام فعلی و اسلام ناب زمان امام جواد(ع)  و خدشه هایی که توسط فعالیت های گروه داعش به چهره اسلام وارد می شود، تصریح کرد: عصر کنونی با عصر امام جواد(ع)  شباهت هایی دارد، در زمان هم افرادی از به ظاهر دین مداران به خاطر دنیا خود با دین خدا بازی می کردند و به اسم دین علیه دین و مذهب فعالند و هم اکنون نیز بهترین شیوه مبارزه را همین روش دیده اند زیرا با مصاف رو در رو و مقابله نظامی و زور نمی توانند دین اسلام را کنترل کنند و اندیشه ناب اهل بیت (ع) را به بن بست برسانند لذا آمدند از همین راه وارد شدند، همان زمان نیز امام جواد(ع)  با استدلال های منطقی، اظهار معارف ناب اهل بیت، بیان آیات قرآن به مبارزه به این افراد پرداخت و ما نیز در این عصر باید از همین روش ها استفاده کنیم.

 

وی اضافه کرد: در مقابله با این جریانات باید تا آنجایی که مقدور است استدلال های شیعه با زیباترین بیان که اهل بیت داشتند زیرا امام رضا(ع) فرموده اند: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛اگر مردم زيبايي‌هاي سخنان ما را مي‌شناختند ، بي‌شک از ما پيروي مي‌کردند.» بنابراین باید از راهی منطق اهل بیت(ع) را به مردم ارائه و آموزش دهیم و اگر داعشی که امروز به عنوان نماد مبارزه با اهل بیت به نام اسلام این شیوه را اجرا می کنند، باید جوانان مسلمان و غیرمسلمان را از این  مسائل آگاه کنیم که مقام معظم رهبری بر همین اساس نامه ای به جوانان غربی نوشتند.

 

روش های مبارزه با داعش در عصر کنونی

حجت الاسلام پاک نیا با اشاره به اینکه شیوه دیگری که می توان در این زمان اجرایی کرد مناظره است، گفت : علما و افرادی که در این زمینه تخصص دارند باید وارد شوند از راه مکاتبه یا مناظره و یا پاسخ به شبهات به روشنگری بپردازند و افراد را مجاب کنند زیرا اکثر مردم دنبال منطق هستند و باید جهل آنان را برطرف کرد تا بپذیرند برای همین دلیل امام جواد(ع) ابایی نداشت با آنان به مناظره بپردازد و شبهه زدایی کند، بدون آنکه در نقشه و دام آنها بیفتد.

 

این مدرس حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: در مقایسه این دو زمان مسئله علم امامت را باید در نظر داشت زیرا امام(ع) از علم غیب گویی و کرامت و معجزه استفاده می کردند و عده ای را با این شیوه هدایت می کرد اما ما باید با شیوه های دیگری از راه استدالال منطق و مناظره با این ها برخورد کنیم و حتی در برخی موارد می توان عده ای را در مسائل رو در رو نیز مغلوب شوند که البته پاسخ کوتاه مدت است و پاسخ بلند مدت همان روش امام جواد(ع) است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.