قدس آنلاین- سعید کوشافر: شکایات یکی پس از دیگری به پلیس فتا ارجاع می‌شد.

هکر ۴۰۰ میلیون مشهد روی پله‌های هواپیما دستگیر شد

افسران زبده که به بررسی پرونده‌ها می‌پرداختند دریافتند که این پرونده‌ها همه حکایت از سرقت اینتنرنتی دارد، همه مالباختگان از مشخص یا اشخاص شکایت داشتند که مبالغی از حساب بانکی آنها به صورت اینترنتی برداشت کرده‌اند.

پرونده‌ها از ده فقره هم گذشت و همین مسأله باعث شد تا مسأله با حساسیت بسیار بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

در عین حال مأموران پلیس فتا دریافتند که تمام این شهروندان به دلایلی متفاوت طی چند روز گذشته به کافی نتهای سطح شهر مراجعه و کاری انجام داده‌اند.

همین سرنخ کافی بود تا با مراجعه به کافی نتها و بررسی رایانه‌های آنها متوجه نرم افزار جاسوسی شدند که آنها نصب شده بود.

مأموران پس از دست یابی به این نکته که این نرم افزار جاسوس از سوی یک هکر حرفه‌ای نوشته شده است بررسی‌ها فنی و پلیسی خود را آغاز کردند و توانستند طی مدت کوتاهی به سرنخ‌های خوبی دست پیدا کنند.

این سرنخها در نهایت توانست آنها را به متهمان برساند که در این سرقت 400 میلیون از حساب 11 شهروند مشهدی نقش داشتند.

این در حالی بود که ردزنی‌ها منجر به شناسایی محل اختفای متهمان شده بود اما مامورانی که برای دستگیری متهم ردیف اول عازم شده بودند دریافتند که متهم که متوجه شده دستانش برای پلیس رو شده قصد فرار و خروج از کشور را دارد. آنها بلافاصله و در تداوم عملیات راهی فرودگاه شدند و این متهم را فقط چند دقیقه قبل از پروازش به سوی خارج از کشور بازداشت کردند.

در همین راستا رئیس پليس فتا استان خراسان رضوي از شناسايي جاسوس افزار رايانه‌اي جديد به همراه دستگيري و انهدام باند كلاهبرداري حرفه‌اي اينترنتي در مشهد خبر داد.

سرهنگ جواد جهانشيري، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خط قرمز در تشريح خبر بيان داشت: اواسط ماه گذشته با ارجاع بيش از 11 فقره شكايت مبني بر برداشت غيرمجاز اينترنتي، جمعاً به مبلغ 400 ميليون ريال و طي دو روز متوالي تشكيل شد .

اين مقام انتظامي ادامه داد: با توجه به اظهارات شاكيان و تشابه در وجود نوع كلاهبرداري رايانه‌اي از شاكيان تيم عمليات ويژه‌اي از كارآگاهان و كارشناسان در پليس فتا استان مسؤول رسيدگي به موضوع شد .

سرهنگ جهانشيري افزود: پس از پي گيري‌هاي تخصصي كارآگاهان و كارشناسان زبده فتا با توجه به اظهارات شاكيان در پرونده موصوف كه همگي به روش مشابه‌اي مورد سرقت اينترنتي واقع و براي انجام خريد اينترنتي به كافي نت سطح استان مراجعه داشته كه با پي گيري‌هاي بيشتر موفق به ارتباط كافي نت‌هاي موصوف و برداشتهاي غير مجاز شدند.

متهم رديف اول به نام ح.ا كه تحصيلات ديپلم و 38 سال سن و شغل معاملات مسكن را داشت حين فرار از كشور به مقصد كشور اروپايي پس از دستگيري و مواجهه با ادله فني به بزه خود اعتراف و همدست ديگر خود را نيز معرفي نمود.

متهم رديف دوم كه دانشجوي معماري و به نام ح.ع و 26 ساله بود با ندامت اعتراف كرد :‌توسط وعده‌هاي رويايي كه دوستش به وي داده فريب خورده و اقدام به همكاري با متهم رديف اول نموده بود.

اما متهم و هكر18 ساله مشهدي كه كد نويسي برنامه جاسوس افزار كيلاگر رابه عهده داشته و با دادن برنامه جاسوس افزار به دوكلاهبردار و نصب آن بر روي تعدادي از كافي نت هايي كه در دسترس بيشتري از شهروندان قرار داشته و مراجعين بيشتري داشته‌اند مرتکب جرم شده است در اعتراف به پرونده خويش اغفال از سوي كلاهبردار رديف اول را عنوان داشت و افزود: توسط يكي از آشنايان فاميلي با وي آشنا شده و متاسفانه وي فريب مظلوم نمايي وي را خورده كه با فريب وي از او درخواست داشته تا با دادن شماره حساب چند نفر از افراد كه بدهكار به وي هستند به او كمك نمايد .

هكر مشهدي ادامه داد: من هم با دلسوزي كد برنامه جاسوس افزار را به آنها داده و ظاهرا آنها مراهم فريب دادند....

سرهنگ جهانشيري در تكميل بحث افزود: با توجه به اعتراف صريح متهمين پرونده تحويل مقام قضايي شده، اما تحقيقات تكميلي در اينخصوص ادامه دارد.

سرهنگ جهانشيري با دو هشدار مهم به شهروندان و كاربران فضاي سايبري اعلام داشت : كافي نت داران و نت سراهاي محترم مراقب باشند كه به توصيه‌هاي پليس فتا عمل نموده كه يكي از مهمترين آنها بسته بودن پورت usb  و نصب نرم افزار ديپ فريز بوده كه اگر هم برنامه اي نصب شد به محض راه اندازي مجدد كامپيوتر مانع سوء استفاده افراد سودجو شوند و هرگونه برنامه نصب شده اي هم پاك خواهد شد.

شهروندان هم مراقب باشند كه مبادلات بانكي مالي خود را از كافي نت ها و نت سراها و مكان‌هاي داراي wifi عمومي انجام ندهند. و در صورت اجبار و مراجعه به كافي نت و انجام مبادله بانكي مالي، پس از انجام كار بلافاصله به خود پرداز بانك مربوطه مراجعه و رمز دوم خود را تغيير دهند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.