قدس آنلاین - اراک- احمد مختاری: مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری مرکزی گفت: استان مرکزی از نظر مزیت و برخورداری از سرمایه اجتماعی جزء ضعیفترین استان های کشور است و در جایگاه ۳۰سی ام قرار دارد

استان مرکزی از نظر شاخص سرمایه اجتماعی ضعف اساسی دارد

غلامرضا فتح آبادی در نشست شورای اداری خمین افزود: توسعه اقتصادی و افزایش بهره وری در گرو ارتقای سرمایه اجتماعی است و استان مرکزی به دلیل سرمایه اجتماعی پایین نمی تواند به رشد مطلوب برسد.

وی ادامه داد: این استان در رفتار تبعیض آمیز،کم کاری مسئولان رتبه اول ،سوء استفاده از مردم و باندبازی، دروغگویی مسئولان، رتبه سوم ، پاسخگویی مسئولان رتبه ۳۱،، پایبندی به قانون رتبه ۲۹ و احساس مسئولیت،در زمره استان های واپسین کشور است. وی اظهار کرد: نسبت طلاق به ازدواج در این استان ۲۶ درصد است که از میانگین کشوری که ۲۳ درصد است فراتر رفته و از نظر رشد طلاق ، این استان جزء پنج استان اول کشور قرار دارد.

وی گفت: از نظر تصادفات منجر به فوت استان مرکزی رتبه دوم کشور، مواد مخدر و معتادان زندانی رتبه سوم و نظر سالمندی در جایگاه سوم کشور قرار دارد. فتح آبادی، مهمترین آسیب های اجتماعی را اعتیاد، حاشیه نشینی، فساد، فحشا، طلاق و بی بندباری بیان کرد.

وی گفت: آسیب های اجتماعی تحت تاثیر زمان، مکان و عوامل محیطی قرار دارند و با ورود ارزش های غربی تفاهم و دوستی در ارزش های دینی دچار اختلاف و جامعه دچار بحران هویت شد و این امر موجب تقسیم گروه ها و افراد به رده های مختلف شد. وی بیان کرد: تعارضات سیاسی و بحران ها ناشی از بی هویتی است و بزهکاری های اجتماعی در خانواده های بی هویت و تنش زا روی می دهد. وی بیان کرد: اگر چه شتاب آسیب های اجتماعی ۶۰ درصد در کشور و استان مرکزی کاهش یافته است اما، این آسیبها هنوز نگران کننده هستند.

وی، علت فروکش کردن آسیب های اجتماعی را تغییر در بافت جمعیتی بیان کرد و افزود: به دلیل کاهش جمعیت جوان و رفتن به سمت جامعه پیر بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش یافته است. این مسئول استانداری مرکزی، بیکاری و گرایش جوانان به اعتیاد را از چالش های دیگر استان نام برد و افزود: ۵۵ درصد طلاق ها ،۶۵ درصد همسر آزاری ،۲۵ درصد خشونت ها و ۸۰ درصد سرقت ها به دلیل اعتیاد روی می دهد.

فتح آبادی با بیان اینکه ۲۱ درصد کارگران استان مرکزی سوء مصرف مواد مخدر دارند، افزود: مصرف مواد افیونی بهره وری را به شدت کاهش می دهد. فتح آبادی اظهار کرد: ۷۰ درصد از متهمان ورودی به ندامتگاه های استان مرکزی متاهل و دارای خانواده هستند و با آغاز تحمل حبس آنان، خانواده ها در معرض آسیب های اجتماعی قرارمی گیرند.

وی بیان کرد: جامعه بیشترین تاثیر را بر روی رفتار دارد و همه مسئولان در مقابل آحاد جامعه مسئولیت دارند و هر دستگاهی در حوزه کاری خود باید پاسخگو باشد. فتح آبادی ، بر نظارت اجتماعی تاکید کرد و افزود: دستگاه های اجرایی باید با نظارت کامل و ظایف تکلیفی را به نحو مطلوب اجرا کند.

وی گفت: راهکار کاهش آسیب اجتماعی این است که طرح ها به شکل استانی اجرایی شود و به جای حاکمیت دولت از مشارکت مردمی استفاده شود. فتح ابادی، به مسئولان اجرایی توصیه کرد: فعالیت های کلیشه ای را کنار بگذارند و با هم افزایی به ارائه خلاقیت و ارائه برنامه ها و طرح های نوین در ارتباط با کاهش آسیب اجتماعی بپردازند. وی گفت: در هفته های فرهنگی اجرایی استان مرکزی،۲۰ هزار عنوان برنامه فرهنگی اجرا شد که این برنامه ها در ارتقاء فرهنگ و کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر به سزایی داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.