نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق، با اشاره به واکنش تند و عصبی سعودی ها در قبال سفر هیات یمنی به بغداد، گفت: سوالی که وجود دارد این است که 'راز علاقه سعودی ها به دخالت در هر مساله ای که به عراق مرتبط باشد، چیست؟ '

 پشت علاقه سعودی ها به دخالت در امور عراق چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، 'خالد السرای' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: تشکیل شورای عالی سیاسی برای اداره یمن و تایید و حمایت میلیونی مردم این کشور از این شورا، بطور روشن و شفاف، اراده و انتظارات یمنی ها را آشکار کرد و مشروعیت قانونی را به عنوان نماینده یمن به این شورا بخشید و این امر نشان داد که مشروعیت از آن مزدوران رژیم آل سعود نیست. 
وی در عین حال، با توجه به خشم سعودی ها از سفر هیات یمنی به بغداد که از سوی ناظران، دیپلماسی انصارالله در ادامه تشکیل شورای سیاسی ارزیابی شده، افزود: 'سفر هیات یمنی به عراق بخشی از سفر منطقه ای این هیات است'، اما معلوم نیست، چرا رسانه های عربستان نسبت به این سفر موضع گرفتند، درحالی که همین رسانه ها نسبت به حضور یمنی ها طی هفته ها در کویت ساکت بودند.
السرای با طرح این سوال که 'چرا عربستان سعودی می خواهد در هر مساله ای که مرتبط با عراق است، دخالت کند؟'، گفت: این رژیم بیمارستان ها و مدارس یمن را بمباران می کند و جنگ نسل کشی علیه بیگناهان در یمن به راه انداخته است و معلوم نیست چه رازی وجود دارد که اعلام همدردی ما با ملت یمن باعث خشم سعودی ها می شود؟ و چرا سعودی ها از برقراری روابط بین دو ملت عراق و یمن نگران هستند؟ 
به گفته وی، باید رژیم عربستان سعودی و رسانه های آنها پاسخ این سوال ها را بدانند، زیرا دشمن ما و دشمن مردم یمن یکی است و ما فرقی میان جنگ حلب با جزیره خالدیه یا جنگ آتی موصل قائل نیستیم، زیرا مردم عراق، یمن و سوریه برادر هستند و ما ملت هایی هستیم که به ناحق خون مان ریخته شده و دشمن مشترک ما تحت هر عنوان و شکلی که باشد می دانیم که او یک دشمن بیش نیست.
وی از رسانه های سعودی انتقاد کرد که دنباله رو کور کورانه سیاست های رژیم آل سعود هستند و خطاب به آنان گفت که آل سعود نمی خواهد ملت های عربی منطقه متحد باشند و به دنبال فروپاشی و تفرقه این ملت هاست تا همه آنها تحت سلطه رژیم سعودی قرار گیرند.
السرای اضافه کرد: رسانه های سعودی که اینگونه اهانت کرده و در امور داخلی عراق به این شکل آشکار دخالت می کنند، بایستی نظری هم به حکام خود داشته باشند که در صدد از هم پاشیدگی منطقه هستند و رژیم صهیونیستی را دشمن نمی دانند و می خواهند جمهوری اسلامی ایران یعنی 'جبهه شیعه عربی' را دشمن تلقی کنند.
وی تاکید کرد که بین ما و آل سعود رودهایی از خون است و اگر آنها می خواهند به خاطر مذهب تشیع اتهام ایرانی بزنند، بنابراین ما اعلام می کنیم ' تا مغز استخوانمان ایرانی هستیم'. 
السرای همچنین تاکید کرد: آنها از طریق فکر وهابیت می خواهند خون ما را بریزند و در حقیقت این آل سعود است که می خواهد هویت عربی را از شیعیان در سراسر جهان سلب کند، گرچه اساسا در هویت عربی خود آل سعود شک و تردید وجود دارد. 
وی از رسانه های عراقی خواست که در این مرحله تاریخی مسوولیت پذیر باشند و با جدیت برخورد کنند و گفت که در رسانه های عراق یک ایراد اساسی وجود دارد، زیرا رسانه های ما هنوز نتوانسته اند دوست را از دشمن تشخیص بدهند و احساس می شود قدرت تشخیص را از دست داده اند و یا در این خصوص مشکلی وجود دارد و برهمین اساس تشخیص دوست و دشمن در تبیین واقعیت ما بسیار مهم است.
روزنامه عکاظ عربستان سعودی و سایر رسانه های عرب منطقه، از سفر هیات یمنی به ریاست محمد عبدالسلام به عراق و دیدار با مقامات و مسوولان عالی رتبه عراقی برآشفتند و به تندی از آن انتقاد کردند بطوری که عکاظ مدعی شد که تمامی شخصیت هایی که هیات یمنی در بغداد با آنها دیدار کرده از شخصیت های منتسب به اردوگاه 'فارس' هاست که اشاره به جمهوری اسلامی ایران دارد.
این در حالی است که هیات یمنی با وزیر خارجه، نخست وزیر و رییس جمهور عراق و همچنین عمار حکیم رئیس مجلس اعلا دیدار کردند و همچنین در دیدار هیات یمنی با رییس جمهور عراق، شخصیت های اهل سنت از جمله 'نصیر العانی' شخصیت برجسته اهل سنت عراق از حزب اسلامی حضور داشت و در دیگر دیدارها نیز شخصیت های سنی حضور داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.