قدس آنلاین: چالش اجتماع امروز ما این است که با مساله ازدواج به شکل سرسری برخورد می کنیم به همین دلیل اگر ازدواجی هم صورت پذیرد اغلب ناپایدار است، باید بر اساس فرهنگ، نظام ارزشی و دینی خودمان جوان را به نسبت به مساله ازدواج دغدغه مند کنیم.

نبود بلوغ اجتماعی ازدواج ها را بیمار کرده است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام دکتر فاضل حسامی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به علل سست شدن پایه های خانواده و کاهش آمار ازدواج در جامعه اظهار کرد: مهترین مشکل ما در حوزه ازدواج آن است که تعاریف و نوع نگاه مان تغییر کرده است.

 

وی ادامه داد: به دلیل همین جابه جایی تعاریفی که صورت پذیرفته سطح انتظارات و توقعات بالا رفته و یا حتی جهت گیری ها دگرگون شده است که در این فرایند عوامل مختلف در داخل جامعه در کنار عوامل بیرونی نقش داشته اند.

 

این کارشناس حوزه خانواده تصریح کرد: از سوی دیگر در جهان امروز بحث رسانه جایگاه و تاثیری جدی دارد، شبکه های اجتماعی هر کدام به نوبه خود بر فرهنگ خانواده ها اثر گذاشته اند و در نتیجه شاهد نوعی نابسامانی در حوزه خانواده هستیم که کمترین آسیب این پدیده تاخیر بلوغ اجتماعی در میان جوانان است.

 

وی ابراز کرد: جوانان ما به لحاط بیولوژیک سنشان بالا می رود اما بلوغ فکری لازم را ندارند و خود به خود امر همسرگزینی ذیل این فرایند به تاخیر می افتد و دچار دگرگونی می شود گویی خواسته یا ناخواسته جوانان به بلوغ نرسیدند و از خانواده جدا شدند و ازدواج کردند که این چالش به خصوص در ابتدای زندگی مشترک تاثیر منفی در پی دارد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ذیل همین تغییرات فرهنگی ازدواج های کنونی بچه گانه شده است، تاکید کرد: متاسفانه منطقی پشت بیشتر ازدواج های کنونی دیده نمی شود، منطق اساسا حاصل بلوغ اجتماعی است مساله ای که کمتر در جوانان امروز وجود دارد.

 

حجت الاسلام حسامی اظهار کرد: اگر بر اساس سیره حضرات معصومین (ع) عمل کرده بودیم اکنون شرایط به گونه ای دیگر رقم می خورد. اکنون در بیشتر خانواده ها اعتقاد بر این است که نباید ذهن فرزندان را با مساله ازدواج درگیر کرد در حالی که از نظر من ازدواج باید برای فرزندان یک خانواده مساله باشد. جامعه فعلی ما اول تحصیل را ملاک قرار می دهد، سپس شغل و در نهایت به ازدواج توجه می کند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: چالش اجتماع امروز ما این است که با مساله ازدواج به شکل سرسری برخورد می کنیم به همین دلیل اگر ازدواجی هم صورت پذیرد اغلب ناپایدار است، باید بر اساس فرهنگ، نظام ارزشی و دینی خودمان جوان را به نسبت به مساله ازدواج دغدغه مند کنیم و از سوی دیگر شرایط مناسب را برای تشکیل خانواده در اختیار فرزندان بگذاریم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: الگوپذیری از سبک و سیره اهل بیت(علیهم السلام) در امر ازدواج و ترویج سبک زندگی آنان و همچنین بیان نگرش آن حضرات(ع) نسبت به زندگی و تشکیل خانواده می تواند تاثیر مهمی را در ازدواج بر جای بگذارد.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.