قدس آنلاین- مهناز خجسته نیا: عملکرد الیت "مدیریت پارک هوشمند" در حاشیه معابر مشهد یکی از مناقشات بین مردم و شهرداری است که گویی نارضایتی مردم و دفاع شهرداری تمامی ندارد.

الیت؛ مدیریت یا درآمد

با اینکه چندین سال از پیاده سازی طرح هوشمند ترافیک و پارک خودرو با عنوان «الیت» در مشهد می گذرد اما هر از گاهی گلایه های بی شمار شهروندان بهانه می شود تا رد پای گزارش الیت نیز به صفحات روزنامه باز شود.

بنا به اعتقاد بسیاری از شهروندان هنوز این طرح و قوانین آن روشن و شفاف نیست و حتی اعضای شورای شهر نیز نسبت به این موضوع اختلاف نظر دارند.

شرکت الیت بعد از خریداری توسط شهرداری، تاکنون سه بار به مزایده گذاشته شده و در نهایت هنوز توسط شهرداری مشهد اداره می شود.

با وجود اینکه دست بخش خصوصی از این طرح کوتاه مانده اما همچنان نحوه دریافت ها به گونه ای است که هزینه توقف یک خودرو در کنار خیابان از بهای همه خدمات شهری در مشهد سبقت گرفته است.

این در حالی است که همواره شهرداری مشهد مدعی زیان ده بودن این شرکت است و زیر بار اعلام رقم واقعی و شفاف درآمد الیت نمی رود.

این برخورد موجب شده تا جدا از سلب اعتماد شهروندان از این طرح، نوعی بدگمانی نیز برای همیشه در اذهان مردم نسبت به همه مسایل ریز و درشت شرکت الیت باقی بماند.

در این راستا بسیاری از شهروندان و حتی گردشگرانی که به مشهد مقدس سفر کرده و در حاشیه خیابان های این کلانشهر توقف داشته اند ضمن بی اطلاعی از چگونگی محاسبات این طرح هوشمند از نحوه دریافت و میزان بهای تعرفه ها ابراز نارضایتی می کنند.

یکی از شهروندان که مدتهاست پیگیر تخلفات شرکت الیت است به گزارشگر ما می گوید: چیزی که مردم را بیش از همه رنج می دهد دوگانگی اظهارات مسولان شهرداری است.

به گفته وی از یک طرف آنان مدعی زیان ده بودن این شرکت هستند و از طرف دیگر روزبروز درصدد افزایش تعداد معابر تحت پوشش و تعداد پارکبانان هستند.

راننده ای هم که به دنبال جای پارک در بلوار سجاد می گردد می گوید: مردم از دفاع مسولان شهرداری نسبت به عملکرد نامناسب الیت کلافه شده اند.

وی که به دلیل شرایط شغلی خود ناچار به تردد در همه معابر شهر است می افزاید: افزایش تعداد پارکبانان در معابر برخوردار و پرتردد شهر، سوالی است که اذهان مردم را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه با کمی دقت متوجه این موضوع خواهید شد اظهار می دارد: به عنوان مثال در بلوار سجاد، خیابان احمدآباد، و محتشمی و ... تعداد پارکبانان دوبرابر سایر معابر شهر است.

به گفته وی دلیل اصلی این امر هم درآمدزایی بالای شهرداری از این معابر می باشد.

میرزایی که از مسافران تهرانی مشهد است می گوید: روز گذشته پس از مراجعه به یکی از مجتمع های تجاری شهر، مامور پارکینگ تقاضای تسویه حساب بدهی قبلی پلاک خودرو را کرد.

وی با بیان اینکه برای من و همراهانم مشخص نبود که چگونه و بر چه اساسی من در مشهد بدهکار شده ام می افزاید: روشن نبودن این بدهی قطعا برای گردشگران ایجاد شائبه می کند.

شهروند دیگری هم با گلایه از اینکه هنوز مردم مشهد نمی دانند که در نهایت پارک نیم ساعت نخست در حاشیه خیابان رایگان است یا خیر می گوید: با توجه به اینکه بارها اعلام شده که نیم ساعت نخست توقف رایگان است اما درعمل ثابت شده که این وعده صحت نداشته یا اعمال نشده است.

به گفته وی در کلانشهری که هنوز تمامی زیر ساخت های حمل و نقل آن از جمله قطار شهری آماده نیست نباید هر روز شهروندان، برای پارک خودرو با دردسر جدیدی مواجه شوند.

* حکایت 100 پرتقال و 500 فروشنده

گزارشگر ما برای پاسخ به انتقادهای مطرح شده به سراغ مدیر عامل شرکت الیت می رود.

هاشمی زادگان در گفتگو با گزارشگر ما با رد این ادعای شهروندان در خصوص افزایش تعداد پارکبانان در معابر برخوردار شهر می گوید: وقتی ما 100 عدد پرتقال برای فروش داریم چه 300 تا فروشنده و چه 500 فروشنده بکار بگیریم تعداد پرتقال های ما همان 100 است لذا ظرفیت پارک ما همان حکایت 100 عدد پرتقال است.

وی به رغم اینکه مدعی می شود نگاه ما در الیت اصلا نگاه درآمدزایی نیست می افزاید: ما در معابر برخوردار فقط بهتر وصول مطالبات می کنیم.

به گفته وی هدف افزایش تعداد پارکبانان در معابر برخوردار نیز وصول بیشتر مطالبات است.

* راه اندازی سامانه پیامکی برای اطلاع از کسر شارژ

مدیر عامل شرکت الیت در پاسخ به نارضایتی از نامشخص بودن توقف رایگان نیم ساعت اول پارک حاشیه ای، از راه اندازی سامانه اطلاع رسانی خبر می دهد و می گوید: در قالب این سامانه پیامک میزان کسرشارژ به صاحبان خودروها ارسال می شود.

هاشمی زادگان خواستار استفاده تمامی شهروندان از این سامانه می شود و می افزاید: متقاضیان می توانند با مراجعه به دفاتر مشترکین شرکت الیت و ارایه مدارک مورد نیاز یا عضویت در کانال تلگرامی الیت به شماره 09028001901 از میزان محاسبات پارک روزانه خودرو خودشان مطلع شوند.

به گفته وی این خدمات هم اکنون به صورت رایگان ارایه می شود اما پیامک ارسالی برای پارک غیر حاشیه ای (پارکینگ) به صورت آن لاین و در پارک حاشیه ای از ساعت 21 تا 30/21 دقیقه هر شب ارسال می شود. 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    با سلام و خسته نباشید باید بگم واقعا این شهرداری داره روزانه میلیاردها تومان از مردم بابت الیت پول میگیره باز میگه ضرر کرده و حاظر هم نیست یک گزارش به مردم از این درآمدها بده بعد انتظار داره مردم حرف نا حساب و کذب اینارو قبول کنن