قدس آنلاین/محمد رضایی: آمار دختران و پسران مجرد در کشورمان به مرز ۱۰میلیون رسیده که نشان از بی‌انگیزگی و یا ناتوانی جوانان برای تشکیل زندگی مشترک دارد و بیانگر این مفهوم است که مسؤولان و خانواده ها نتوانسته اند جوان ایرانی را در ادامه راه زندگی، به ازدواج متقاعد کنند.

 گریز۱۰میلیون جوان مجرد از زندگی مشترک/ دولت به ازدواج جوانان کمک کند

افزایش سن ازدواج تا مرز 35 سالگی نیز زنگ خطری برای آگاهی از این نکته است که خانواده‌ها به تنهایی نمی‌توانند بار ازدواج جوانان خود را به دوش بکشند و باید نهادهای دیگری در این زمینه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از توقف ازدواج، وارد عمل شوند.

❄ غفلت قوای سه گانه از خانواده محوری

بند چهارم از سیاست‌های 16گانه خانواده که رهبر فرزانه انقلاب بتازگی ابلاغ کردند، بر ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان تأکید می‌کند. این موضوع باید نصب العین قوای سه‌گانه قرار گیرد. نبود بسته‌های تشویقی و حمایتی از زوج‌های جوان، وام‌های ناچیز، نبود مسکن و شغل از جمله مشکلاتی است که جوانان در راه ازدواج با آن روبه‌رو هستند.

دکتر رضا اکبری، جامعه شناس و استاد دانشگاه علوم تربیتی در این باره می‌گوید: دولت و نهادهای مسؤول در امر ازدواج جوانان به دلیل نداشتن دغدغه، آن‌ها را به حال خود رها کرده‌اند و با مُسکن ها و دلخوش کنک هایی چون وام ازدواج، جوانان را از سر باز کرده‌اند. توجه به خانواده محوری یکی از ملاک‌های اصلی در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب است، اما این حساسیت در دولت‌ها وجود ندارد و دستگاه‌های مسؤول، هماهنگ نیستند.

❄ بی‏‌همسران را همسر دهید

شمار جوانان مجرد در کشور نگران‌کننده است. قرآن مجید به عنوان برترین نقشه راه هر مسلمان در این زمینه توصیه زیبایی دارد و در سوره مبارکه نور می‌فرماید: برای ازدواج مجردان اقدام کنید و از فقر آن‌ها نترسید، زیرا اگر فقیر باشند، خدا آن‌ها را بی نیاز خواهد کرد. رسول خدا(ص) نیز به کسانی که ازدواج نمی‌کنند، هشدار می‌دهد و می‌فرماید: «ازدواج سنّت من است؛ پس هر که از سنّت من روی گرداند، از (امّت) من نیست. همچنین فرموده اند: «بی‏‌همسران خود را همسر دهید؛ زیرا با این کار خداوند اخلاق آنان را نیکو می‏‌گرداند و روزی‌هایشان را زیاد می‏‌کند و بر جوانمردی‌های آنان می‏‌افزاید.

❄ تأکید رهبر انقلاب بر ازدواج آسان

صفحه اینستاگرام رهبر انقلاب در یکی از آخرین پست‌های خود یک طرح گرافیکی با موضوع ازدواج آسان را منتشر کرده است. در این پیام آمده است: «باید اعتراف کنیم که هر چه شرع اَنوَر بر انجام صمیمانه و آسان ازدواج تأکید کرده است، ما در مقابل بر سخت کردن و انجام تکلّف آمیز آن همّت ورزیده‌ایم». حجت الاسلام عزیز بیاری، استاد حوزه و دانشگاه و مشاور خانواده در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: تأخیر در امر ازدواج در روایات مردود دانسته شده و تأکید شده که هیچ چیز نباید سبب تأخیر انسان در ازدواج شود تا به جامعه پویا و سالم برسیم و تلاش در این مسیر علاوه بر خانواده‌ها، بر عهده دولت نیز هست.

وی می‌افزاید: امروز سن ازدواج در جامعه ما بالا رفته، زیرا جوانان ما با نگاه کردن به برنامه‌های سیما و نیز ماهواره‌ها، شخصیت‌هایی را الگوی خود قرار داده‌اند که اصولاً ازدواج را از دایره واژگانی جوان خارج کرده و او را به روابط پرخطر تشویق می‌کنند.

این استاد و مشاور شوراهای تهذیب مدارس علمیه تأکید می‌کند: از نظر قرآن، ازدواج مایه آرامش روح و روان آدمی است که این خود از نشانه‌های رحمت و بزرگی خداوند است. همچنین تشویق اسلام به ازدواج در سن جوانی نیز دارای فلسفه اثبات شده اجتماعی است.

❄ پول خوشبختی نمی آورد

دکتر کسری برادری ، استاد دانشکده روان‌شناسی و عضو هیأت نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد نیز با اشاره به اهمیت دادن برخی جوانان به مسایل مالی در بحث ازدواج خاطرنشان می‌کند: توجه به تمام شرایط خواستگار مهم است و فقط با تکیه بر وضعيت مالی فرد نباید تصمیم گرفت وهم کفو بودن باید در همه شرایط از جمله سطح اجتماعی خانواده، دیدگاه‌های مذهبی و فکری و نیز سطح درآمد مورد نظر باشد.

دکتر فریبا عودی، روان‌شناس و مشاور خانواده هم اظهار می‌دارد: مقایسه زنان و مردان مجرد در سن ازدواج نشان می‌دهد، تعداد زنان ۱۰۰ هزار نفر بیش از مردان است، بنابراین دختران نباید دست دست کنند و با سخت‌گیری و ایرادهای بیجا، خواستگارهای احتمالی خودشان را فراری دهند و به بخت خودشان پشت کنند. وی تأکید می‌کند: بسیاری از دخترانی که اکنون در مرز 40 سالگی یا بیشتر قرار دارند، به دلیل اینکه شاید فردا خواستگار بهتری با اسب سفید رؤیاها سراغشان بیاید، خواستگارهای خودشان را از دست داده و حسرت می‌خورند و این درس عبرتی برای دختران دم بخت است. به گفته وی، هرچه سن ازدواج بالاتر رود، تعداد دختران مجرد بیش از پسران می‌شود، به همین دلیل، جمعیت شناسان توصیه می‌کنند نباید اجازه دهیم سن ازدواج در جوانان بویژه در دختران بالا رود تا مشکلی برای ازدواج آنان به‌ وجود نیاید.

❄ تحصیلات برای کم شدن شانس ازدواج!

دکتر حسن محمدزاده رضایی، روان‌شناس نیز می‌گوید: امروزه تحصیل در مقاطع بالا به یکی از موانع ازدواج جوانان تبدیل شده است. وی می‌افزاید: آمار دختران تحصیل کرده، نسبت به پسران بیشتر است و بسیاری از پسران خواستار ازدواج با دختران تحصیلات بالاتر از خودشان نیستند. از طرفی دختران با تحصیلات عالیه نیز توقع بیشتری نسبت به خواستگاران آینده -از لحاظ تحصیلات و موقعیت اجتماعی- دارند و این دور باطل به انتخاب همسر ضربه می‌زند. رضایی، شبکه‌های اجتماعی را نیز یک دلیل کاهش ازدواج دانسته، معتقد است، با توجه به ارتباطات گسترده مجازی و غیرمجازی، اطمینان دخترها و پسرها نسبت به هم کم شده و به دنبال همسر پاستوریزه و آفتاب مهتاب ندیده می‌گردند، در صورتی که معمولاً خودشان با یک یا چند نفر در ارتباط بوده‌اند.

❄ مجلس آماده تسهیل ازدواج جوانان

عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به آمادگی مجلس برای تسهیل امر ازدواج، می‌گوید: دولت باید با میدان دادن به جوانان، زمینه اشتغال و درآمد آن‌ها را فراهم کند، زیرا تأخیر ازدواج جوانان دارای آسیب‌های زیادی است که تبعات آن، رو به افزایش است و همه دستگاه‌های مسؤول و قوای سه گانه باید برای رفع علل و عوامل ایجاد این معضل، تلاش کنند.

این عضو خانه ملت تأکید می‌کند: به نظر من معیشت و اشتغال اولین سد راه جوانان در فرآیند تشکیل خانواده است که حل آن به کاربردی کردن تحصیلات، کارآفرینی و خلاق شدن جوانان و توجه به اقتصاد مقاومتی است و راه دیگری نداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 1
    بهترین راه اینه که پسرها رو مجبور کنن فقط در صورتی اجازه تحصیل در دانشگاه یا کار کردن رو داشته باشن که متاهل باشن و برای متخلفین مجازات تعیین کنن