قدس آنلاین/یاسمین مشرف: صرف نظر از اینکه چقدر در مورد نانوفناوری می دانیم و در مورد آن می شنویم، این فناوری همچنان یک راز باقی مانده است.ما نمی توانیم نمودهای فناوری نانو را ببینیم و قطعاً نمی توانیم آن ها را احساس کنیم. اما آیا بدون اینکه بدانیم، در زندگی روزمره از این فناوری استفاده می کنیم؟

آنچه که شاید درمورد نانوفناوری ندانید

پاسخ این است که بله، همه جا و در اشکال مختلف. امروزه نانوفناوری جایگاه خود را در محصولات مصرفی، شیوه های درمانی، صنایع غذایی و بسیاری زمینه های دیگر بازکرده است.در واقع به سختی می توان جایی را یافت که فناوری نانو در آن راه پیدا نکرده باشد.احتمالاً برخی از این فناوری ها تاکنون به دنیای شما هم راه یافته اند و برخی دیگر هم درراهند. اینها چیزهایی هستند که شاید شما درمورد این فناوری ندانید:

ممکن است هم اکنون وارد غذایتان  شده باشد

بسیاری از مردم حتی نمی خواهند تصور کنند که نانوذرات را فرومی برند.اما نانوفناوری در بسیاری از زمینه ها وارد صنایع غذایی نیز شده است. در سطح اتمی و مولکولی کارهای زیادی می توان برای تغییر رنگ، طعم و ارزش تغذیه ای مواد غذایی  انجام داد.طرفداران این فناوری معتقدند این بدان معناست که غذاهای مهندسی شده،ارزش تغذیه ای بالاتری خواهندداشت.نانوفناوری امروزه در بسته بندی مواد غذایی نیز مورد استفاده قرارگرفته و دوام بیشتر مواد غذایی را سبب شده است. تولید بسته‌بندی‌های هوشمند ما را از فساد موادغذایی آگاه می سازند. این نوع بسته‌بندی ها شامل نانوحسگرهایی‌ هستند که نسبت به گازهای متصاعد شده از مواد غذایی فاسد، حساسیت نشان داده و تغییر رنگ می‌دهند. ظروفی که امروزه با استفاده از فناوری نانو ساخته می‌شوند نیز خواص ضد میکروبی بالایی در مقابل انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها دارند.این خواص به دلیل حضور نانوذرات در این ظروف و خاصیت ضد میکروبی آن هاست.نانوفناوری وارد یخچال ها نیز شده است؛ شاید در یخچال شما هم از ذرات نانوسیلور به عنوان روکشی برای کشتن باکتری ها استفاده شده باشد.

شاید تاکنون آن ها را پوشیده باشید

از اوایل قرن بیست و یکم،صنعت مد نویدبخش ورود نانوفناوری به منسوجات بوده است. از تی شرت هایی که می توانند گوشی های هوشمند را شارژ کنند تا چادرهایی که از کوچکترین نسیم ها برای تامین انرژی برق لازم برای شارژ چراغ قوه ال ای دی استفاده می کنند،از نمودهای فناوری نانو هستند.استفاده از  نانوسیلور یا محصولی که باکتری های تولید کننده بو در لباس ها را می کشد هرچند پرسش ها و نگرانی های زیادی را درموردتاثیرات آنه ا بر سلامت انسان و محیط زیست مطرح کرد، اما خبر خوبی برای تولید کنندگان لباس های ورزشی و کسانی که از شستن لباس هایشان طفره می روند،بود.تولید پارچه‌های ضدلک، ضدآب، ضدچروک، ضدحریق و... حاصل استفاده از فناوری نانوست.

احتمالاً هم اکنون آن ها را لمس می کنید

فرقی نمی کند از چه نوع رایانه یا تبلتی استفاده می کنید.احتمالاً به هنگام استفاده از این ابزارها،از نانوفناوری بهره می برید.پردازشگرها و حافظه هایی که از نانومواد در آن ها استفاده شده است محصولاتی هستند که در بازار به فراوانی وجود دارند. می توانید کی بورد، موس و کیس های رایانه ای که از روکش های ضد میکروب در آن ها استفاده شده است را نیز در بازار بیابید. استفاده از کریستال های فوتونی در صفحه نمایشگر تبلت ها با تغییر رنگ حاصل از منعکس شدن نور خورشید،دیدن صفحه تبلت در نور آفتاب را ممکن می سازند.به زودی استفاده از ذرات ریز نانوویسکر در باتری ها سبب خواهد شد که ابزارهای الکترونیکی شما با  یک بار شارژ، بیش از سه برابر طولانی تر از حالت معمول کار کنند.

 استفاده از نانوکامپوزیت‌های سبک و دارای استحکام بالا درخودرو شما نیز سبب کاهش وزن خودرو و نیز کاهش سوخت مصرفی آن می شود.ساخت لاستیک‌هایی حاوی نانوذرات کربنی که موجب افزایش طول عمر و مقاومت لاستیک در مقابل سایش می شود،جلوگیری از تابش فرابنفش به وسیله ساخت شیشه‌های حاوی نانو ذرات جاذب نور فرابنفش،که موجب محافظت پوست سرنشینان خودرو در مقابل این اشعه خواهدشد، نیز از دیگر کاربردهای فناوری نانو در حوزه خودرو است.

شاید روزی زندگی شما را نجات بدهد

پزشکی، احتمالاً هیجان انگیز ترین حوزه ای است که نانوفناوری در آن مورد استفاده قرارگرفته است.به عنوان مثال درمورد درمان سرطان، شیوه های درمانی مختلفی برای حمله به تومورها در سطح سلولی ارایه شده است. تحقیقات، نتایج امیدوارکننده ای را در مورد استفاده از نانوذراتی نشان می دهند که با قرار گرفتن در داخل تومورها و از بین بردن سلول های سرطانی، با سرطان مقابله می کنند. نانوفناوری به پزشکان اجازه خواهدداد با استفاده از نانوذراتی مثل نانوذرات طلا، بدون اینکه به طور فیزیکی جمجمه بیمار را باز کنند سرطان مغز را متوقف بسازند یا بدون انجام جراحی، سلول های سرطانی ریه را توسط نانوذرات مورد حمله قرار بدهند.نانوفناوری به صنعت داروسازی نیز وارد شده است.با استفاده از این فناوری داروها می توانند طوری مهندسی شوند که  فقط زمانی که بیمار نیاز داشته باشد خواص درمانی خود را ارایه کنند.

منبع: electronics.howstuffworks.com

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.