قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : دکتر سید محمدعلی ثابت در همایش بزرگ تجلیل از سپید پوشان شهر رشت که به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد ، ضمن تبریک روز پزشک با تاکید بر رویکرد سلامت محور گفت: قطعا جامعه ای که به دنبال سلامت می گردد و به دنبال ارتقا و توسعه پایدار است باید به دنبال افرادی باشد که می توانند با تخصصشان سلامت روح و جسم را ارتقا دهند.

	پیشگیری و درمان  در حوزه سلامت نیازمند انسانهای  متخصص است

شهردار رشت با اشاره به طرح های سلامت که در سال های اخیر در کشور مطرح شده است و آخرین مورد آن طرح تحول نظام سلامت است تصریح کرد : تمامی این طرح ها قاعدتا باید از ناحیه شما عزیزان به بهبود کیفی سلامت شهروندان و مراجعه کنندگان به شما مبنای عمل قرار بگیرد.

وی  در خصوص نگاه حوزه مدیریت شهری به سلامت گفت: به دنبال این هستیم که با نگاهی پیشگیرانه به حوزه سلامت و ارتقای ذهنی پیشگیرانه در شهروندان، کمتر به دنبال حوزه درمان برویم.

وی افزود : چه در پیشگیری چه درمان و مبارزه با ناهنجاری ها مبتنی بر انسان هایی است که تخصص لازم آن را دارند.

وی ضمن قدردانی از جامعه پزشکی اظهار داشت: شما به عنوان فردی در جامعه محسوب می شوید که می توانید کمک های عمیقی به شهروندان کنید. باید قدر شما را بدانیم و از توانمندیهای مادی و معنوی شما برای شهروندان بهره بگیریم.

علی بهارمست نیز ضمن خیر مقدم و تبریک روز پزشک ، توسعه پایدار شهری را مرهون توجه به مقوله سلامت دانست و گفت:امروزه  مجموعه مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که توسعه پایدار بدون توجه به مقوله سلامت به دست نمی آید و در همین راستا برنامه هایی در کنار سایر وظایف شورا و شهرداری رشت پیش بینی شده است که هدف از آن افزایش سطح سلامت شهروندان است.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت از برخی اقدامات انجام شده از سوی مجموعه مدیریت شهری نام برد که راه اندازی ۸ خانه سلامت در سراهای محله در مناطق پنجگانه، افتتاح اولین پارک بدون دخانیات ،دراه اندازی تالار گفتمان سلامت، مرکز نگهداری درمان کاهش آسیب های اجتماعی مطابق با ماده ۱۶ از مهم ترین این موارد است.

علی بهار مست با بیان اینکه با هدف ارتقای سلامت برنامه های دیگری نیز برای ۶ ماه باقیمانده سال درنظر گرفته ایم تصریح کرد: تشکیل مجمع فعالین سلامت، ساخت و تجهیز سامانکده و گرمخانه و جشنواره های ویژه معلولین و بیماران دیابتی از آن جمله است.

فرانک پیشگر: به دنبال راه اندازی کانون پزشکان محله هستیم

 فرانک پیشگر با بیان اینکه شناسایی پزشکانی از محلات مختلف که روحیه مشارکتی بالاتری دارند در راستای سیاست های سلامت محور و محله محور حائز اهمیت است تصریح کرد: به دنبال شناسایی این پزشکان در محلات مختلف و راه اندازی کانون پزشکان محله هستیم.

وی سلامت جامعه از ارکان اقتصاد پایدار و از محورهای توسعه پایدار دانست و خاطرنشان کرد: در گروه برنامه ریزی توسعه شهری به موضوع سلامت شهروندان توجه ویژه ای وجود دارد و سیاست گذاری های در راستای ارتقای شاخص های سلامت صورت می گیرد.

فرانک پیشگر در بخش پایانی سخنان خود به برخی اقدامات صورت گرفته در راستای سلامت شهروندان رشت اشاره کرد و گفت: پیاده روی خانوادگی، برگزاری ورزش های صبحگاهی، برگزاری کارگاه های آموزشی و افزایش سرانه فضاهای سبز و ورزشی تنها بخشی از اقدامات انجام شده هستند.

 

 فاطمه شیرزاد: در حوزه مدیریت شهری به کمک پزشکان برای سلامت شهر نیازمندیم

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط  زیست شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اضافه شدن حوزه مدیریت سلامت و پیشگیری به مجموعه شهرداری رشت به پیامد های مثبت آن اشاره کرد و افزود : در حوزه مدیریت شهری به کمک پزشکان برای سلامت شهر نیازمندیم.

فاطمه شیرزاد نسبت به افزایش ارتباط و همکاری مجموعه مدیریت شهری با پزشکان در راستای ارتقای سطح سلامت شهروندان ابراز امیدواری کرد و گفت : امیدواریم با تعامل خوبی که ایجاد شده است به این هدف دست یابیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی: تاکید  بر نصب و ارتقای سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستان های شهری

دکتر حسین اتحاد هدف غایی دانشگاه علوم پزشکی را ارتقای سلامت جامعه معرفی کرد و گفت : برای رسیدن به سلامت جامعه به همکاری های بین سازمانی نیاز است و شاید مهم ترین سازمانی که می تواند برای ارتقای سطح سلامت شهروندان با علوم پزشکی همراهی و همکاری داشته باشد شهرداری باشد و این موضوع در همه شهرها و استان ها صدق می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از آلوده کننده ترین مراکز برای رودخانه های رشت را بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی دانست و خاطر نشان کرد: از اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی اصلاح این وضعیت است.

وی در پایان گفت: چیزی حدود ۳۰ درصد از آلودگی رودخانه های رشت به دلیل بیمارستان های ما است که اگر همین ۳۰ درصد کاهش پیدا کند رقم بزرگی است و کمک بزرگی در این زمینه صورت گرفته است.

دکتر پگاه زکی پور: به ازای هر ۳۵۰۰ نفر یک پزشک خانواده داریم

دکتر پگاه زکی پور نیز به ارائه توضیحاتی در خصوص پزشک خانواده پرداخت و گفت: پزشکان خانواده در استان گیلان از سال ۸۴ آغاز به کار کرده اند و طی این سال ها نیروهای جدید و تازه نفسی به کار گرفته است و به ازای هر ۳۵۰۰ نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.

نماینده پزشکان خانواده رشت به ارائه ۲۴ ساعته خدمات پزشکان خانواده در مراکز بهداشتی درمانی اشاره کرد و افزود: بازدید مرتب از خانه های بهداشت به صورت هفتگی انجام می شود و برنامه های مختلف وزارت بهداشت از جمله مراقبت های مادر و کودک، مراقبت بیماران دیابتی، انجام غربالگری های مختلف، انجام مراقبت های سالمندان، تشکیل پرونده سلامت برای کل جمعیت تحت پوشش، انجام معاینه های اولیه و ادواری سلامت، آموزش های بهداشتی و موارد دیگری از طریق جلب مشارکت های مردمی و خیرین و سازمان های مختلف در دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.