قدس آنلاین: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشوردر مراسم جشن پایان دفن پسماند در اصفهان این شهر را الگوی مدیریت پسماند در کشور معرفی و اعلام کرد: اصفهان باید به شهر پاک تبدیل شود .

اصفهان الگوی مدیریت پسماند در کشور است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهانعلی محمد شاعری گفت: امید است این اقدام اصفهان به منظور دستیابی به زمین پاک در کشور تسری یابد به طوری که هیچ زباله ای زمین را آلوده نکند.
وی با بیان این که اصفهان به عنوان الگوی مدیریت پسماند در کشور است اذعان داشت: هنوز 30 درصد پسماند استان به صورت مستقیم دفن می شود که بنا به قول سازمان محیط زیست استان اصفهان مقرر شده تا پایان سال ساماندهی شود.
وی با اشاره به این که‌ سازمان محیط زیست محور فعالیت خود را مدیریت پسماند قرار داده‌ است ادامه داد: برنامه جامع مدیریت پسماند را در 6 بخش پسماندهای کشاورزی، صنعتی، بیمارستانی، ویژه، خانگی و سایر پسماندها به مرحله اجرا در خواهیم آورد.
شاعری با تاکید براینکه با اقدامات صورت گرفته50 هزار تن پسماندهای خانگی حداکثر تا سه سال آینده به طور کامل مدیریت و ساماندهی می شوند اظهارداشت: تا پایان سال 91 تمام بیمارستان ها به سیستم امحای زباله و بی خطر سازی مجهز خواهند شد.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشورافزود: سالانه حدود 16 میلیون تن زباله خانگی در کشور تولید می‌شود و در حال حاضر حدود 80 درصد این زباله‌ها به صورت بهداشتی دفع و دفن و 20 درصد به صورت غیربهداشتی در طبیعت رهاسازی می‌شود.
شاعری تأکید کرد: در سال جاری ما تمامی پسماندهای کشاورزی شامل سموم تاریخ گذشته و سموم خطرناک که توسط وزارت جهاد کشاورزی اکنون در انبارهای مخصوص نگهداری می‌شود با روش‌های مناسب دفع و نابود می‌کنیم به گونه‌ای که هیچ خطری برای طبیعت نداشته باشد و صددرصد آنها را امحاء خواهیم کرد.
وی از مدیریت پسماندهای ویژه تاپایان سال 92 خبر داد و تصریح کرد: 200 تن پسماندهای ویژه نظیر روغن آسکارل، لجن های اسیدی، لامپ های جیوه ای، سموم کلره و فسفره تا پایان سال آینده امحا می شوند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای سایر پسماندها مانند پسماندهای صنعتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که طبق برنامه اعلام شده به استان‌ها که وظیفه دارند با روش‌های مناسب از جمله نصب زباله سوز‌های پیشرفته و ریجکت‌سوزها و به کارگیری روش کمپوست و ایجاد سلول‌های بهداشتی به دفن زباله اقدام کنند، بتوانیم امسال گامی اساسی در مدیریت پسماند برداریم.
شاعری با اشاره به این که 80 درصد صنایع آلاینده کشور در 5 استان قراردارد خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل تجمیع این صنایع، سالانه شاهد تحمیل هزینه ها و تلاش بیشتر برای جبران خسارات قابل توجهی هستیم لذا لازم است تمام مسولان دست به دست هم دهند تا صنایع آلاینده را تعطیل کنند یا تغییر نمایند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: تا پایان سال جاری نیمی از صنایع آلاینده استان اصفهان حذف می شود این در حالی است که صنعت فولاد سازی از صنایع پاک می باشد اما ذوب آهن باید در این خصوص تلاش بیشتری کند تا به عنوان یک صنعت پاک معرفی شود.
وی با انتقاد از این که کسی حق ندارد هوای سالم را از مردم بگیرد اذعان داشت: تا سال گذشته در اصفهان یک هزار و 250 صنعت آلاینده وجود داشت که امسال با همت مسوولان این تعداد به یک هزار و 25 واحد کاهش یافت.
وی با تاکید بر این که ما در سال جاری 50 درصد از منابع آلاینده کشور را تبدیل به صنایع پاک خواهیم کرد که حدود 1400 واحد صنعتی را شامل می‌شود ادامه داد: ضمن اینکه سال 90 هم حدود 1400 واحد صنعتی آلاینده را تبدیل به صنایع پاک کردیم و امسال هم حداقل به همان میزان برنامه‌ریزی شده است و تا پایان سال 1392 تمام صنایع آلاینده کشور را به صنعت پاک تبدیل خواهیم کرد.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست آلاینده محیط زیست اظهار داشت: برنامه‌ریزی دیگر ما در سال 91 برپایش آن لاین و لحظه‌ای صنایع و واحدهای آلاینده محیط زیست است.
وی سلامت مردم را قابل معامله با هیچ کالایی ندانست و افزود:آلوده کردن هوا و محیط زیست جرم و گناه نابخشودنی است و نیروگاههای اصفهان که مازوت مصرف می کنند نباید کاری کنند که به بهانه صرفه جویی هوای شهر را آلوده کنند .
دکتر شاعری با تاکید بر این که اصفهان باید واقعا به شهر پاک به عنوان الگوی کشور مبدل گردد افزود: خوشبختانه تمام روزها این کلان شهر در سال جاری پاک بوده و یک روز آلوده نداشته اما لازم است با همکاری تمام ارگان ها آلاینده ها را در اصفهان کاهش داد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.