دولت آمریکا بعد از گذشت 15 سال از حادثه 11 سپتامبر همچنان بی توجه به خواسته افکار عمومی آمریکا حاضر به افشای واقعیت ها درباره آن حادثه نیست و از بیان واقعیت ها طفره می رود.

چرا دولت آمریکا به دنبال مجازات عاملان حادثه 11 سپتامبر نیست ؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، در پی حادثه 11 سپتامبر 2001 جرج دبیلو بوش به بهانه مبارزه با القاعده به دو کشور افغانستان و عراق حمله کرد که حاصل آن دو جنگ بی نتیجه کشته شدن بیش از 350 هزار نفر غیر نظامی و حدود شش تریلیون دلار هزینه دربر داشت. 
تصمیم سازان در کاخ سفید که درچند دهه گذشته همواره به خاطر اهمیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک خاورمیانه به رژیم سعودی احساس نیاز می کنند، در طول 15 سال گذشته در مقابل افشار افکار عمومی به منظور کنار زدن پرده حقایق در مورد حادثه 11 سپتامبر ایستادگی می کنند و حاضر نیستند درباره نقش دولت سعودی در آن حادثه افشاگری کنند.
هر ساله در سالروز حادثه 11 سپتامبر شمار زیادی از مردم سراسر آمریکا در محل برج های دوقلوی فروریخته در نیویورک تجمع می کنند و خواهان روشن شدن حقایق و محاکمه طراحان اصلی آن حادثه هستند.
جنبشی به نام حقیقت 11 سپتامبر در نیویورک تشکیل شده که هدف اصلی آن کشف مسایل واقعی منجر به آن رویداد حادثه است، این گروه می گوید که دولت آمریکا از همه مسایل پشت پرده مطلع بوده است.
بر اساس اسناد 28 صفحه ای محرمانه ای که اخیرا منتشر شده، نقش بندر بن سلطان شاهزاده سعودی در آن حادثه غیر قابل انکار است، مسر «اسامه باسنان» مستقیم از همسر بندر بن سلطان پول دریافت کرده، ولی همسر البیومی تلاش کرده است تا سه فقره چک متعلق به همسر سفیر عربستان را که در وجه همسر «باسنان» صادر شده بود، دریافت و به حساب های شخصی خود واریز کند.
نقش همسر سفیر عربستان در آمریکا در حمایت از عاملان حملات 11 سپتامبر پس از مدت ها بحث و کشمکش ظاهرا پذیرفته شده است زیرا مجلس نمایندگان آمریکا، سرانجام دو هفته پیش رأی به انتشار اسناد محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر داد که در آن، به نقش اتباع سعودی و دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است؛ هرچند طی روزهای اخیر، عربستان سعودی با استفاده از فضای رسانه ای تلاش کرده در این ماجرا از خود سلب مسئولیت کند، مرور این اسناد، دربردارنده نکات قابل توجهی است.
مجلس سنای آمریکا که متشکل از 100 سناتور می باشد در ماه مه طرحی مشابه را تصویب کرد اما دولت اوباما با آن مخالفت کرد، مقام های دولت و نمایندگان مجلس بر سر میزان نقش رژیم سعودی درباره حادثه 11 اختلاف نظر دارند.
جمعه گذشته، سرانجام بعد از 15 سال از حادثه 11 سپتامبر که به مرگ بیش از سه هزار آمریکایی منجر شد، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، خانواده قربانیان حق دارند از دولت سعودی شکایت کنند.
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دولت اوباما طرح چنین طرح هایی (درباره نقش رژیم سعودی در حادثه 11 سپتامبر) را رد خواهد کرد، زیرا بر این باور است که اجرای این طرح پیامدهای منفی بر روابط واشگتن – ریاض خواهد داشت، مدت هاست که بین کاخ سفید و کنگره دراین خصوص کشمکش فراوانی وجود دارد.
در آن زمان، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه رژیم سعودی با سفر به واشنگتن تهدید کرد، در صورت تصویب چنین طرحی ،عربستان، 750 میلیارد دلار از دارایی های خود را از آمریکا خارج خواهد کرد. 
سرانجام مجلس نمایندگان جمعه گذشته و در آستانه پانزدهمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر، طرح حق شکایت و گرفتن غرامت خانواده قربانیان آن حادثه از رژیم سعودی را تصویب و برای قانونی و اجرایی شدن به قانون به کاخ سفید فرستاد. 
کنگره آمریکا تحت فشار افکار عمومی مدت هاست که به دنبال تصویب قانونی است که بر اساس آن خانواده قربانیان آن حادثه، حق داشته باشند از دولت سعودی به عنوان پدر خوانده و حامی اصلی القاعده غرامت دریافت کنند. 
نتایج تحقیقات کنگره با استناد به پاره ای از مستندات بازگوی آن است که مقام های سعودی که در زمان وقوع حملات 11 سپتامبر ساکن آمریکا بوده اند در این توطئه دست داشته اند. 
خانواده های قربانیان 11 سپتامبر دادخواستی را به دادگاههای آمریکا ارائه داده اند و طی آن اعضای خاندان سلطنتی عربستان، بانکهای سعودی و سازمانهای خیریه این کشور را مسئول این حملات معرفی کرده اند. 
' میندی کلاینبرگ' همسر یکی از کشته شدگان این حملات می گوید: 'واقعا جای تعجب دارد اگر دولت ما در قبال حفظ جان شهروندانش از سعودی ها حمایت کند.' 
برنی سندرز نامزد دمکرات ها در انتخابات درون حزبی با ابراز نگرانی از اظهارات اخیر سعودی ها در این خصوص گفت: خاندان سعودی حامی گروه های افراطی است. 
'باب گراهام' عضو سابق کنگره آمریکا و فرماندار فلوریدا گفت: اکنون زمان پاسخ دادن به سعودی هاست که عامل قتل نزدیک به سه هزار آمریکایی در حادثه 11 سپتامبر هستند. 
با توجه به اینکه طرح گرفتن غرامت خانواده قربانیان قبلا و در ماه مه توسط مجلس سنا نیز به تصویب رسیده است، درصورتی که اوباما بخواهد دوباره از امضای آن سر باز زند، اعضای کنگره می توانند طرح مذکور را مجددا به رای گذارد تا با رای مثبت دو سوم نمایندگان به قانون تبدیل خواهد شد و طبق قانون اساسی آمریکا دیگر نیازی به امضای رئیس جمهوری ندارد. 
اوباما در هفت و نیم سالی که رئیس جمهور آمریکا بوده 111 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی فروخته است.
همچنین با توجه به حضور ناوها و پایگاه های نظامی در منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه، آمریکا همچنان به رژیم عربستان سعودی نیاز دارد و نگران است که افشای نقش رژیم سعودی در ماجرای 11 سپتامبر بر روابط دو کشور سایه بیندازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.