۲۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
کد خبر: 456091

استاندار کرمان ضمن تاکید بر لزوم تدوین راهکار عمل گرایانه، واقعی و پایدار برای احیای تالاب جازموریان،گفت: ا تالاب جازموریان به عنوان یک تالاب کویری آب شیرین در ایران منحصر به فرد است.

دولت مصمم برای نجات تالاب جازموریان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی در نشست بررسی ریزگردها و روند تدوین برنامه جامع تالاب جازموریان افزود: برای اولین بار در استان کرمان موضوع احیای تالاب جازموریان در دولت تدبیر و امید مطرح شد.
مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز گفت: تالاب جازموریان به عنوان یک تالاب کویری اب شیرین در سطح ایران و دنیا منحصر به فرد است که دو دهه خشکسالی را پشت سر گذاشته است.
محمود صفرزاده با اشاره به اینکه دو سوم تالاب جازموریان در استان کرمان و یک سوم در استان سیستان و بلوچستان است، عنوان کرد: در حال حاضر 24 تالاب در کشور وجود دارد که 18 تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه سدهای ایجاد شده در برابر حجم آب موجود، قابل توجه نیست، ادامه داد: معضل بزرگ در حوزه آب در محدوده جازموریان مربوط به چاه های غیر مجاز است.
رضا کامیاب مقدس عنوان کرد: مطالعات پایه، تشکیل کارگاه های تخصصی و برگزاری آنها، تدوین پیش نویس برنامه مدیریت جامع احیاء تالاب، برگزاری کارگاه های مرحله دو، تدوین سند برنامه مدیریت جامع تالاب، تصویب در مراجع ذیربط و ابلاغ برنامه مدیریت جامع تالاب از بخش های اصلی برنامه مدیریت جامع تالاب جازموریان است.
وی اظهارداشت: در راستای تدوین برنامه جامع تالاب جازموریان نقشه ها و اطلاعات بسیار زیادی از سوی محیط زیست، اب منطقه ای و منابع طبیعی و نیز وزارت خانه های مربوطه در اختیار پژوهشگران قرار گرفته و دیتا بیس بزرگ و جامعی در این زمینه تدوین شده است.
وی گفت: پس از 285 روز کاری می توان گزارشات مدیریتی و جامع درباره تالاب جازموریان ارائه کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان بیان کرد: فازهای اصلی احیای تالاب جازموریاین در سه بخش تثبیت، احیاء و احیای نهایی دسته بندی شده است.
کامیاب مقدس ادامه داد:در حوزه ریزگردها و آثار ناشی از آن نیز برنامه ریزی گسترده مطالعاتی و اجرایی انجام شده است.
وی عنوان کرد: مسائل مربوط به اشتغال و معیشت جایگزین نیز در طرح جامع تالاب جازموریان نیز دیده خواهد شد تا در صورت نیاز کاهش سطح کشاورزی یا تجمیع روستاها به راحتی انجام شود.
وی ادامه داد: پس از تدوین برنامه جامع تالاب جازمویان برای هر بخش، سازمان و پروژه جزئیات مربوطه مشخص شده و به آنها اعلام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در جنوب استان کرمان  این شیوه کشاورزی مقرون به صرفه اقتصادی و دارای توجیه فنی نیست.
معاون شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: تالاب جازموریان در هیچ سالی حتی در سال های پراب نیز در تمام طول سال دارای آب نبوده است.
طیبیان بیان کرد: اگر بتوانیم کاری کنیم برداشت های آب زیرزمینی در جازموریان کنترل شود، به موفقیت هایی در احیای تالاب جازموریان دست خواهیم یافت.
وی ادامه داد: اگر الان سد جیرفت باز شود هم آب به پائین دست نخواهد رسید زیرا سطح آب پائین آمده و زه وجود ندارد.
وی گفت: در برخی مناطق چون آبرفت خوبی است و از سوی دیگر در بالادست برداشت آب افزایش یافته است، هر کار کنیم شرایط گذشته برای تالاب جازموریان ایجاد نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: در احیای تالاب جازموریان باید با نگاه محلی اقدام شود زیرا با این نگاه، اقدامات کاربردی خواهد بود.رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت:در پی جلسه ای با استاندار کرمان،مطالعات تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت و احیای تالاب جازموریان به صورت رسمی آغاز شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.