قانون اساسی ترکمنستان به گونه‌ای اصلاح شده است که محدودیت سنی برای تصدی ریاست جمهوری وجود ندارد.

تغییر قانون برای افزایش دوره ریاست جمهوری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پارلمان ترکمنستان با اصلاح قانون اساسی، دوره ریاست جمهوری را افزایش داده و محدودیت سنی برای تصدی ریاست جمهوری را لغو کرده است.

این اصلاحیه پیشتر مورد بررسی شورای بزرگان قرار گرفته و به پارلمان پیشنهاد شده بود و نمایندگان پارلمان نیز به اتفاق آرا آن را تصویب کردند. به این ترتیب، دوره ریاست جمهوری ترکمنستان از پنج سال به هفت سال افزایش می یابد و افراد بالای 70 سال نیز اجازه شرکت در انتخابات را خواهند داشت.

بردی محمدف پس از درگذشت صفر مراد نیازف در دسامبر سال 2006 به عنوان کفیل ریاست جمهوری اداره امور را در دست گرفت و با پیروزی در انتخابات فوریه سال 2006، اولین دوره ریاست جمهوری خود را آغار کرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 نیز مجددا به ریاست جمهوری انتخاب شد.

به نوشته بی بی سی ناظران احتمال می دهند که هدف از این اصلاحیه فراهم آوردن زمینه برای ریاست جمهوری مادام العمر قربانقلی بردی محمدف، رئیس جمهوری ترکمنستان باشد.

صفر مراد نیازف، رئیس جمهوری سابق نیز با تصمیم پارلمان ترکمنستان در سال 1999، رئیس جمهوری مادام العمر اعلام شد. وی در سال 1985 به عنوان دبیر اول حزب کمونیست شوروی شعبه ترکمنستان اداره امور محلی را در دست گرفت و در سال 1990، به ریاست شورایعالی جمهوری شوروی ترکمنستان رسید که مقامی معادل ریاست جمهوری در جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد شوروی بود. در اولین انتخابات ترکمنستان پس از فروپاشی شوروی سابق و استقلال این جمهوری، آقای نیازف به ریاست جمهوری انتخاب شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.