۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 457723

"یکی از خطرات جدی پیش روی انقلاب اسلامی این است که مسئولان سابق نظام دچار استحاله و حرکت‌های مخالف اصول انقلاب بشوند."

 انقلابی بودن و انقلابی ماندن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب که در سالهای اخیر بارها و بارها روی آن تأکید شده است، انقلابی بودن و انقلابی ماندن مسؤولان و نهادهای انقلاب اسلامی است.

این مطالبه رهبر معظم انقلاب به معنی پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و تداوم حرکت در مسیری است که امام راحل عظیم الشان تعیین کردند. یکی از خطرات جدی پیش روی انقلاب اسلامی این است که مسؤولان سابق نظام اسلامی دچار استحاله و حرکت‌های مخالف اصول انقلاب بشوند و یا با خسته شدن از روند انقلاب و زحمات حرکت انقلابی، به تن‌پروری و رفاه‌طلبی روی آورند و خواهان ذبح کردن آرمان‌های انقلاب در راستای دنیاطلبی خود شوند.

این خطر در سالهای کنونی که برخی از افراد در سالهای نهایی عمر خود از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته و یا تصور می‌کنند که با نزدیک شدن به پایان عمر آن‌ها، عمر انقلاب نیز به پایان رسیده است، خطر بزرگتری است. از همین جهت است که رهبر معظم انقلاب به‌صراحت متذکر می‌شوند که انقلابی‌گری مختص پیرها نیست و نیز معیارها و ملاک‌هایی دارد که باید با آن ملاک‌ها و معیارها، انقلاب اسلامی و پایبندی به آن شناخته شود.

* انقلابی بودن یعنی تداوم راه امام‌

انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) آغاز شد ولی این انقلاب به پایان نرسیده و تداوم آن منوط به تداوم حرکت انقلابی ملت مسلمان ایران و حفظ آرمان‌ها و معیارهای انقلابی بودن است. از همین‌روست که یکی از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب که در سالهای اخیر بارها و بارها روی آن تأکید شده است، انقلابی بودن و انقلابی ماندن مسؤولان و نهادهای انقلاب اسلامی است.

* استحاله انقلابیون سابق ممکن است‌

این مطالبه رهبر معظم انقلاب به معنی پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و تداوم حرکت در مسیری است که امام راحل عظیم الشان تعیین کردند. یکی از خطرات جدی پیش روی انقلاب اسلامی این است که مسؤولان سابق نظام اسلامی دچار استحاله و حرکت‌های مخالف اصول انقلاب بشوند و یا با خسته شدن از روند انقلاب و زحمات حرکت انقلابی، به تن‌پروری و رفاه‌طلبی روی آورند و خواهان ذبح کردن آرمان‌های انقلاب در راستای دنیاطلبی خود شوند. این استحاله یا خستگی و خمودگی البته خاص عده اندکی است که فکر می‌کنند چون خودشان خسته شده‌اند، مردم از انقلاب خسته شده‌اند و چون خود آن‌ها از انقلاب فاصله گرفته‌اند، تصور می‌کنند که مردم نیز از انقلاب فاصله گرفته‌اند.

*انقلابی بودن خاص پیرمردها نیست‌

این خطر در سالهای کنونی که برخی از افراد در سالهای نهایی عمر خود از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته و یا تصور می‌کنند که با نزدیک شدن به پایان عمر آن‌ها، عمر انقلاب نیز به پایان رسیده است، خطر بزرگتری است. از همین جهت است که رهبر معظم انقلاب به‌صراحت متذکر می‌شوند که انقلابی‌گری مختص پیر و پاتال‌ها نیست و نیز معیارها و ملاک‌هایی دارد که باید با آن ملاک‌ها و معیارها، انقلاب اسلامی و پایبندی به آن شناخته شود. از این‌جهت ایشان فرمودند: «این خطا است که گمان کنیم انقلابی فقط آن کسی است که در دوران امام بوده است، یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است؛ نه، بعضی کأنّه این‌جور خیال می‌کنند که انقلابیّون آن کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند، در کنار امام بودند؛ نه، اگر معنای انقلابی را این بگیریم، انقلابی همین ما پیروپاتال‌ها خواهیم بود. انقلاب مال همه است؛ جوانها انقلابی‌ و می‌توانند انقلابی باشند، با آن معیارها و شاخصهایی که عرض خواهم کرد. می‌تواند یک جوانِ امروز از من سابقه‌دار در انقلاب، انقلابی‌تر باشد؛ همچنان‌که در دوران دفاع مقدّس دیدیم کسانی بودند که جان خودشان را کف دست گرفتند در راه این انقلاب و در راه اِنفاذ فرمان امام به جبهه رفتند، جانشان را فدا کردند؛ انقلابیِ صددرصد، انقلابی کامل، آن‌ها هستند؛ آن‌هایی که آماده‌ی فداکاری‌اند؛ پس ما نباید انقلابی را منحصر کنیم به یک عدّه‌ای که در دوران مبارزات با امام بودند یا امام را می‌شناختند یا در کنار او بودند؛ نه، انقلاب یک شطّ جاری است و همه‌ی کسانی‌که در طول تاریخ با این ممیّزات حضور دارند و تلاش می‌کنند انقلابی‌اند، ولو امام را ندیدند؛ مثل اغلب شما جوانها.»

* شاخص‌های پنج‌گانه انقلابی بودن و انقلابی ماندن از منظر رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در مراسم بیست و هفتمین سالگرد امام خمینی رحمه‌الله فرمودند: «انقلاب مال همه است، انقلاب یک شط جاری است... و همه می‌توانند انقلابی باشند... همه انقلابی باشند تا بتوانیم این‌ راه دستیابی به اهداف انقلاب را با موفقیت پیش برویم.» ایشان پنج شاخص انقلابی‌گری را به شرح زیر متذکر شدند:

پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب: بنده در سال گذشته در همین جلسه راجع به مبانی امام صحبت کردم. مبانی اساسی ما آن‌هاست... اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود. در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمی‌کند... نقطه‌ی مقابل این پایبندی، عمل‌گرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن.

هدف‌گیری آرمانهای انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها: بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمی‌شود! نمی‌رسیم!... شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.

پایبندی به استقلال کشور: استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب دشمن را نخوریم... استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم... استقلال اقتصادی هضم نشدن درهاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.

حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن: باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است.

تقوای دینی و سیاسی‌: این‌که ما عرض کردیم که باید به آرمان‌ها پابند بود، اسلام این‌ها را از ما خواسته است. یک تکلیف دینی است و رعایت آن تقوای دینی است. تقوای سیاسی هم همراه همین است؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده بکند پرهیز بکند.

* انقلابی گری عامل موفقیت و دوری از انقلاب عامل شکست است‌

علاوه بر ارزشمند بودن انقلابی‌گری به‌عنوان یک ارزش و یک آرمان، باید توجه داشت که انقلابی‌گری عامل موفقیت و پیروزی ملت ایران نیز بوده و هست. رهبر معظم انقلاب در این‌زمینه متذکر شدند: «بعد از رحلت امام، ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم؛ این یک واقعیّتی است. بنده در این سالها خودم مسؤول بودم؛ اگر تقصیری در این مطلب باشد، متوجّه این حقیر هم هست؛ هرجا انقلابی بودیم، جهادی حرکت کردیم، بر روی آن ریل حرکت کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا کوتاهی کردیم و غفلت کردیم، عقب ماندیم. می‌توانیم برسیم به شرط این‌که انقلابی حرکت کنیم و انقلابی پیش برویم.»

«مردم ما، قشرهای مختلف ما، جوانهای ما، روحانیّون ما، پیشه‌وران ما، دانشگاهیان ما، محقّقین ما، مسؤولان ما، دولتی‌های ما، مجلسی‌های ما باید انقلابی بمانند و انقلابی حرکت بکنند -که شاخصهایی را عرض خواهم کرد- و همه انقلابی باشند تا بتوانیم این‌راه را با موفّقیّت پیش برویم و ادامه بدهیم.»

* نباید انقلابیون را افراطی دانست‌

تذکر دیگری که رهبر معظم انقلاب بیان داشتند این است که نباید انقلابیون را به‌عنوان افراطی از عرصه خارج کرد: «این هم خطا است که ما خیال کنیم اگر گفتیم فلانی انقلابی است، یعنی فلانی افراطی است؛ یا وقتی می‌خواهیم اشاره کنیم به انقلابی‌ها و انقلابیّون، تعبیر افراطی را به‌کار ببریم؛ نه، این خطا است. انقلابی‌گری به‌معنای افراطی بودن نیست. این دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان ایران است، نباید در ایران و در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند؛ آن‌ها تقسیم می‌کنند مردم را به تندرو و میانه‌رو. بحث تندرو و کندرو نداریم. انقلابی را می‌گویند تندرو، غیر انقلابی را می‌گویند میانه‌رو! این یک دوگانه‌ی بیگانه است، آن‌ها این‌ها را در رادیوهایشان، در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان تکرار می‌کنند، ما این‌را نباید تکرار بکنیم. انقلابی، انقلابی است.»

ایشان در این‌باره متذکر شدند: «این‌را هم به همه توصیه کنیم که نیروهای انقلابی را متهم به افراطی‌گری نکنند؛ بعضی هم این‌جوری دوست می‌دارند. عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبه‌ی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را متهم کنند به افراطی‌گری؛ نه، این هم انحرافی است که به دست دشمن انجام می‌گیرد.»(29/7/1389)

* نباید از همه انقلابی‌ها یک توقع را داشت‌

تذکر دیگر رهبر معظم انقلاب این است که همه انقلابی‌ها از یک سنخ هستند: «این هم خطا است که ما از همه‌ی کسانی‌که انقلابی هستند، یک نوع عمل انقلابی توقّع داشته باشیم؛ یا یک درجه‌ی از انقلابی‌گری توقّع داشته باشیم؛ نه. به قول ما طلبه‌ها، انقلابی‌گری مقول به تشکیک است. ممکن است یک نفر نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی بهتر حرکت کند، یک نفر به آن خوبی حرکت نکند امّا در همان راه دارد حرکت می‌کند. این‌که ما هرکسی خوب حرکت نکرد یا به‌طور کامل حرکت نکرد را متّهم بکنیم به غیر انقلابی یا ضدّ انقلابی این هم خطا است؛ نه، ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد، یک نفری کمتر ارزش دارد، یک نفری از او کمتر ارزش دارد امّا همه در این‌راه حرکت می‌کنند. مهم این است که آن شاخصها تطبیق بکند. مهم شاخص‌ها است. مهم این است که آن کسی هم که با آن شدّت و با آن جدّیّت حرکت نمی‌کند، شاخصهای انقلابی‌گری را داشته باشد. اگر این شاخصها وجود داشت، آن‌وقت طرف انقلابی است، فرد انقلابی، مجموعه‌ی انقلابی، دولت انقلابی، سازمان انقلابی؛ عمده این است که شاخصها را بشناسیم.»

* حوزه علمیه به‌عنوان مهد انقلاب باید انقلابی بماند

علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب (25/12/1394) در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم با تبیین جایگاه و نقش‌ بی‌بدیل و تأثیرگذار حوزه‌ی علمیه‌ی قم در پیروزی انقلاب اسلامی، به برخی تلاش‌ها برای انقلاب‌زدایی از حوزه‌های علمیه اشاره و تأکید کردند: حوزه‌ی علمیه‌ی قم باید همچنان یک «حوزه‌ی انقلابی و مهد انقلاب» باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق است.

از نظر رهبر معظم انقلاب، حوزه باید انقلابی بماند و انقلابی ماندن حوزه عامل انقلابی ماندن نظام می‌شود: خب، حالا حوزه‌ی قم را بخواهند از انقلاب تهی کنند، این چیز کوچکی است؟ انگیزه‌هایی وجود دارد برای این‌کار، حرف من این است. بنده عرض می‌کنم اگر بخواهیم نظام اسلامی -همین نظامی که الان تشکیلاتی دارد، قوای سه‌گانه‌ای دارد، نیروهای مسلّحی دارد، دستگاه‌ها و سازمانهای گوناگونی دارد- انقلابی بماند، اسلامی بماند، حوزه‌ی قم باید انقلابی بماند؛ اگر حوزه‌ی قم انقلابی نمانَد، حوزه‌های علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. من این‌ را به شما عرض کنم: حوزه‌ قم پشتوانه است. حرف من این است که می‌گویم حوزه‌ی علمیّه‌ی قم بایستی به‌عنوان یک حوزه‌ی انقلابی، به‌عنوان مهد انقلاب، به‌عنوان آن کوره‌ی آتشفشانی که همین‌طور دارد انرژی انقلابی را صادر می‌کند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد... بنابراین مسأله‌ی انقلابی‌گری در حوزه‌ی قم در معرض خطر است؛ این‌را باید توجّه کنید؛ باید جزو مسائل اصلی شما باشد.»

* نهادهای کشور ازجمله خبرگان و... باید انقلابی بمانند

حفظ انقلاب و انقلابی‌گری باید در نهادهای انقلابی نیز مورد توجه باشد. اگر نهادهای رسمی نظام جمهوری اسلامی انقلابی نباشند و انقلابی‌گری را رها کنند، به نظام اسلامی آسیب و صدمه وارد می‌شود ازاین‌رو رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری (20/12/1394) با برشمردن سه اولویت اصلی کشور در مقطع کنونی، «مسأله‌ نفوذ» را بسیار جدی و مهم خواندند و تأکید کردند: تنها راه پیشرفت حقیقی، «استحکام ساخت داخلی کشور» در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، «حفظ خصوصیات انقلابی»، «حرکت جهادی»، «حفظ عزت و هویت ملی و اسلامی» و «هضم نشدن درهاضمه‌ی خطرناک جهانی» است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای متذکر شدند: وظیفه‌ی مجلس خبرگان عبارت است از: «انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن». ایشان رعایت این سه ویژگی را در نحوه‌ انتخاب رهبر آینده‌ی کشور از اساسی‌ترین مسؤولیت‌های مجلس خبرگان برشمردند و خاطرنشان کردند: لازم است در انتخاب رهبر آینده، ملاحظات، رودربایستی‌ها و مصلحت‌اندیشی‌ها کنار گذاشته شوند و فقط خدا و نیاز کشور و اصل حقیقت، در نظر گرفته شود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر در این وظیفه‌ بزرگ کوتاهی انجام گیرد، قطعاً در اساس کار نظام و کشور مشکل به‌وجود خواهد آمد. ایشان «حفظ خصوصیات انقلابی، حرکت جهادی، حفظ عزت و هویت ملی و اسلامی، و هضم نشدن در هاضمه‌ خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جهان» را از دیگر لوازم پیشرفت برشمردند و با اشاره به طراحی دشمن برای نفوذ گفتند: براساس اطلاعات دقیق، برنامه‌ی جدی استکبار و آمریکا، نفوذ در کشور است، البته این نفوذ، از جنس کودتا نیست زیرا آن‌ها می‌دانند که در ساخت نظام جمهوری اسلامی چنین چیزی امکان ندارد، بنابراین نفوذ را از دو مسیر دیگر دنبال می‌کنند.

* شاخص‌های نیروهای انقلابی

برخی کارشناسان بیان می‌دارند: «مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر در عین تأکید بر حفظ روحیات انقلابی، شاخصه‌های آن‌را نیز به‌درستی تبیین نموده و باب تلاش‌های دشمنان بیرونی و همفکران داخلی آن‌ها جهت انزوای نیروهای انقلابی را می‌بندند.

ایشان در بیانات‌شان شاخص‌های زیر را برای نیروهای انقلاب برمی‌شمارند:

1. ایستادگی و ثبات در اصول انقلاب اسلامی‌
2. پایبندی و پاسداری نسبت به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی‌
3. پایبندی به رفتار و گفتار امام و ایستادگی در برابر تحریف خط امام‌
4. پاک‌دستی و ساده‌زیستی و اجتناب از اشرافی‌گری‌
5. تدین و پایبندی به تکالیف شرعی‌
6. خدمت خالصانه و بدون منت‌
7. عدالتخواهی، آزادگی و دفاع از مظلومان عالم‌
8. استکبارستیزی و ایستادگی قاطع در مقابل کفر، نفاق و طمع‌ورزی و سلطه بیگانگان‌
9. مرزبندی شفاف با دشمنان دین و انقلاب‌
10. دفاع از اقتدار و امنیت ملی‌
11. اعتماد به مردم، صداقت و وفاداری‌
12. شجاعت در اقدام و آمادگی برای ایثار و ازخودگذشتگی‌
13. برخورداری از سلامت اخلاقی و فکری‌
14. مبارزه واقعی با فقر، فساد و تبعیض

* شاخصه‌های انقلابی زیستن از منظر رهبر معظم انقلاب

همچنین برخی نویسندگان با مراجعه به نظرات رهبر معظم انقلاب در موارد گوناگون، بیان داشته‌اند که از نظر ایشان «شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی زیستن» را نیز می‌توان در ده مورد مهم خلاصه کرد و این‌ها مواردی است که می‌توان گفت انقلابی بودن متکی به این مؤلفه‌هاست:

1. التزام به اسلام: انقلابی بودن متصل به اسلام است و یک انسان انقلابی باید به مکتب اسلام، پیامبر(ص) و مکتب امام، اعتقاد عملی و واقعی داشته باشد. بر این اساس می‌توان گفت یک انقلابی، یک مسلمان واقعی است.

2. مرزبندی پررنگ در برابر دشمن: یک انقلابی واقعی، استکبارستیز، سلطه‌ستیز و در یک کلمه آمریکاستیز است.

3. بصیرت دینی و سیاسی: یک انقلابی لزوما باید بصیرت دینی و سیاسی داشته باشد و از آگاهی‌های غفلت‌زدا و معرفت نافذ برخوردار باشد. انسان انقلابی، قدرت تحلیل درست حوادث و رخدادها را دارد و دشمن‌شناس است و می‌تواند معادله دوستی و دشمنی را تفکیک کند.

4. تقوای فردی و جمعی: یک فرد انقلابی، حدود الهی را رعایت می‌کند و از فساد، اعم از اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و... پرهیز می‌کند. همچنین تقوای جمعی دارد و در حوزه‌های امر به معروف و نهی از منکر و مرجح دانستن مصالح اجتماعی به مصالح فردی و پرهیز از دشمن، به‌صورت فعالانه عمل می‌کند.

5. پایبندی به مکتب امام و شناخت درست اصول و شاخص‌های مکتب: یک انقلابی در انقلاب اسلامی نمی‌تواند انقلابی باشد اما به اصول و مبانی مکتب امام پایبند نباشد.

6. ولایتمداری و تبعیت خردمندانه از ولی فقیه: طبق این اصل، همواره باید برای تحقق منویات ولی فقیه به‌عنوان نایب امام عصر(عج)، تلاش و مجاهدت کرد.

7. پاسداری مؤمنانه و غیورانه از اصل ولایت فقیه: این اصل، بزرگ‌ترین یادگار امام(ره) است و یک انقلابی باید خود را همواره پاسدار و حافظ این یادگار بزرگ امام بداند و با ایمان و غیرت در حفاظت و حراست از اصل ولایت فقیه بکوشد، زیرا امام فرمودند اگر چنین کنید، مملکت شما آسیبی نخواهد دید.

8. مردم‌گرایی و اعتقاد واقعی به نظر و رأی مردم: باید به جمهوریت و اسلامیت نظام اعتقاد داشت و جمهوری اسلامی را یک حقیقت واحد دانست. نباید این دو اصل را از یکدیگر تفکیک کرد و این همان مردم‌سالاری دینی است که مقام معظم رهبری نیز از آن یاد کرده‌اند.

9. عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و فساد: یک انقلابی باید عدالتخواه و ظلم‌ستیز باشد و با انواع و اقسام فساد مبارزه کند.

10. دفاع از محرومان و مستضعفان در تمامی نقاط عالم: یک انقلابی باید مدافع مستضعفان و محرومان چه در داخل کشور و چه در سایر نقاط جهان باشد.

امروز مردم سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین زیر بار ظلم هستند و یک انقلابی نمی‌تواند نسبت به این ظلم‌ بی‌تفاوت باشد. انقلابی باید طرفدار و دادرس مستضعفان باشد و برای کمک به مظلومان تلاش و مجاهدت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.