سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آلودگی هوا به دلیل تردد بیش از حد وسایل نقلیه و وجود صنایع در کلان شهر اصفهان نگران کننده است.

آلودگی کلان شهر اصفهان نگران کننده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، ندا واشیانی پور با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما و تشدید آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوا به پدیده تغییر در ویژگی‌های طبیعی جو براثر مواد شیمیایی، غباری یا عامل‌های زیست‌شناختی اطلاق می شود.
وی ادامه داد: معمولاً میزان آسیب های ناشی از آلودگی هوا به میزان قرار گرفتن افراد در معرض هوای آلوده و زیان بار بستگی دارد، اما صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده خطری است که معمولا هر ۳ نفر از ۵ نفر با آن روبرو هستند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در این میان مهم ترین آلوده کننده ها مونوکسید کربن، اکسیدهای گوگرد به ویژه دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق هستند.
وی افزود: این در حالی است که آلودگی هوا در کلان شهرها بیشتر به دلیل تردد وسایل نقلیه و صنایع می باشد.
واشیانی پور با تاکید بر اینکه شهر اصفهان یکی از آلوده ترین شهرهای ایران به لحاظ هواست و این موضوع بشدت مردم را نگران کرده است، تصریح کرد: ما معمولا در 6ماهه دوم سال با اینورژن مواجه هستیم، در حالت عادی و از لحاظ فیزیکی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می کند.
وی ادامه داد: در اوایل روز و هنگام طلوع خورشید لایه های زمین به دلیل برخورد اشعه های نور خورشید گرمتر از لایه های زیرین می شود.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: این پدیده با شروع روز و آغاز فعالیت های انسانی و مصرف سوخت، زیاد می شود.
وی افزود: این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می شود.
واشیانی پور تصریح کرد: نتیجه این مسئله تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت های انسانی و به دلیل حبس هوا در زیر این لایه مواد آلاینده تولیدشده در سطح زمین باقی مانده و بالا نمی روند.
وی ادامه داد: هنگامی که این پدیده اتفاق می افتد هوای سرد و آلوده به دلیل سنگینی بیشتر در سطح پایین و هوای گرم در ارتفاع بالا قرارمی گیرد و لذا جو حالت پایدار به خود گرفته و امکان مخلوط شدن و تهویه هوا میسر نمی شود.
عضو شورای اسلامی شهراصفهان بیان کرد: در سال ۹۲ کل هوای پاک و سالم اصفهان ۷۲ روز، تعداد روزهای ناسالم برای افراد حساس ۱۵۰ روز و تعداد روزهای ناسالم برای عموم ۵۴ روز بود.
وی افزود: تعداد روزهای سالم اصفهان در سال ۹۳ از ۷۲ روز به ۱۴۶ روز افزایش یافت و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس از ۱۵۰ به ۱۰۳ روز و تعداد روزهای ناسالم برای عموم از ۵۴ به ۲۷ روز کاهش یافت.
واشیانی پور یادآور شد: در سال ۹۴ تعداد روزهای سالم به ۱۸۶ روز افزایش و تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس به ۷۸ و روزهای ناسالم برای عموم به ۱۲روز کاهش یافت.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مهار گرد و غبار، شناسایی منابع تولید ذرات معلق، برنامه ریزی برای حذف عوامل و کانون تولید ذرات معلق، خارج کردن صنایع آلاینده و ممنوعیت تولید و بهره برداری از معادن در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان از اقدامات مهم در راستای اجرای این طرح بوده است.
وی ادامه داد: طرح سه شنبه های بدون خودرو گامی در جهت جلب مشارکت مردم در رابطه با استفاده کمتر از خودروهای شخصی و استفاده از وسائل پاک حمل و نقل نظیر دوچرخه است.
واشیانی پور تاکید کرد: امسال بعد از تشکیل پویش مردمی ترافیک و شروع سه شنبه های بدون خودرو، با شدت و جدیت فرهنگ سازی برای عدم استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترویج شده است.
وی افزود: ضمن اینکه گامهای موثری در خصوص بهینه سازی ناوگان حمل و نقل عمومی برداشته شده است ۱۶۰ خودرو آریو در در فرودگاه اصفهان مشغول بکار شدند و ۵۵۰ دستگاه اتوبوس شهری به خطوط شهری اضافه خواهند شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری با تمام توان در جهت کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری را تاکنون انجام داده است اما این مهم ، مشارکت مردم را نیز می طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.