کشاورزان خندابی که در ابتدا با خرید تضمینی گندم و کشمش، اشک شوق از چشمانشان روانه می شد، اما بعد از گذشت چند ماه برای گرفتن وجه محصولاتشان، اشکهایشان از بی برنامگی دولت در می آید.

خرید تضمینی‌ دولت تدبیر، اَشک‌ کشاورزان را در آورد/ کشاورزان همچنان در انتظار واریز وجه گندم

قدس آنلاین اراک. احمد مختاری:

به نقل از پایگاه خبری نسیم خنداب، کشاورزان در اواسط تیرماه، برداشت گندم در شهرستان خنداب را آغاز می کنند، محصولی که یکسال برای آنها زحمت کشیده شده با وجود دغدغه های فراوان از تیرماه برداشت می شود.

مسئولین قبل از این که خرید تضمینی گندم و جو در شهرستان آغاز شود، جلساتی برای فراهم کردن خرید تضمینی برگزار می کنند، تنها مشکل شهرستان در خرید تضمینی گندم، نبود سیلو است که چندین سال توسط مسئولین پیگیری شده، اما متاسفانه علی رغم اینکه خنداب، تولید خوبی در حوزه گندم دارد، نتیجه ای حاصل نشده است.

خرید گندم در اواسط تیرماه سال جاری در خنداب آغاز شد و نبود سیلو مشکلات فراوانی را برای مردم شهرستان ایجاد کرد، نزدیک به یکماه خرید جو گندم در این شهرستان ادامه داشت و در ۳۰ تیر، خرید در خنداب تعطیل شد.

خرید گندم در خنداب تعطیل شد. علی روستا مسئول مرکز خرید گندم در شهرستان خنداب با اشاره به این موضوع که با پیگیری‌هایی که داشتیم نتوانستیم مجوز تخلیه انبارها را از اداره غله استان بگیریم گفت: انبارهای ذخیره گندم در خنداب پُر شده و گندم از کشاورزان خریداری نمی شود. روستا اظهار کرد: روز گذشته با جمع کردن گندم در انبارها توانستیم، مقداری از گندم های کشاورزان را تخلیه کنیم، اما فعلا انبارها پُر شده و ظرفیت لازم برای تخلیه گندم را نداریم.

وی افزود: کشاورزان می توانند برای تحویل گندم به سیلوی سمنگان اراک مراجعه و گندم خود را آنجا تحویل دهند. مسئول مرکز خرید گندم شهرستان خنداب با اشاره به این که هنوز بیش از دو سوم گندم‌های تولیدی شهرستان جمع آوری نشده است، گفت: از ۲۰ هزار تن گندم تولیدی در شهرستان خنداب تاکنون ۴ هزار و ۴۰۰ تُن گندم از کشاورزان شهرستان خنداب خریداری شده که ۲ هزار و ۷۰۰ تُن توسط انبار مرکزی در خنداب خریداری شده است.

روستا تصریح کرد: مجوز برای تخلیه انبارهای پُر شده در شهرستان خنداب صادر نمی شود و به طور یقین خرید گندم در خنداب تعطیل شد، صبح امروز نزدیک ۵۰۰ تُن گندم توسط کشاورزان روستای غینرجه به سیلوی سمنگان اراک انتقال داده شد. روستا تصریح کرد: با تعطیلی خرید گندم در خنداب، دلالان وارد کار خواهند شد و گندم را زیر قیمت از کشاورزان خریداری می کنند، اگر انبار کافی وجود داشت روزی هزار تُن گندم می توانستیم خریداری کنیم.

در پی تعطیلی خرید گندم در خنداب، اعتراضات زیادی از کشاورزان شنیده شد: روستای غینرجه قطب تولید گندم خنداب. حمیدرضا کارگر کشاورز و دهیار روستای غینرجه گفت: کشاورزان در منطقه محصولات خود را برداشت می کنند اما به خاطر کمبود انبار بلاتکلیف مانده‌اند، روستای غینرجه یکی از قطب های تولید گندم در شهرستان خنداب است که انبار روستا پر شده و مشکل کمبود انبار دارد. کارگر متذکر شد: این در حالی است که برداشت گندم بایستی در شهرستان به اتمام می رسید، ولی متاسفانه برخی از کشاورزان هنوز محصول جو را نفروخته اند.

وی افزود: امسال با توجه به بارندگی های خوبی که داشتیم، برداشت های گندم و جو نسبت به سال‌های قبل بسیار خوب بوده، بر همین اساس می طلبید مسئولین راهکار مناسبی برای کمبود انبار در شهرستان ارائه دهند تا کشاورزان در تنگنا قرار نگیرند، متاسفانه کار برخی از مسئولین سر دادن شعار شده و کاری از پیش نمی برند. محمدتقی روستا کشاورز روستای غینرجه با اشاره به این که ۱۵ تن گندم به این مرکز خرید آوردم گفت: من ۱۲ ساعت است که منتظر خالی کردن گندم هستم، فعلا خبری نیست و کسی تاکنون از مسئولین به این مرکز خرید مراجعه نکرده است. عظیم یادگاری کشاورز دیگری از خنداب گفت: این مرکز خرید چند روزی تعطیل بود که امروز شنیدم خرید آغاز شده و گندم خود را آوردم تا تحویل دهم و از ساعت ۶ صبح منتظر هستم تا گندم را تحویل بگیرند، ولی فعلا خبری نیست. هیچ کس جوابگوی تعطیلی خرید گندم در خنداب نیست/گندم کشاورزان روی زمین مانده !!

باتوجه به بی نظمی و بی‌برنامگی برخی از مسئولین در خرید تضمینی جو این احساس به وجود آمده بود که برای خرید تضمینی گندم برنامه از پیش تعیین شده‌ای طراحی شود؛ مسئولین ذی‌ربط نیز که از چندین ماه جلوتر خبر از خرید تضمینی گندم می دادند ولی باز هم ۱۰ روز جلوتر از موعد مقرر خرید تضمینی این محصول در خنداب متوقف شد.

بسیاری از کشاورزان گندم های خود را برداشت کرده و بلاتکلیف هستند، برخی از آنها نیز محصول خود را با قیمت پایین تری به دلالان گندم فروخته‌اند. انبارهای تعبیه شده برای ذخیره گندم پر شده و خرید گندم در خنداب تعطیل است، این درحالیست که گندم بسیاری از کشاورزان روی دستشان مانده است.

خرید در شهرستان نسبت به برداشت محصول کمی زودتر آغاز شد و این زمان، فرصت خوبی برای کشاورزان استان‌های همسایه ایجاد کرد تا محصول برداشت شده خود را که نتوانسته بودند در استان خود به فروش برسانند به انبارهای خنداب تحویل دادند و ظرفیتی که برای کشاورزان خندابی بود را پر کردند و کشاورزان خندابی باید گندم خود را به شهرستان دیگری تحویل دهند.

علی‌رغم پیگیری های خبرنگار ما در این خصوص، متاسفانه مسئولین شهرستان جوابگو نبودند و تنها با بیان این که فعلا وقت ندارم از پاسخ دادن سر باز زدند. کشاورزان برای تحویل گندم باید به شهرستان‌های دیگر بروند.

علی روستا مسئول مرکز خرید گندم در شهرستان خنداب گفت: به علت پر شدن انبارها خرید در خنداب انجام نمی شود و کشاورزان برای تحویل گندم باید به شهرستان‌های دیگر بروند، مجوز تخلیه هم به انبارهای خنداب داده نشده است.

تخلیه انبارهای پر شده و انتقال آن به انبارهای غله استان، اطمینانی در جهت خرید تضمینی گندم به کشاورزان خندابی بود که متاسفانه تاکنون انجام نشده است. حل مشکلات مردم و خدمت رسانی به آنها بایستی از مهمترین کارهای مسئولین بلند رتبه تا پایین مرتبه باشد، نه اینکه برای پاسخ حل مشکلات مردم از خبرنگاران فرار و آن را به وقت دیگری موکول کنند.

تعطیلی خرید گندم نه تنها بارها توسط خبرنگاران پیگیری شده است، بلکه در تریبون های نماز جمعه شهرستان نیز اعلام گردیده که متاسفانه تاکنون هیچ ترتیب اثری به آنها داده نشده است.

بی برنامگی در اواخر تیرماه باعث شد تا بسیاری از کشاورزان از اوضاعی که برای خرید تضمینی در خنداب پیش آمده بود، رضایت نداشته باشند، تعطیلی خرید گندم در خنداب در حالی اتفاق افتاد که کمباین‌داران در خنداب، کشاورزان خندابی را سرکسیه می کردند و بازرسان جهادکشاورزی در خواب غفلت به سر می‌بردند.

شلوغی بازار برداشت گندم و جو در خنداب باعث شد تا قیمت کارکرد کمباین ها اختلاف بالایی با قیمت اعلامی جهاد کشاورزی در شهرستان خنداب داشته باشد، قیمت‌ها گاهاً تا ۱۰۰ درصد با قیمت های اعلامی از سوی جهاد کشاورزی شهرستان اختلاف داشت. تشکیل گشت مشترک برای بازرسی از عملکرد کمباین‌ها در خنداب.

حمید غیاثی فرماندار شهرستان خنداب در خصوص نحوه نظارت بر تفاوت قیمت‌های اعلام شده گفت: فرمانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره جهاد کشاورزی شهرستان خنداب گشت مشترکی در خصوص نظارت و بازرسی بر کمباین ها تشکیل داده‌اند.

غیاثی اظهار کرد: به دنبال اعلام چندین مورد شکایت از سوی کشاورزان با نماینده تعزیرات هماهنگی‌های لازم صورت گرفت تا موضوع بررسی شود و با متخلفین به شدت برخورد شد.

وی افزود: برخی از کشاورزان برای برداشت زودتر به این موضوع دامن می زنند و باعث افزایش نرخ قیمت ها می شوند، جهاد کشاورزی باید به کشاورزان و دهیاران اطلاع رسانی کند. تشکیل پرونده برای برخورد با کمباین‌های متخلف قابل اجرا نیست .

صدوقی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خنداب متولی اصلی را جهاد کشاورزی شهرستان دانست و گفت: درصورتی که قیمت مصوب از سوی جهاد کشاورزی برای ما ارسال شود، می توانیم در این موضوع ورود پیدا کنیم. صدوقی گفت: اکثر کمباین هایی که در شهرستان خنداب کار می کنند از استان شیراز هستند؛ که این امر باعث شده تا بازرسی، تشکیل پرونده و برخورد با آنان قابل اجرا نباشد؛ از تعزیرات خواسته شد با تشکیل پرونده برای متخلفین، جریمه نقدی برای متخلفین در نظر گرفته شود.

وی افزود: قیمت‌هایی از سوی جهاد کشاورزی شهرستان خنداب اعلام شده، ولی جهاد شهرستان باید قیمت‌ها را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام کند تا قیمت ها تصویب و اجرایی شود.

نظارت فنی کمباین‌ها بر عهده جهاد کشاورزی است/ نظارت بر قیمت‌ برداشت کمباین بر عهده اداره صنعت، معدن و تجارت است فرهادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب گفت: نظارت فنی کمباین ها بر عهده جهاد کشاورزی و نظارت قیمتی بر عهده اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان و تعزیرات است، همکاران ما در جهاد در بحث فنی کمباین ها نظارت دارند و معاینه فنی آنها را تایید و به آنها برچسب می دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب گفت: قیمت‌های برداشت گندم و جو توسط کمباین به فرمانداری، بخشداری‌ها و دهیاران و کشاورزان شهرستان اعلام شده و نامه‌ای در این خصوص به اداره صنعت و معدن شهرستان ارسال شده است، اگر کسی شکایتی در این خصوص دارد باید به اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مراجعه کند.

نرخ قیمت برداشت محصول با کمباین توسط جهاد کشاورزی شهرستان از ۷۰ هزار تومان در هکتار شروع و تا ۱۸۰ هزار تومان بسته به نوع محصول و دستگاه کمباین متفاوت است و قیمت کمباین داران برای برداشت تا نزدیک ۳۰۰ هزار تومان در هکتار پیش رفته است، قیمت برداشت از سوی کمباین داران برای یک هکتار گندم با کمباین نیوهلند ۲۸۰ هزار تومان اعلام شده است.

حمایت دولت از کشاورزان باعث دلگرمی آنها می شود و اینکه اگر کشاورزان احساس امنیت فروش محصولات را بدون واسطه و دلال بازی داشته باشند با آرامش بیشتری به کشاورزی می پردازند.

بیان مسئله خرید تضمینی گندم و نظارت بر مسائل فنی کمباین‌ها و اعلام قیمت برداشت گندم، باعث دلگرمی کشاورزان شده بود که متاسفانه به درستی انجام نشد و همین موضوع باعث تلخی کام برخی از کشاورزان شد. حمایت دولت در خرید تضمینی گندم در شهرستان خنداب زمانی قطع شد که مردم در حال برداشت گندم از مزارع بودند و بسیاری از آنها غافل از این که خرید گندم در شهرستان انجام نمی شود گندم خود را برداشت کردند.

جهاد کشاورزی شهرستان که مسئولیت نظارت فنی و تایید کمباین ها را داشت و قیمت برداشت را اعلام می کرد با ضعیف عمل کردن در بحث نظارت، جای سوء استفاده را برای کمباین داران باز کرد و آنها نیز در برداشت گندم کارشکنی هایی داشتند.

نارضایتی کشاورزان از تعطیلی خرید گندم و نظارت ضعیف بر عملکرد کمباین داران در خنداب. یکی از کشاورزان خندابی که در حال صاف کردن گندم با سرند دستی بود در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص کارشکنی های کمباین داران در برداشت گندم گفت: فرد شیرازی که محصول گندم ما را برداشت کرد، کمباینش مشکل فنی داشت و گندم را با کاه مخلوط می کرد.

وی با طرح این سوال که چطور جهاد کشاورزی به این کمباین ها تأییدیه داده است گفت: به علت داشتن مشکل فنی کمباین نزدیک ۱۰ الی ۱۵ درصد گندم ما با کاه و آشغال مخلوط شد که ناچار آشغال آنرا با سرند دستی باید جدا کنم. این کشاورز به تعطیل شدن خرید گندم در خنداب اشاره کرد و گفت: دولت با عدم حمایت مقبول از کشاورزان، باعث دلسردی کشاورزان در شهرستان خنداب شد، من یکسال زحمت کشیدم تا ۴ تن گندم تولید کنم، اگر بخواهم این مقدار را به سیلوی اراک ببرم در نهایت برای من مبلغ ناچیزی می ماند.

وی در خصوص تعیین قیمت برداشت توسط کمباین داران گفت: با این حال که جهاد کشاورزی شهرستان قیمت برداشت گندم را در شهرستان اعلام کرده بود، متاسفانه نظارت خوبی بر این کار انجام نداد و کمباین داران با قیمتی که خودشان دوست داشتند گندم می چیدند.

این در حالی بود که بسیاری از کشاورزان از نظارت ضعیف بر عملکرد کمبانی داران و تعطیل شدن خرید گندم در خنداب گله مند بودند، بی برنامگی در پرداخت پول گندم بر گلایه‌های کشاورزان اضافه کرد، این روزها که کشاورزان باید دنبال کارهای کاشت محصول برای سال‌ آینده باشند، دلسردی باعث شده تا گام‌های آنها برای کاشت محصول سال آینده سست گردد.

تولید ۲۰ هزار تن گندم در شهرستان خنداب. فرهادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب در این خصوص گفت: پیش بینی برداشت ۲۰ هزار تن گندم در شهرستان خنداب شده بود که انتظار داشتیم ۱۵ هزار تن از این گندم، در خرید تضمینی از مردم تحویل گرفته شود. فرهادی اظهار کرد: عامل خرید گندم در شهرستان، تعاون روستایی بوده که برای انجام ماموریت خود دو بار اقدام به تخلیه انبارها در خنداب کرده است.

وی افزود: پرداخت پول گندم در اختیار شهرستان و استان نیست، سراسری و از تهران واریز خواهد شد؛ کشاورزان برای کاشت گندم سال آینده خود اگر بخواهند برنامه ریزی داشته باشند و بذر و کود خریداری کنند نیازمند حداقل پول گندم خود هستند.

فرهادی تصریح کرد: مسئولین قول دادند تا اول مهر به صورت سراسری پول گندم ها را وایز کنند. خرید ۵ هزار تن از ۲۰ هزار تن گندم تولیدی در خنداب. علی روستا مسئول تعاون روستایی شهرستان خنداب، درباره پرداخت پول گندم به کشاورزان گفت: دولت به برخی از افراد که تا ۱۷ تیرماه گندم برداشت شده را تحویل داده اند، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از پول گندم را پرداخت کرده است.

روستا متذکر شد: در شهرستان خنداب ۵ هزار تن گندم خریداری شد و با توجه به این که مشکل انبار داشتیم، اداره غله در مجموع ۵۰۰ تن اجازه انتقال گندم خنداب را به استان داد. بیش از ۹۰ درصد مردم شهرستان خنداب به کشاورزی اشتغال دارند و زندگی آنها از طریق فروش محصولات کشاورزی سپری می شود، اما متاسفانه جهاد کشاورزی شهرستان قوی عمل نمی کند و دوش به دوش مردم پیش نمی رود، این سازمان از دور نظاره گر مشکلات مردم در بخش کشاورزی است و کاری از پیش نمی برد.

با نزدیک شدن به فصل پائیز، برداشت انگور در شهرستان خنداب آغاز خواهد شود، این در حالیست که بسیاری از کشاورزان در انتظار اعلام قیمت خرید کشمش و خرید تضمینی از سوی دولت هستند؛ هر ساله با وجود دلالان، دسترنج کشاورزان در سر پنجه دلالان حیف و میل می شود.

دو سال قبل با پیگیری های فرماندار برای اولین بار، خرید تضمینی کشمش در خنداب انجام و نزدیک ۴ هزار و ۵۰۰ تن کشمش خریداری شد، مسئولان قول داده بودند تا ضمن خرید کشمش، در اسرع وقت پول کشاورزان را پرداخت کنند؛ همچنین یارانه‌ای را که دولت قرار بود به کشاورزان پرداخت کند همراه با پول کشمش به حساب آنان واریز شود، ولی متاسفانه این وعده در عمل به صورت دوره ای در ۳ الی ۴ ماه واریز شد. ۱۰درصد محصولات کشاورزی استان در خنداب تولید می شود.

بابایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: حدود ۱۰ درصد محصولات کشاورزی استان در شهرستان خنداب تولید می شود، این آمار بیانگر این است که شهرستان خنداب، شهرستان کشاورزی است. مشکلی برای خرید تضمینی کشمش در خنداب نداریم.

بابابی اظهار کرد: بیشترین کشمش استان در شهرستان خنداب تولید می شود، مکاتبات بسیاری در این خصوص انجام شده و مشکلی برای خرید تضمینی کشمش نداریم، تعاونی روستایی آماده خرید تضمینی کشمش از مردم است، نرخ قیمت تضمینی توسط شورای اقتصاد در هفته آینده اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص خرید گندم و پرداخت وجه گندم به کشاورزان در استان مرکزی گفت: ۳۶۰ هزار تن گندم مازاد در استان خریداری شد که ۳۲ درصد نسبت به سال قبل رشد داشتیم، امیدواریم وجه خرید گندم کشاورزان در روزهای آتی واریز شود. با گذشت بیش از ۱۰ روز از آغاز برداشت انگور در شهرستان خنداب، کشمش تولیدی کشاورزان، آماده فروش است، اما نکته قابل توجه اینجاست که اگر دولت می خواهد خرید تضمینی کشمش را همانند خرید تضمینی گندم انجام دهد، کشاورزان باید تا سال آینده برای پرداخت وجه کشمش صبر کنند و همچنان بازار داغ دلال بازی در شهرشتان اوج خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.