۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 458236

برنامه "نبض" باز هم با حضور یکجانبه وزیر بهداشت و بدون حضور هیچ منتقدی روی آنتن شبکه خبر رفت.
در این برنامه گزارشی از طرح تحول سلامت و البته این بار گزارش های مردمی که همراه با اعتراض ها و نارضایتی هایی از سوی مردم درخصوص کمبود پرسنل ، کمبود دارو و کمبود پزشک ، به صورت مختصر نمایش داده شد که به رغم ادعای همیشگی وزیر که طرح را موفق و میزان رضایتمندی را بسیار بالا اعلام می کند در عالم واقعیت و در نظر ارایه دهندگان و گیرندگان خدمات درمانی ، چندان موفق  هم نبوده است.

فرافکنی و ربط دادن ناملایمات در این حوزه به بودجه و انداختن توپ در زمین دولت و مجلس همانند قبل، راهی برای گریز از هجمه انتقادات به سوی وزارت بهداشت، به تکرار مکررات تبدیل شده است.

به گفته بیشتر منتقدان، مشکل اساسی نه در بودجه اختصاصی به این وزارت خانه ؛ بلکه به نوع مدیریت تک قطبی این وزارتخانه است که عمدتاً از پزشکان متخصص و صاحب امتیاز در بیمارستان های خصوصی و هیات امنایی ، شکل گرفته اند .

در بحث کمبود نیروی انسانی آنجا که مربوط به پرستار و پیراپزشک است ، تحمیل اضافه کاری و مطرح کردن آموزش های خارج از استاندارد ، کوتاه مدت و در عین حال کم توجهی به خواسته های قانونی این گروه ، مشاهده می شود.

 اما در قسمتی که مربوط به کمبود پزشک است ،محدودیت در آموزش به دلیل افت کیفیت و باز گذاشتن دست پزشکان برای فعالیت های خارج از ظرفیت و خارج از استاندار در بخش های  دولتی ،خصوصی و  پذیرش بیمار به صورت نامحدود بدون نگاه به کیفیت و نتیجه درمان ، کاملاً مشهود است .

در تمام کشورها تعداد بیمار و عمل جراحی برای هر پزشک با توجه به توان وی و در نظر گرفتن طول درمان کاملاً محدود و مشخص است،اما در ایران یک پزشک جراح در یک شیفت کاری گاهی تا 30 عمل جراحی را در برنامه کاری خود دارد.

اینجاست که کیفیت فدای مصلحت و درآمد زایی می شود.این نگاه دوگانه وزارت بهداشت به تیم درمان باز هم این مساله را  که این وزارت خانه ، درمان محور و پزشک محور است تقویت کرده و همچنان این وزارتخانه عریض و طویل را  مورد هجوم انواع انتقاد ، قرار خواهد داد.

 به طور حتم تنها راه برون رفت از این هجمه سنگین ولی واقعی،سپردن مدیریت ها به مدیران و نه فقط پزشکان و دیده شدن واقعی تمامی گروهای تیم درمانی است که با نگاه به استانداردهای داخلی و خارجی، کاملاً قابل انجام است و فقط می ماند مقداری دست کشیدن از خود بزرگ بینی کاذب و  داشتن سعه صدر.

به امید واقعی شدن شعار عدالت در تمام سطوح درمان.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.