افت شدید دما در چهارمحال و بختیاری مسافران این استان را که اقامت آنها در چادرها بود را غافلگیر کرد.

سرما مسافران چهارمحال وبختیاری را غافلگیر کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، چهارمحال و بختیاری استانی کوهستانی و سردسیر به شمار می آید که در بلندترین نقطه زاگرس در جنوب غربی کشور قرار دارد.

استان چهارمحال و بختیاری به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص جغرافیایی و توپوگرافی از لحاظ آب و هوایی متنوع بوده و اقلیم‌های متفاوتی در آن وجود دارد. بارشهای منطقه غالباً تحت تأثیر جریان های جوی مدیترانه و عمدتاً کم فشار قرار دارد که از غرب و جنوب غرب وارد منطقه شده و به مدت هشت ماه (مهر تا اردیبهشت) منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ریزشهای جوی در استان چهارمحال و بختیاری از مهر ماه آغاز و در دی ماه به بیشترین مقدار و سپس تا اردیبهشت کم می‌شود. در دی ماه بطور متوسط ۱۹ درصد بارش انجام می‌شود.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های زیبای کشور است که هرساله مسافران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. همچنین از طرفی محل عبور مسافران جنوب کشور ازجمله مسافران استان‌های خوزستان و بوشهر و... به مناطق مختلف کشور است.

بسیاری از مسافران این منطقه در مناطق گردشگری مختلف استان چادر برپا می‌کنند و از زیبایی‌های منطقه لذت می‌برند.

بیشتر مسافران این استان در منطقه‌های سیا سرد بروجن، پارک لاله شهرکرد، ورودی شهرکرد، سامان، فرخ شهر و... و. چادر برپا می‌کند و مدتی حدود یک الی سه چهار روز را سپری می‌کنند.

مدتی است که هوا در استان چهارمحال و بختیاری در شب‌ها به سردی گراییده است. حداقل دما توسط هواشناسی یک درجه سانتی‌گراد برای شهرکرد ثبت‌شده است، این در حالی است که دما در مناطق گردشگری به‌واسطه داشتن درختان و وجود آب‌نما و وزش باد پایین‌تر از این مقدار رسیده است.

کاهش دما موجب شده ماندگاری مسافرانی که شب‌ها چادر می‌زدند در این منطقه کاهش یابد.

منطقه سیا سرد بروجن یکی از شلوغ‌ترین مناطق گردشگری استان است و به لحاظ هم‌جواری در کنار جاده خوزستان، مسافران بسیاری وارد آن می‌شوند و چند روزی را در آن سپری می‌کنند.

بسیاری از مسافران که از مناطق جنوبی کشور به این منطقه سفرکرده‌اند اقدام به برپایی چادر در مناطق گردشگری این استان کرده‌اند که سردی هوا در بامداد موجب شده است که چادرها ترک کنند و در سوار بر خودروها شوند و برای گرم کردن خود از بخاری خودروها استفاده کنند.

یکی از مسافران استان تهران که در منطقه دالان سبز شهرکرد با خانواده خود با چادر اقامت کرده بود در خصوص سرد هوا به مهر گفت: دما در استان چهارمحال و بختیاری بسیار کاهش پیداکرده است و شب بسیاری سردی را خانواده من در چادر سپری کرده است.

محمدصادق مقصودی بیان کرد: سردی هوا موجب شد که خانواده من اصلاً نتواند در چادر بخوابند و سردی هوا آن‌قدر آزاردهنده بود که می خواستیم به یک هتل و یا یک مسافرخانه برویم.

وی ادامه داد: روزها، هوای این استان بسیار خنک و مطلوب است اما در شب‌ها دمای هوا افت شدیدی دارد.

یک مسافر یزدی نیز که در پارک لاله شهرکرد با خانواده خود در چادر اقامت کرده بود در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: سردی هوا در شب گذشته بسیار آزاردهنده بود.

حسینی ادامه داد: سردی هوا از ساعت  یک بامداد آغاز شد و شدت آن تا طلوع آفتاب دقیقه‌به‌دقیقه افزایش می‌یافت.

وی بیان کرد: اقامت با چادر با سردی هوا در شهرکرد دیگر امان پذیر نیست و تصمیم داریم که بقیه اقامت خود را در این استان در هتل سپری کنیم.

دما در هفته جاری در این استان افت شدیدی داشته است به‌طوری‌که شهرکرد با دمای یک درجه سانتی‌گراد سردترین نقطه کشور گزارش‌شده استمدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در خصوص سردی هوا به مهر گفت: دما در هفته جاری در این استان افت شدیدی داشته است به‌طوری‌که شهرکرد با دمای یک درجه سانتی‌گراد سردترین نقطه کشور گزارش‌شده است.

مهرداد قطره عنوان کرد: دما در شب‌ها افت شدیدی پیدا می‌کند و کمترین دما در هنگام پیش از طلوع خورشید ثبت می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: دما ثبت‌شده یک درجه سانتی‌گراد شهرکرد در ارتفاع بالای یک متر از سطح زمین ثبت می‌شود که دما در سطح زمین کمتر از این مقدار است.

وی تأکید کرد: دمای نقاط مختلف این استان که ازجمله کوهرنگ و بروجن نیز به ترتیب به ۴ و۵ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کاهش دما طی روزهای آینده نیز در چهارمحال و بختیاری ادامه دارد و مسافران این استان باید تمهیداتی در این خصوص بیاندیشند تا مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید.

وی بیان کرد: وزش باد شدید و وجود گردوغبار در این استان طی روزهای آینده در استان چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.