قدس آنلاین – سبزوار :آیین معنوی شال گذاری سادات به مناسب عید غدیر خم در روستای پادر از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار برگزارشد.

برگزاری آیین معنوی شال گذاری سادات در روستای پادر سبزوار

دبیر نخستین جشنواره آیین های عیدانه روستایی "دریاست برکه"در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار گفت : براساس مستندات تاریخی قدمت آیین " شال گذاری " به سال 200 هجری قمری مقارن با هجرت تاریخی علی بن موسی الرضا(ع) از مدینه به مرو می رسد.

محمد رضا درویش در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار افزود : در این روز سادات علوی، رضوی و حسینی با پوشیدن لباس های سبز، گذاشتن کلاه مشکی و انداختن شال های خاص سبز رنگ در مسیر حرکت امام رضا(ع) حاضر شدند.

وی ادامه داد : این آیین از دوران سربداران تا کنون در روز عید غدیرخم و با حضور سادات علوی، حسینی و رضوی برگزار می شود و در آن فردی از سادات شبیه امام علی(ع) را ایفا می کند و سادات شال، کلاه و دستار خود را از او می گیرند.

وی با بیان اینکه سادات مرد ، دستاری سبز به کمر می بندند و پس از شال گذاری کلاه مشکی را بر سر خود می گذارند تصریح کرد : همچنین بانوان سادات در این آیین یک چادر چهار قد و سبز رنگ را بر سر می اندازند و دستار به کمر خود می بندند.

درویش اظهار داشت : امسال این مراسم در روز عید غدیر خم و برای نخستین بار در قالب جشنواره آیین های عیدانه روستایی تحت عنوان "دریاست برکه "در روستای پادر که عمده جمعیت آن را سادات تشکیل می دهند، برگزار شد.

چاووشی، مقابله خوانی، آیین های نمایشی، بازخوانی خطبه غدیر، اجرای نمای مبارزه سربداران با حاکمان مغولان با عنوان' اسب چوبی ' از دیگر برنامه های این آیین معنوی بود . /  انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.