تعدد حملات خشونت بار در آمریکا طی سال‌های اخیر امکان تمایز میان حملات تروریستی و تیراندازی‌های معمولی در این کشور را با مشکل مواجه کرده است.

 آیا ارتباطی میان داعش و تیراندازی‌های دسته‌جمعی در آمریکا وجود دارد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «دهیر عدن» دانش اموز مدرسه اپولو به یک مجتمع تجاری وارد می شود و 10 نفر را هدف ضربان چاقوی خود قرار می دهد و پس از شلیک پلیس به وی کشته می شود.

داعش نیز بلافاصله پس از این حادثه او را یکی از یکی سربازان خود معرفی می کند. اما پلیس فدرال آمریکا حمله وحشیانه عدن را یک حمله تروریستی نام گذاری نمی کند.

برای سال ها مقامات اف بی آی و دیگر متخصصین امنیت ملی آمریکا گفته بودند که افرادی مانند عدن و «احمد خان رحامی» که به بمب گذاری هفته گذشته در نیویورک محکوم شده هیچ هویت قابل تشخیصی که بتواند حاکی از رفتار تروریستی آن ها باشد را یافت نکرده اند. اما برخی از متخصصین ضد تروریسم که بر روی انگیزه مهاجمین و ایدئولوژی های افراطی گرایانه آن ها مطالعه می کنند بر این باورند که این گونه حملات نشان دهنده رفتار آن دسته از قاتلین غیر مسلمانی است که به مدارس، کلیساها و اماکن عمومی یورش می برند.

بررسی پرونده قاتلین حملات جمعی نشان می دهد که بر خلاف انگیزه این گونه افراد و یا هویت مذهبی شان، آن ها معمولا مشکلات جدی شخصی داشته اند و یا مبتلا به بیماری های روانی بوده اند. آن ها از شغلی به شغلی دیگر تغییر مسیر می دهند، برای پیدا کردن دوست و یا برقرای روابط عاشقانه مشکل دارند و یا احساس می کنند که دیگران به آن ها زور می گویند. برخی از آن ها به شدت به وطنشان وابسته اند و برخی دیگر نیز حس شدید شرمندگی در وجود خود دارند.

نمونه گویای این امر «عمر متین» بود که به یک باشگاه شبانه در اورلاندو آمریکا حمله کرد و 49 نفر را به کشتن داد. اف بی آی پس از بررسی هویت متین وشرایط زندگی او قبل از این حمله گزارش داد که هیچ گونه ارتباطی میان او و اعمال تروریستی وجود ندارد.

برخی بر این باورند که مهاجمین و تیراندازهای این گونه حوادث به دلیل علاقه زیاد به جلب توجه عموم مردم دست به این گونه اقدامات می زنند.

اف بی آی در سال اخیر حدود 7 تا 10 هزار پرونده باز در مورد تحقیقات ضد تروریستی دارد.

پلیس فدرال آمریکا و دیگر ارگان های امنیتی این کشور برای جداسازی این گونه حملات و یا اثبات تروریستی بودن آن ها به چالش کشیده شده اند این در حالی که است که گستردگی شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال بر پیچیدگی و سختی کار آن ها افزوده است زیرا دیگر نمی توان اطلاعات مربوط به یک حادثه را مخفی نگه داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.