لیلا کردبچه: راهله معماریان از شاعران خوب غزلسراست که بیش از یک‌دهه فعالیت ادبی را در کارنامه ادبی خود دارد.

فعالیّت معماریان از نخستین سال‌هایی که به جامعه  ادبی معرفی شد تا به امروز، همواره حرکتی رو به رشد بوده؛ حرکتی که می‌توان روند آن را در سه مجموعه  «آتش‌نوشته‌های مدادشمعی»، «جستجوهای یاهو» و «خاطر اول» بررسی کرد.

«خاطر اوّل» که تازه‌ترین اثر راهله معماریان است توسط انتشارات سوره  مهر منتشر شده؛ مجموعه‌ای که هم از لطافت و زیبایی دو مجموعه  قبلی شاعر برخوردار است و هم به لحاظ زبانی و ساخت، گامی بلندتر به جلو برداشته است. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که غزل‌های راهله معماریان در هرحال گرایش خاصی به شعر کلاسیک فارسی و سبکی مابین خراسانی و عراقی دارند و این ویژگی در سومین مجموعه  این شاعر نیز، علی‌رغم نوتر بودن مضامین و گاهی زبان، همچنان به چشم می‌خورد.

یک اجتماعی سرای خوب

از ویژگی‌های غزل‌های راهله معماریان در مجموعه «خاطر اول» این است که علاوه بر طبع‌آزمایی در حوزه  مضامین عاشقانه و ثبت لحظات و عواطف و احساسات ناب، به مضامین اجتماعی هم توجهی خاص دارد؛ توجهی که البته در مجموعه  دوم این شاعر بیشتر دیده می‌شد و باید پذیرفت که غزل‌های اجتماعی این شاعر در مجموعه  «جستجوهای یاهو» که برگزیده  جایزه  ادبی پروین نیز شده بود، جزو بهترین نمونه‌های غزل اجتماعی در سال‌های اخیر بوده‌اند.

امّا در کنار مضامین عاشقانه و اجتماعی، توجه معماریان به سرایش اشعار آیینی هم در خور توجه است و این شاعر نشان داده که در حوزه  شعر آیینی هم حرفی برای گفتن دارد. از طرفی باید به وجود اطلاعات ادبی در غزل‌های این شاعر اشاره کنیم؛ اطلاعاتی که برخی از آن‌ها فقط مختص دانش‌آموخته‌های زبان و ادبیات فارسی است؛ مثل اشاره به برخی اسطوره‎ها و آیین‌ها و علوم و باورها که در شعر قدیم هم کاربرد زیادی داشته‌اند.

در کنار غزل‌های اجتماعی و آیینی، عاشقانه‌های معماریان هم در سومین مجموعه  او بسیار قابل‌توجه‌اند؛ غزل‌هایی عاشقانه با لطافت و اصالتی مثال‌زدنی:

به هر دری بزنم، از تو دورتر شده‌ام

ز هرکه دل بکنم، با تو جورتر شده‌ام

عصا به‌دست به دریا نمی‌شود دل زد

از این تلاش سراپا قصور، تر شده‌ام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.