قدس آنلاین/ ایلام: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام گفت: در آینده نزدیک و در راستای ارائه تسهیلات به جامعه هدف، صندوق قرض الحسنه غدیر امداد در ایلام راه اندازی می شود.

راه اندازی صندوق قرض الحسنه غدیر امداد در ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، ضیاء رضایی در نشست خبری با اصحاب مطبوعات و رسانه های استان ایلام با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با بیان اینکه امنیت و آرامش حاکم بر کشور مرهون خون شهداء و ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان و ایثارگران است، اظهارداشت: بهترین راه برای اعلام برنامه ها، فعالیت ها و خدمات و کارهای انجام شده، رسانه های دیداری و شنیداری هستند.

وی با اشاره به اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید قرار داریم و امید است که شاهد رشد و شکوفایی آینده ‌سازان مملکت اسلامی به ‌ویژه در استان ایلام باشیم، افزود: رسالت کمیته امداد امام خمینی(ره) در حل مشکلات مردم و نیازمندان به ‌عنوان ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی است و هرجایی که باری بر زمین باشد، کمیته امداد امام خمینی(ره) مشارکت خواهد کرد و وظیفه بچه‌های امداد است که این بار را از زمین بردارند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام به حمایت این نهاد از 22 هزار و 700 خانوار ایلامی اشاره کرد و بیان داشت: این تعداد خانوار، 53 هزار و 500 نفر از جمعیت استان و به عبارتی کمتر از 10 درصد جمعیت استان ایلام را شامل می شود.

ضیاء رضایی با تأکید بر اینکه توانمندسازی افراد تحت حمایت از اولویت های اصلی کمیته امداد امام خمینی (ره) است، خاطرنشان ساخت: این امر بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری و همت هیئت ‌مدیره کمیته امداد در خصوص توانمندسازی خانوارهای تحت پوشش بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 2 هزار و 310 نفر از کودکان زیر 5 سال که دارای سوء تغذیه هستند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شده و  از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند، بیان داشت: از این تعداد تنها 5 درصد تحت حمایت این نهاد هستند و 95 درصد مابقی آنها، افراد خارج از جمعیت تحت حمایت کمیته امداد هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام با بیان این مطلب که در حوزه بیمه خدمات درمانی 22 هزار نفر از مددجویان از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند هستند، ادامه داد: علاوه بر این 4 هزار و 216 نفر از مددجویان این نهاد شامل زنان سرپرست خانوار، زنان زیر 50 سال و مجریان طرح خودکفایی از خدمات بیمه‌ای کمیته امداد بهره‌مند هستند.

ضیاء رضایی به اجرای طرح حمایت از نوعروسان در قالب تهیه و تأمین جهیزیه از سال 1370 در کمیته امداد اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون 48 هزار نوعروس در این طرح حمایت شده و بخشی از جهیزیه آنان توسط کمیته امداد تهیه شده است.

وی از پرداخت کمک هزینه جهیزیه به 650 نوعروس در نیمه اول سال جاری خبرداد و تصریح کرد: سهمیه استان تا پایان سال جاری حدود 1500 نوعروس است که به هر کدام از آنها مبلغ 20 میلیون ریال پرداخت می شود و کمیته امداد استان ایلام از ابتدای شروع طرح تأمین جهیزیه تاکنون 240 میلیارد ریال به نوعروسان کمک کرده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام با اعلام خبر راه اندازی صندوق قرض الحسنه غدیر امام خمینی(ره) در آینده ای نزدیک در استان، اظهارداشت: این صندوق برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان و دیگر اقشار نیازمند جامعه راه اندازی خواهد شد که 80 درصد از تسهیلات به مددجویان این نهاد و 20 درصد دیگر به اقشار نیازمند ارائه خواهد شد.

ضیاء رضایی با بیان اینکه تاکنون در قالب وام قرض‌الحسنه ضروری یک هزار و 768 مورد وام به مددجویان تحت پوشش پرداخت‌شده که این میزان حدود 26 میلیارد ریال بوده است، بیان داشت: علاوه بر تسهیلات قرض الحسنه، این نهاد با ارائه تسهیلات خوداشتغالی 2 هزار و 473 فرصت شغلی در سال 94 با بهره‌گیری از تسهیلات بانکی و منابع داخلی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اعتباری بالغ‌ بر 285 میلیارد و 667 میلیون ریال ایجادشده و در سال جاری نیز 1490 پرونده ایجاد اشتغال آماده‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام تا قبل از سال 93 رتبه 33 کشور در زمینه اشتغال مددجویان را داشته است، افزود: این نهاد در سال گذشته با حمایت استاندار و کارگروه اشتغال استان و ارائه تسهیلات اشتغالزایی از منابع داخلی و بانکی به رتبه 11 اشتغال کشور دست یافت.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام به ابلاغ 218 میلیارد و 500 میلیون ریال از طریق بانک های عامل برای طرح های اشتغال زایی این نهاد اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا 2 هزار و 64 پرونده اشتغال ‌زایی مصوب گردیده که یک هزار و 575  فرصت شغلی با اعتباری بالغ ‌بر 19 میلیارد  و 508 میلیون تومان ایجاد شده که توانسته‌ایم حدود 90 درصد کل اعتبارات ابلاغی را جذب کنیم.

ضیاء رضایی هدف این نهاد را خودکفایی خانوارهای تحت حمایت دانست و ادامه داد: همچنین از محل صندوق اشتغال نیازمندان نیز 639 فرصت شغلی با اعتباری بالغ ‌بر 9 میلیارد و 500 میلیون تومان در سال 93 ایجادشده است.

وی به برگزاری دو مرحله جشن عاطفه ها در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: این جشن که 27 سال است در سراسر کشور برگزار می شود، در مرحله نخست 25 شهریور ماه سال جاری با استفاده از ظرفیت‌های مردمی در استان قبل از آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد که 200 میلیون تومان به همت مردم خیر و نیکوکار استان برای دانش آموزان نیازمند جمع‌آوری گردید.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام از برگزار مرحله دوم جشن عاطفه ها در 10 مهرماه سال جاری خبرداد و تصریح کرد: این جشن در سراسر استان و در سطح 600 مدرسه از ساعت 9 صبح با نواختن زنگ عاطفه‌ها برگزار می‌شود و در همین راستا حدود 70 هزار پاکت جمع‌آوری کمک‌های مردمی در سطح مدارس استان در راستای ترویج فرهنگ نوع ‌دوستی و انفاق توزیع ‌شده است.

ضیاء رضایی با تأکید بر اینکه تمام مبالغ جمع‌آوری‌شده با اولویت دانش آموزان تحت حمایت برای توزیع بین دانش آموزان نیازمند به آموزش‌ و پرورش تحویل داده خواهد شد، خاطرنشان ساخت: از میان دانش آموزان تحت حمایت استان 344 نفر نخبه هستند از این نظر استان ایلام رتبه اول کشور را به نسبت جمعیت به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 700 یتیم زیر 18 سال از خدمات کمیته امداد استان بهره‌مند هستند، بیان داشت: 17 هزار حامی کار حمایت از یتیمان استان را بر عهده‌دارند که 70 درصد حامیان از افراد غیربومی استان  بوده و استان توانسته است در سال گذشته رتبه 5 کشور را در زمینه حمایت از یتیمان در کشور کسب کند.

این مسئول به ساخت 631 واحد مسکونی روستایی با تامین اعتبار از سوی کمیته امداد و اجرای ساختمان توسط بسیج سازندگی برای مددجویان اشاره کرد و گفت: در هفته دفاع مقدس 111 واحد مسکن روستایی در نقاط مختلف استان با حضور مسئولان به بهره‌برداری رسیده  و تحویل مددجویان خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام متراژ این واحدها را 50 مترمربع عنوان کرد و یادآور شد: برای ساخت این منازل مسکونی 30 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض در اختیار این خانوارها قرار می‌گیرد که با این ‌وجود تنها 40 خانواده روستایی تحت پوشش فاقد مسکن در استان وجود دارد که تلاش می‌شود این خانوارها نیز صاحب واحد مسکونی شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 700 خانوار مددجوی بالای 2 نفر جمعیت و زیر پوشش این نهاد، فاقد مسکن هستند، گفت: از این شمار 46 درصد از نعمت سرپرست محروم هستند.

ضیاء رضایی به هزینه 70 میلیارد ریالی در حوزه مسکن مددجویان در سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: عمده خانوارهای فاقد مسکن تحت حمایت این نهاد در مناطق شهری استان ساکن هستند و بیشترین آنها در شهر ایلام سکونت دارند.

گفتنی است ضیاء رضایی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام در پایان این نشست خبری با سعه صدر و صمیمیت به سؤالات متنوع خبرنگاران پاسخ گفت..

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.