کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطر نشان کرد: چه ترامپ و چه کلینتون هر کدام گزینه بعدی تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا باشند روند آمریکایی ها در برجام به همین شکل ادامه خواهد داشت.

گزینه بعدی ریاست جمهوری آمریکا "برجام"را همین گونه پیش می برد

به گزارش قدس آنلاین، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه آینده برجام بیشتر به خود ایران بستگی دارد تا طرف آمریکایی گفت: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که وضعیت و طراحی آمریکاییها در برجام مشخص است.
وی افزود: هدف برجام در نگاه آمریکایی ها این بوده است که یکی از اهرم های قدرت ایران را از دستش بگیرند از این رو آمریکایی ها متنی را تهیه کرده اند که احساس می کنند که الزام حقوقی ندارد از این جهت بر این باورند که می توانند این متن را نقض کنند و رویه خود را در این راستا ادامه دهند.
این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها درصددند کاری را که درماه های گذشته در موضوع برجام اتفاق افتاده و آنها این توافق را نقض کرده اند ادامه پیدا کند و نکات مفیدی که برای ایران در این توافق قید شده بود و لحاظ نشده است ادامه پیدا کند.
ایزدی خاطر نشان کرد: چه ترامپ و چه کلینتون هر کدام گزینه بعدی تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا باشند روند آمریکایی ها در برجام به همین شکل ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه برخی از دولتمردان آمریکایی بر این باورند که اوباما ظرفیت های برجام مانند نظارت بیشتر بر ایران استفاده نکرده است، تصریح کرد: بدون شک رئیس جمهور بعدی آمریکا این موارد را نیز در دستور کار خود قرار خواهد داد.
این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: در داخل جمهوری اسلامی ایران پیرامون اجرای برجام باید به گونه ای مسائل طراحی شود که با توجه به وضعیت طرف مقابل بخصوص آمریکایی ها در روند اجرای برجام ایران بتواند در مقابل این فرایند مقاومت کند و بعضی از مواردی را که در برجام به درد ما می خورد مورد استفاده قرار دهد زیرا طراحی طرف مقابل در موضوع برجام معلوم است و ما باید به فکر طراحی خودمان باشیم.
ایزدی با اشاره به اینکه باید برجام را همان گونه که هست توضیح دهیم اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به برجام آنچه را که هست بیان کند و درک داشته باشد از این رو صحبتی که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک به طور راحت و صریح نسبت به برجام بیان کردند روند خوبی محسوب می شود زیرا ما به جای اینکه بگوییم برجام آفتاب تابان است باید اشاره داشته باشیم که آمریکایی ها در برجام بد عهدی کردند چون واقعیت این است که برجام مشکلاتی داشته وآمریکایی ها از این مشکلات استفاده کرده و توانسته اند بدعهدی کنند.
این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه ایران باید طراحی طرف مقابل را پیرامون برجام تشخیص دهد، تاکید کرد: ما باید برای قدمهایی که آمریکایی ها در این توافق برمی دارند طراحی اتخاذ کنیم تا به این مرحله برسیم که آیا ما باید به آمریکایی ها درباره نقض برجام تذکر بدهیم یا خیر.
ایزدی درباره گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پیرامون اینکه یکی از مسائل تأثیرگذار در انتخابات 2016 آمریکا آمادگی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون جهت حمله به ایران است و اینکه این موضوع چقدر در بین رسانه ها و مردم آمریکا جدی است، ‌ گفت: بحث حمله به ایران اصطلاحی متداول بوده است که قبلا نیز از سوی دولتمردان آمریکایی مطرح می شده است وآنها همیشه موضوع همه گزینه ها روی میز است را در مورد ایران بیان می کنند.
وی تصریح کرد: این نوع ادبیات همواره در بین مقامات آمریکایی وجود دارد و از خوی استکباری آنها نشأت گرفته است و آنها احساس می کنند که اگر بخواهند می توانند به هر کشوری حمله کنند.
این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ایران کشور قدرتمندی است و می تواند از خودش دفاع کند، ‌ افزود: استفاده از سیاستهای اعلانی جزء متد کاری دولتمردان آمریکایی است ولی درحقیقت اگر آنها بخواهند به ایران حمله کنند می دانند که تبعات بسیار زیادی این موضوع برای آنها در پی خواهد داشت لذا از آن پرهیز می کنند اتفاقی که در سالهای گذشته نیز رخ داده است.
ایزدی با اشاره به اینکه کشورمان باید در حوزه دفاعی قوی تر شود گفت: با توجه به اینکه برجام می تواند ظرفیت هایی را در حوزه تهدید نظامی برای ایران ایجاد کند ما باید در حوزه دفاعی با قدرت بیشتری به جلو حرکت کنیم.
وی پیرامون اینکه آیا صحبت از حمله آمریکا به ایران یک امر جدی تلقی می شود، اظهار کرد: نیروهای نظامی ما باید قطعا موضوع حمله را جدی بگیرند و آماده باشند اما چهره های سیاسی ما دربحث حمله نظامی آمریکا به ایران نباید سوء‌استفاده سیاسی را در دستور کار قرار دهند و اظهار کنند که ما اقدامی انجام دادیم که آمریکا به ایران حمله نکند.
این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطر نشان کرد: دلیل اینکه آمریکایی ها ایران را تهدید می کنند ولی تا به امروز حمله ای انجام نداده اند توان نظامی بالای ایران بوده است.
ایزدی خاطر نشان کرد: ما باید در حوزه نظامی قوی تر شویم و در حوزه سیاسی نیز همان هوشمندی که نیاز است را اتخاذ کنیم تا طرف مقابل بداند که بهانه ای دردستش برای حمله وجود ندارد.
وی پیرامون وتو قانون پیگیری دخالت سعودی ها در ماجرای 11 سپتامبر توسط اوباما گفت: اوباما به شخصه نمی تواند دخالت عربستان در حادثه 11 سپتامبر را وتو کند لذا قانون مربوط به این موضوع را که درآمریکا به تصویب رسیده بود مورد وتو قرار داد.
این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: اتخاذ شیوه وتو قوانین از سوی رئیس جمهوردر آمریکا امری طبیعی و متداول محسوب می شود وبارها تکرار شده است به گونه ای که شاهد بوده ایم اوباما تا به امروز در دوران ریاست جمهوری خود 12 بار قوانین مختلف را مورد وتو قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.