نهی محمود احمدی نژاد از حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری بخش اعظم تحلیل های سیاسی در فضای رسانه ای هفته گذشته را به خود معطوف کرد.

توصیه اصولگرایان به احمدی نژاد / رونمایی از کاندیداهای اصولگرایان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در هفته ای که گذشت، سرانجام از کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم رونمایی شد. این اتفاق همزمان با توصیه رهبرمعظم انقلاب به محمود احمدی نژاد برای شرکت نکردن در انتخابات رخ داد. در همین حال فعالیت اصلاح طلبان و اصولگرایان نیز با برگزاری جلسات مختلف افزایش یافته است که در گزارش زیر می خوانیم.

* رونمایی از کاندیداهای اصولگرایان
تا هفته گذشته همچنان کاندیدا یا کاندیداهای اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نامشخص بود ، تا اینکه برخی اظهارنظرها درباره کاندیدای انتخاباتی اصولگرایان نخستین پازل های رقابت های انتخاباتی این جناح سیاسی را آشکار کرد.
بعد از آنکه در برخی رسانه ها از پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (س) بعنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان نام برده شد ، نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از بررسی 18 نفر از چهره های حزبی و غیر حزبی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری خبر داد. مشابه سخنان اسدالله بادامچیان را پیشتر دبیرکل این حزب نیز گفته بود ، اما برای نخستین بار بود که از عدد 18 نام برده می شد. این چهره حزبی در توضیح این سخنان خود تصریح کرد:معتقدیم یک شخصیت حقیقی موتلفه ای به انضمام شخصیت حقوقی قوی و خوش سابقه بهتر می تواند مشکلات مردم را حل کند.
بادامچیان در کانال تلگرامی منسوب به هواداران حزب موتلفه اسلامی نوشت : طبعا خرد هر فرد و خرد هر جمعی این نکته را قبول دارد که اگر یک رجل سیاسی- مذهبی برجسته با پشتوانه حزبی باشد که بیش از نیم قرن سابقه درخشان دارد، پاک و خدوم و انقلابی و دارای سلامت اخلاقی و سیاسی است، شخصیت های برجسته ای مثل شهیدان رجایی، بهشتی، باهنر، عسکراولادی ، لاجوردی و سایر بزرگان مؤتلفه در آن در خدمت به اسلام و ایران کوشیده اند، داشته باشیم، بهتر می تواند در پیشبرد نظام جمهوری اسلامی در همه صحنه ها و در بین الملل مؤثر بوده مشکلات را حل کند.
به گفته نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در شرایط فعلی کشور و منطقه و جهان، یک حزب ارزش محور و دارای شبکه سراسری در کشور، می تواند رئیس جمهور کارآمدی را با پشتوانه مردم و اعضاء و طرفداران معرفی کند. زیرا با نظرخواهی از همه استان ها و شهرستان ها و روستاها و تبیین امور جاری و راهبردها و راهکارها به فرد مطلوب دست می یابد، همانطور که تا کنون حزب 18 نفر از چهره های حزبی و غیرحزبی را مورد بررسی قرار داده است تا از بین آنها شایسته ترین را به ملت بزرگوار و هوشیار ایران عرضه کند.
هر چند موتلفه ای ها از فرد خاصی نام نبردند ، ولی در برخی رسانه ها از عزت الله ضرغامی به عنوان کاندیدای احتمالی اصولگرایان نام برده شد. این موضوع گویا آنقدر جدی بوده است که مشاور امور فرهنگی رییس جمهور را به توصیه انتخاباتی واداشت.
حسام الدین آشنا در توئیتر خود نوشت: «یک توصیه دوستانه به جناب آقای مهندس ضرغامی، لطفا به خاطر خودتان چهارسال صبر کنید؛ دیر نمی شود.»
در کنار این اسامی ، نام محسن رضایی هم برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه سال آتی مطرح شد. هر چند که محسن رضایی سریعا به این مساله واکنش نشان داد و تاکید کرد که در انتخابات 96 شرکت نمی کند.

*واکنش ها به منع حضور احمدی نژاد در انتخابات
زمزمه ممانعت احمدی نژاد از کاندیداتوری ، سرانجام با انتشار سخنان رهبری در انتهای درس خارج معظم له به حقیقت پیوست . با این حال به نظر می رسد ، رئیس دولت های نهم و دهم همچنان به حضور در انتخابات اصرار دارد. همین اصرار واکنش برخی چهره های سیاسی بخصوص اصولگرایان را در بر داشته است در همین رابطه حمیدرضا ترقی از اصولگرایان سنتی در سخنانی طعنه آمیز خاطرنشان کرد: آیا قحط الرجال است که باید مجددا از یک فرد برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنیم.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که درباره بیانات رهبر معظم انقلاب در کلاس درس خارج فقه و اصول سخن می گفت ، اظهار داشت: به نظر می رسد فرمایش رهبر معظم انقلاب دلایل متعددی دارد که ایشان به یک دلیل اشاره کردند که به صلاح خود احمدی نژاد و مصلحت کشور است که وی در انتخابات شرکت نکند.
این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین درباره بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب گله مند بودند مطالب بین ایشان و آقای احمدی نژاد به گونه ای در جامعه نقل قول شده که موجب سوءبرداشت یا سوءتلقی شده است و این نوع سوءبرداشت منتهی به بگو مگو و بحث در فضای مجازی شده و مایه کدورت و دل چرکینی برخی برادارن مومن را از یکدیگر فراهم کرده است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در عین حال تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب دستور ندادند که وی در انتخابات شرکت نکند بلکه در واقع گفتند صلاح نمی دانند آقای احمدی نژاد در انتخابات شرکت کند و این را بر اساس خیرخواهی، مصلحت اندیشی و جلوگیری از دو قطبی شدن فضای انتخاباتی کشور که مضر است، مطرح کردند.
در اظهارنظر دیگری دبیرکل جبهه ایستادگی نیز گفت: تبعیت احمدی نژاد از رهبر معظم انقلاب به صلاح او و کشور است. جبهه ایستادگی تشکل سیاسی است که با محوریت محسن رضایی از چندین سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است؛ هر چند که محسن رضایی پس از اینکه مجددا وارد فعالیت های نظامی شد ، از این تشکل کناره گیری کرد. 
حجت الاسلام والمسلمین یدالله حبیبی درباره سخنان رهبری خاطرنشان کرد: نصیحت معظم له به احمدی نژاد مبنی بر اینکه به صلاح او و کشور نیست که در عرصه انتخابات حضور یابد، از یک جنبه یک نگاه و رویکرد اخلاقی بود که به موضوع نصیحت و خیرخواهی گروه ها، احزاب و مسوولان نسبت به یکدیگر کمک می کند.
وی ادامه داد: برخلاف جریان های سیاسی که می خواستند این موضوع را به تسویه حساب سیاسی تبدیل کنند اما رهبر معظم انقلاب خیلی راحت و شفاف فرمودند من نصیحت کردم و این موضوع می تواند یک باب جدیدی در تعاملات احزاب، گروه ها و افراد نسبت به یکدیگر باشد که اگر می خواهند اشکال و ایرادی از یکدیگر بگیرند آن را در قالب خیرخواهی مطرح کنند.
مشاور و رییس حوزه دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: از طرفی نیزاین مساله و عملکرد هشت ساله احمدی نژاد تاثیرات خاص خود را در جامعه داشت و انتقادات شدیدی به او وارد بود که بسیاری از فرصت ها را گرفت.
در همین حال یک اصولگرای دیگر از احمدی نژاد خواست که سودای حضور در عرصه انتخابات را ازسر خود خارج کند. دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین گفت: امیدوارم محمود احمدی نژاد به توصیه مشفقانه و نصیحت رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه و سودای حضور در عرصه انتخابات را برای همیشه از سر خود خارج کند.
ابوالقاسم رئوفیان موضوع حضور احمدی نژاد در انتخابات آینده را اینگونه تحلیل کرد که برخی پروژه ای را طراحی و رسانه ای کردند تا بازخورد آن را بگیرند، با این تصور که آنها فکر می کردند ممکن است از دفتر رهبر معظم انقلاب تکذیبه ای منتشر شود و آنان بهره برداری سیاسی کنند.
این فعال سیاسی همچنین گفت: فرض بر این است این پروژه از سوی طرفداران احمدی نژاد طراحی شده تا دفتر رهبری تکذیب کند و پس از آن بهره برداری سیاسی کنند و این موضوع به یک حربه تبلیغاتی تبدیل شود یا اگر چنین سوالی مطرح شده باشد و رهبری نهی کرده باشند این نهی معظم له را مظلوم نمایی و به نفع خودشان بهره برداری کنند.
در همین حال زمان برگزاری کنگره یک حزب نزدیک به احمدی نژاد به تعویق افتاد. در حالی که پیش از این سقای بی ریا از برگزاری کنگره جبهه پایداری در شهریور ماه امسال خبر داده بود با آغاز مهرماه این برنامه هنوز برگزار نشده است. در روزهای گذشته صادق محصولی یکی از رهبران جبهه پایداری گفته بود که کنگره این تشکیلات در مهرماه برگزار می شود.
مجوز فعالیت این گروه در اول مهر سال 93 و توسط وزارت کشور صادر و اعلام شد این تشکیلات با نام «حزب جبهه پایداری» فعالیت خواهد کرد. از زمان صدور مجوز این حزب نشست عمومی یا کنگره جبهه پایداری برگزار نشده است.

* شورای مشورتی 90 نفره اصلاح طلبان / دیدار با هاشمی رفسنجانی
در ادامه فعالیت های اصلاح طلبان ، یکی از اعضای شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات از ترکیب 90 نفره این شورا خبر داد. عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، ضمن تکذیب مطالب مطرح شده درباره اختلاف بین شورای هماهنگی اصلاح طلبان و شورای مشاوران رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد که از منظر تشکیلاتی، اکثر قریب به اتفاق دبیران کل احزاب اصلاح طلب عضو شورای مشورتی هستند و به عنوان عضو شورای عالی ائتلاف اصلاح طلبان هم انتخاب شدند .
عبدالله ناصری اضافه کرد: بعد از تجربه انتخابات سال 92 که تجربه بسیار شیرینی برای اصلاح طلبان بود، عملا ماموریت شورای مشاوران به پایان رسیده بود و این احزاب بودند که سراسر کشور کار را پیش می بردند. با این حال احزاب عضو شورای هماهنگی و البته شخصیت های ملی غیر حزبی این مطالبه جدی را از رئیس دولت اصلاحات داشتند که این ساختار حفظ شود.
ناصری ابراز داشت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری این جمع سی نفره به جمع نود نفره رسیدند و احزاب جدید و شخصیت های غیر حزبی و تاثیرگذار ملی و منطقه ای با گرایش های مختلف اما از طیف اصلاح طلبان به این مجموعه اضافه شدند .
در همین حال آذر منصوری دیگر چهره اصلاح طلب در اینستاگرام خود از دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب با آیت الله هاشمی خبر داد.
منصوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امروز یک شنبه 4 مهر ماه به اتفاق مهندس محسن صفایی فراهانی،دکتر محمد رضا خاتمی و دکتر علی شکوری راد با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت وگو داشتیم.
موضوع دیدار ارائه گزارشی از روند تشکیل پرونده و احضار گروهی مان به دادگاه انقلاب بود. به ایشان توضیح داده شد که پرونده از آغاز شکل گیری تا صدور مرحله کیفرخواست و اکنون در روند دادرسی دارای چه ایرادات حقوقی است و ارزیابی خود را از این روند امنیتی و قضایی که در آستانه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری و شوراها دنبال می شود و اینکه چه انگیزه ای در پشت آن است مطرح کردند. واقعا اگر رسیدگی حقوقی و قانونی بشود نگرانی وجود ندارد و اگر انگیزه سیاسی وجود داشته باشد دفاع حقوقی بی فایده خواهد بود. پرونده ما هفت نفر بیش از دوهزار صفحه است ولی فعلا به خودمان اجازه نداده اند آن را بخوانیم. واقعا با این پرونده ها وقت و انرژی ما را می گیرند. »

* جلسه مشترک موتلفه با جامعه مدرسین 
در آنسوی کارزارهای انتخاباتی دو تشکل مهم و قدیمی اصولگرا نیز جلسه مشترک برگزار کردند . بدین ترتیب اعضای شورای مرکزی موتلفه اسلامی با حضور در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه شورای عالی این نهاد حوزوی شرکت کردند.
در ابتدای این جلسه که به ریاست آیت یزدی و با حضور دیگر اعضای جامعه مدرسین برگزار شد، محمد نبی حبیبی دبیرکل موتلفه اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات مؤتلفه اسلامی پرداخت و پس از آن اعضای جامعه مدرسین با ارائه نقطه نظرات خود در ارتباط با مسائل مطرح شده، به تبادل نظر پرداختند. در پایان این جلسه نیز حبیبی و بادامچیان با ارائه توضیحاتی پیرامون برخی مسائل مطرح شده از هماهنگی و فرصت بدست آمده جهت این جلسه تشکر کردند.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها ، انتظار می رود احزاب و جناح های سیاسی در این عرصه فعالیت بیشتری داشته باشند. بطوریکه قائم مقام وزیر و معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به مشارکت مناسب احزاب و تشکل ها در انتخابات مجلس دهم، گفت: فعالیت و حضور احزاب در انتخابات آینده پررنگ تر خواهد بود.
محمد حسین مقیمی برقراری امنیت لازم در شهرهای کوچک و مرزها را حاصل کار امنیتی مناسب و اقدامات خوب تعاملی بسیج، سپاه، ارتش و نیروهای وزارت اطلاعات و حضور موثر مردم دانست و گفت: با وجود اینکه دشمنان انقلاب اسلامی با راهکارهای مختلف مترصد ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند، اما هوشیاری نیروهای ما موجب شده که آن ها به اهداف استکباری دست نیابند.
قائم مقام وزیر کشور اظهار کرد: فعالیت گسترده احزاب و گروه ها در جامعه نشاط سیاسی را به وجود می آورد که از این رو می توان گفت افزایش 120 درصدی داوطلبین انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی ناشی از همین فعالیت ها است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.