رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، از تدوین و ارائه گزارش شش ماهه رونداجرای برجام تا آخر مهرماه خبر داد و نکاتی را هم درباره علت کندی کار مجلس در این زمینه بیان کرد.

 علت تعلل مجلس در پیگیری گزارش شش‌ماهه برجام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته‌ هسته‌ای مجلس، درباره زمان بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از تأسیسات هسته‌ای اصفهان و نطنز برای تدوین گزارش شش ماهه اجرای برجام، اظهار داشت: زمان دقیق همین روزها در کمیسیون امنیت ملی تعیین و اعلام خواهد شد.

وی درباره علت تعلل و کندی کمیسیون امنیت ملی برای تدوین گزارش شش ماهه برجام، تصریح کرد: چون کارهای کمیسیون زیاد است، کار تدوین گزارش قدری کند پیش می‌رود.

رئیس کمیته‌ هسته‌ای مجلس افزود: کمیسیون امنیت ملی با سایر کمیسیون‌های مجلس تفاوت دارد؛ به گونه‌ای که هر موضوعی در کمیسیون‌های دیگر مطرح شود، یک بُعد امنیتی دارد که به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع می‌شود و خود کمیسیون امنیت نیز به نوعی گستردگی و فراوانی بسیاری دارد. لذا تعداد وزرا و مسئولانی که در نوبت حضور در کمیسیون قرار دارند، بسیار زیاد است.

ذوالنور با بیان اینکه بیش از این فرصت برای انجام کار فراهم نبوده است، ادامه داد: مهلت شش ماهه‌ای که قانون برای مجلس تعیین کرده است تا از روند اجرای برجام گزارش دهد، شش ماه کاری است اما مجلس یک ماه تعطیلات تابستانی داشته است؛ بنابراین گزارش تا آخر مهرماه هم که آماده شود، خلاف قانون اتفاق نیفتاده است.

تازه کاری نمایندگان ؛ علت کُندی کار مجلس در پیگیری گزارش شش ماهه برجام

وی در پاسخ به این نکته که گزارش سوم وزارت خارجه چند روز دیگر به مجلس ارائه می‌شود و با این تعلل مجلس، گزارش شش ماهه خاصیتی نخواهد داشت، تصریح کرد: قطعاً در ماه‌های آینده این‌طور نخواهد بود، چرا که اغلب نمایندگان مانند بنده در کمیسیون امنیت ملی جدیدالورود هستند و اینها تا در صحنه مسائل را نبینند، نمی‌توانند نظر بدهند، اما برای گزارش‌های بعدی نمایندگان دیگر تازه‌کار نیستند و در جریان کلیات کار قرار دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گستردگی تأسیسات هسته‌ای در نقاط مختلف کشور و درباره فاصله زیاد میان بازدیدها از این تأسیسات، اظهار داشت: ما برای بازدید از کارخانه و رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، سه بار برنامه‌ریزی کرده بودیم و با مسئولان استانی هم هماهنگ کرده بودیم اما به دلیل پیش آمدن یک کار اولویت‌دار دیگر، این بازدید را لغو کردیم و در مرتبه چهارم امکان بازدید فراهم شد.

ذوالنور افزود: در بین دو بازدیدی که از فردو و اراک صورت گرفته، نشست‌هایی نیز با کارشناسان دستگاه‌های مرتبط با برجام داشته‌ایم و اکثر دستگاه‌ها نیز گزارش خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرده‌اند و تا امروز چارچوب کلی و قواره گزارش آماده شده است.

وی درباره زمان نهایی شدن گزارش مجلس از روند شش ماهه اجرای برجام، گفت: احتمالاً تا قبل از اتمام مهرماه، گزارش آماده خواهد شد.

 بر اساس قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام، وزارت امور خارجه موظف است هر سه ماه یکبار گزارش اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه دهد و این کمیسیون نیز مکلف است هر شش ماه یکبار گزارشی از روند اجرای برجام به صحن علنی مجلس ارائه دهد.

با توجه به آغاز اجرای توافق هسته‌ای از ۲۶ دی ماه سال گذشته، نخستین گزارش وزارت خارجه در ۲۶ فروردین ماه امسال و گزارش دوم در ۲۶ تیرماه به کمیسیون‌ امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه شد؛ اعضای این کمیسیون نیز در روز ۲۵ مرداد ماه از تأسیسات هسته‌ای فردو و در روز ۲۹ شهریور از کارخانه و رآکتور آب سنگین اراک بازدید کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.