قدس آنلاین- ترجمه- مریم سادات کاظمی: در تقویم سلامت هشتم مهرماه (29 سپتامبر) به نام «روز جهانی قلب» معرفی شده تا مردم دنیا نسبت به خطرات بیماری قلبی و سکته‌های مغزی که سالانه سبب مرگ 5/17 میلیون نفر می‌شود، آگاهی بیشتری کسب کنند. در واقع باید این بیماری‌ها را نخستین عامل مرگ و میر در دنیا دانست.

سلامت سلطان بدن را جدی بگیرید!

 عوامل خطر

استعمال دخانیات، افزایش فشار خون، کلسترول، دیابت و چاقی مهم‌ترین عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی است. البته نباید از نقش غیر قابل انکار وراثت چشم پوشید. همچنین عادت‌های نادرست غذایی، کمبود فعالیت جسمانی، فقر و استرس نیز تأثیر منفی بر سلامت قلب دارد. البته مسایلی مانند تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مانند شهرنشینی و افزایش جمعیت سالمند نیز به عنوان عوامل نهفته شناخته می‌شوند.

 نشانه‌های هشداردهنده

ممکن است ناراحتی قلبی با نشانه‌های هشداردهنده ای همراه نباشد و در این صورت معمولاً سکته مغزی یا حمله قلبی می‌تواند نخستین نشانه یک بیماری زمینه‌ای قلب باشد.

 معمولاً درد یا احساس ناراحتی در قسمت میانی سینه، دست، شانه چپ، آرنج‌ها، فک و پشت جزو نشانه‌های ابتلا به ناراحتی‌های قلبی محسوب می‌شود. همچنین مشکلات تنفسی، استفراغ، سرگیجه یا غش، عرق سرد و رنگ پریدگی نیز باید جدی تلقی شود.

احساس ضعف ناگهانی و بی حسی در صورت، دست‌ها یا پاها و اغلب در یک سمت بدن مهم‌ترین نشانه‌های بروز سکته مغزی است. البته در این حالت ممکن است فرد دچار گیجی، مشکل در سخن گفتن، اختلال بینایی، سرگیجه، عدم تعادل، از دست دادن هوشیاری، سردرد شدید بدون علت و ایست قلبی نیز بشود.

در صورت بروز این نشانه‌ها، بیمار باید فوری به مراکز درمانی منتقل شود.

*توصیه‌های پیشگیرانه

تحقیقات ثابت می‌کند، رعایت برخی اصول سبک زندگی سالم تأثیر قابل توجهی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی دارد:

- ترک سیگار: دود سیگار سبب تنگی سرخرگ‌ها شده و به عروق خونی آسیب می‌رساند.

- تغذیه سالم: مصرف شیرینی‌ها و چربی‌های اشباع شده را به حداقل برسانید. برنامه غذایی سالم، متنوع و سرشار از فیبرها داشته باشید. هر روز از میوه‌ها و انواع سبزی‌ها میل نمایید.

- حفظ تناسب اندام: مراقب باشید که نمایه توده بدنی طبیعی و بین 20 تا 25 باشد.

- تحرک کافی: 30 دقیقه پیاده روی سریع از قلب و عروق محافظت می‌کند.

- کنترل فشار خون: همیشه فشار خون را کنترل کنید، بخصوص اگر سابقه خانوادگی این بیماری را دارید.

- کنترل کلسترول خون: به افزایش کلسترول خون دقت کنید. کلسترول خیلی بالا یکی از عوامل تصلب شریان‌هاست.

- دوری از استرس: مدیریت شرایط استرس زا را بیاموزید، زمانی را در روز به انجام امور مورد علاقه و کسب آرامش اختصاص دهید و برای کارهای گوناگون برنامه‌ریزی داشته باشید.

منبع: Organisation Mondiale de la Santé.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.