قدس آنلاین / مهناز خجسته نیا: پیگیری رفع مشکلات روستای «کشف» پس از درج گزارش روز گذشته «قدس» خبرهای خوبی برای اهالی به همراه داشت. به گزارش خبرنگار ما، در این روستای منحصر به فرد کشور که چسبیده به مشهد و جمعیت 10 هزار نفری سرریز این کلان شهر را در خود جای داده است نیمی از وسعت آن به دلیل بافت قدیمی هنوز با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند و نیم دیگر به شهری جدید با انبوه ساختمان‌های مرتفع تبدیل شده که مشکلاتی غیر از جنس روستا دارند.

اختصاص زمین برای ساخت مرکز درمانی و مدرسه جدید در «کشف»

دهیار روستای «کشف» در گفت وگو با گزارشگر ما ضمن تأیید همه مسایلی که در گزارش قدس درج شده است نسبت به کم لطفی مسؤولان به یکی از منحصربه فردترین روستاهای کشور گلایه می‌کند و می‌گوید: زنگ خطری که به دلیل غفلت از «کشف» در آینده نزدیک زده خواهد شد از هم اکنون شنیده می‌شود، اما متأسفانه مسؤولان گوش شنوایی ندارند.

رحمانی با اشاره به هجوم مهاجران از سراسر شهرستان‌های خراسان رضوی به این روستا می‌افزاید: تنها 100 تا 150 خانوار این روستای پرجمعیت بومی هستند و بقیه حتی از استان‌های دیگر چون سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در این روستا ساکن هستند.

به گفته وی، اغلب این افراد چون توان تأمین مخارج زندگی در کلان شهر مشهد را نداشته‌اند به عنوان حاشیه نشین به این روستا پناه آورده‌اند

  صدور 50 پروانه و 50 حکم قلع بنا

وی افزایش چشمگیر ساخت و ساز در این روستا را گواه این ادعا عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: تنها در سال گذشته که رکود شدیدی بر ساخت و ساز کشور حاکم بوده بیش از 50 مورد تقاضای پروانه ساخت صادر شده است.

به گفته وی در نیمه جدید روستای «کشف» تا دو طبقه بالای پیلوت مجاز است، اما همه مالکان نسبت به ساخت طبقاتی مازاد به صورت غیرمجاز اقدام کرده‌اند.

وی نسبت به هجوم بساز و بفروش‌ها برای ساخت و ساز در این روستا هشدار می‌دهد و می‌گوید: این در حالی است که برخورد با متخلفان ساخت و سازهای غیرمجاز خارج از توان دهیاری است و باید مراجع قضایی به کمک دهیاری بیایند.

وی از صدور 50 مورد حکم قلع بنا خبر می‌دهد و می‌افزاید: این احکام طی سال 94 از سوی کمیسیون ماده 99 استانداری خراسان رضوی برای قلع بنای طبقات غیرمجاز صادر شده است.

وی بر همکاری دستگاه‌های مسؤول برای اجرای این احکام تأکید می‌کند و اظهار می‌دارد: متاسفانه بخش اعظمی از این احکام به دلیل ناتوانی دهیاری معطل مانده است.

آغاز عملیات اجرایی یک واحد آموزشی

دهیار روستای «کشف» با اشاره به افزایش جمعیت روستا نسبت به توسعه مراکز آموزشی خبری خوش می‌دهد و می‌گوید: یک قطعه زمین به مساحت هزار و 400 متر برای ساخت یک مدرسه تحویل آموزش و پرورش شده است.

رحمانی با بیان اینکه قرار شده این واحد آموزشی 12 کلاسه سریع احداث شود، می‌افزاید: طبق توافق انجام شده این واحد آموزشی از محل اعتبارات تخصیص یافته از یونسکو تا شهریور ماه سال آینده تحویل خواهد شد.

به گفته وی یک واحد آموزشی 12 کلاسه دیگر نیز در دست احداث است که امیدواریم تا آذر ماه امسال افتتاح و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی در عین حال خواستار تأمین فضای آموزشی مورد نیاز برای دبیرستان دخترانه روستا می‌شود و اظهار می‌دارد: با وجود اضافه شدن این بناهای آموزشی به روستا باز هم نیازمند احداث مرکز آموزشی هستیم، زیرا 100 تا 150 دانش آموز دختر دبیرستانی روستا مجبور به تحصیل در مراکز آموزشی شهرک‌های همجوار هستند.

 نیاز «کشف» به 3 برابر ظرفیت کنونی منابع تأمین آب

رحمانی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکل «کم آبی» به عنوان مهم‌ترین مسأله روستا می‌گوید: «کشف» سه برابر ظرفیت کنونی به منابع تأمین آب نیاز دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات حاد «کشف» تنها روستایی است که به شبکه آب شهری نیز ملحق شده است، می‌افزاید: هم اکنون 14 لیتر در ثانیه از محل شبکه شهری و سه لیتر هم از محل دو چاه قدیمی روستا آب برداشت می‌شود، اما نیاز «کشف» با توجه به جمعیتش چیزی حدود 60 لیتر آب در ثانیه است.

وی از نوسازی شبکه فرسوده آب روستایی «کشف» خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: خوشبختانه سال گذشته 12 کیلومتر از انشعاب‌های آب روستایی نوسازی شده که با این احتساب هم اکنون شبکه فرسوده روستا بسیار محدود شده است.

  تحویل هزار متر زمین برای ساخت مرکز درمانی

دهیار روستای «کشف» در ادامه از راه‌اندازی مرکز درمانی جدید روستا هم خبر می‌دهد و می‌گوید: با اینکه مرکز بهداشت روستای «کشف» یکی از بهترین مراکز روستایی است، اما به دلیل جمعیت زیاد اهالی هنوز با مشکلات زیادی در بخش بهداشت و درمان مواجه‌اند.

به گفته وی، روز گذشته یک هزار متر زمین برای ساخت مرکز درمانی جدید روستا، تحویل مرکز بهداشت شماره یک مشهد شد.

وی با اشاره به تخصیص بودجه مستقل وزارت بهداشت برای بخش درمان حاشیه شهر اظهارامیدواری می‌کند: این مرکز درمانی طی یک سال آماده بهره برداری شود.

 آمادگی برای آسفالت تمام معابر

این مقام مسؤول در پایان نسبت به آمادگی دهیاری برای آسفالت تمام معابر روستا به شرط مشارکت اهالی اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته 40 هزار متر آسفالت با مشارکت اهالی انجام شده است.

رحمانی در پاسخ به پیگیری مشکل زباله روستا، تحویل روزانه 150 تا 170 تن زباله به سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد را گواه ادعای جمع آوری روزانه زباله‌های روستا اعلام می‌کند و می‌افزاید: این در حالی است که دهیاری «کشف» حتی یک ریال برای جمع آوری زباله از اهالی دریافت نمی‌کند.

وی در خصوص کال «کشف» هم به وضعیت برزخ این کال اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: این کال نه در محدوده روستا و نه در محدوده شهر مشهد است.

به گفته وی در عین حال نیمه سمت چپ این کال توسط شهرداری منطقه دو مشهد بهسازی شده، اما نیمه سمت راست به دلیل تعلل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به محل انباشت زباله و فاضلاب تبدیل شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.