صدای ضعیف زنگ مهر در مناطق محروم

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش چندی پیش وعده داد که برای سال تحصیلی جاری شاهد تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس روستایی، تقویت سرویس مدارس روستایی، توزیع رایگان کتاب درسی در مناطق محروم و توسعه مراقبت‌های بهداشتی بویژه در حوزه دهان و دندان خواهیم بود. وی افزود: اولیا نسبت به تحصیل دانش‌آموزان بویژه دختران در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته توجه داشته باشند و تلاش آموزش و پرورش بر این است که هیچ دانش آموزی به دلیل نبود امکانات از تحصیل بازنماند.

اما هنوز تا زدوده شدن فقر تحصیلی از مناطق محروم فاصله زیادی داریم.

گرسنگی دانش آموز قابل تحمل نیست

سراغ یکی از معلمان مناطق محروم می‌رویم. صابری می‌گوید: 6 سال در مناطق محروم درس داده‌ام و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ام، از نداشتن سرویس رفت و آمد تا گرفتار شدن در برف و بوران و حمله سگ‌های وحشی به معلمان، اما آنچه بیشتر برای ما معلم‌ها سخت است، این است که ببینیم دانش آموز یک جفت کفش مناسب ندارد، از آن بدتر وقتی است که ببینی یک دانش‌آموز 12 ساله، نان آور خانواده است و هزینه داروی پدر از کار افتاده‌اش را نیز او باید با کار کردن در کوره‌های آجرپزی با دستمزد ناچیز بپردازد و پس از پایان کلاس درس تا نیمه‌های شب کار کند و صبح هم زودتر از همه بچه‌ها در مدرسه حاضر می‌شود.

بغض گلوی خانم معلم را می‌فشارد، اشک‌هایش را پاک می‌کند و میگوید: خوشبختانه آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان مناطق محروم دارد، ولی این کافی نیست، چون شکم خیلی از این بچه‌ها خالی است و گاهی صدای قار و قور شکمشان به گوش ما می‌رسد. چگونه می‌توانی ببینی دانش آموزت که حکم فرزندت را دارد، گرسنه به کلاس می‌آید. ما با همت مدیر مدرسه و معلم‌ها در حد توان به این دانش‌آموزان کمک می‌کنیم، گرچه نقش خیران در این چند سال بسیار پررنگ بوده و خیلی وقت‌ها حتی برای بچه‌ها غذای گرم می‌آورند. باور کنید بیشتر این دانش‌آموزان بسیار با استعداد و باهوش هستند و فقط همان چند ساعتی که درمدرسه هستند، هم بازی می‌کنند، هم درس می‌خوانند و در واقع این ساعت‌ها وقت استراحت آن‌هاست، چون پس از کلاس و مدرسه باید فوری به سرکار بروند. چقدر خوب است آموزش و پرورش شرایط بهتری را برای این دانش‌آموزان فراهم و حتی برای آن‌ها کارآفرینی کند.

دشواری کار معلمان در مناطق محروم

گل خسروی هم از معلمان باتجربه مناطق محروم است که ضعف فرهنگی حاکم بر این مناطق را عامل ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر می‌داند. وی می‌گوید: بسیاری از دانش‌آموزان حتی در دوره ابتدایی ازدواج می‌کنند و از تحصیل باز می‌مانند. خسروی می‌افزاید: آموزش خانواده و ارتقای سطح فرهنگ در مناطق محروم باید در دستورکار آموزش و پرورش قرار بگیرد تا دانش‌آموزان از تحصیل محروم نشوند.

خانم عرب زاده هم در روستای سرهنگ منطقه جلگه رخ استان خراسان رضوی خدمت می‌کند. وی معتقد است: بیشتر مشکلات آموزشی مناطق محروم استفاده از معلمان غیربومی است که باید هر روز مسافت‌های طولانی را طی کنند تا به محل خدمت خود برسند و متأسفانه در این بین اتفاقات ناگواری برای معلمان روی می‌دهد. وی از فوت دو تن از همکاران خود در سال گذشته می‌گوید که در جاده تصادف کردند و تعداد دیگری از همکارانش نیز مجروح شده‌اند و این موضوع در نظام آموزشی دانش‌آموزان مشکل به وجود می‌آورد.

صابری از معلمان باسابقه هم از نبود امکانات اولیه آموزشی در مدارس مناطق محروم می‌گوید و می‌افزاید: به دلیل نداشتن کلاس درس، ناچاریم دانش‌آموزان دو پایه را در یک کلاس بنشانیم و کلاس شلوغ می‌شود. هیچ امکانات آموزشی مانند رایانه یا دیتا برای پایه ششم نداریم، چون در این پایه باید به آن‌ها درس کار و فناوری را بیاموزیم. از طرفی مدرسه قدیمی است و شرایط خوبی ندارد و سرانه هم کفاف حتی یکی از قبض‌های مدرسه را هم نمی‌دهد و مدیر ناچار است از دانش‌آموزان پول جمع کند تا سوخت زمستان را فراهم کند.

یکی از معلمان هنرستان‌های شهرستان کلات نادر هم از نبود امکانات اظهار ناراحتی می‌کند و میگوید: من رشته طراحی دوخت تدریس می‌کنم و دانش‌آموز ناچار است با اتوی معمولی کار کند، در حالی که ما نیاز به یک اتوی بخار و یا اتوی پرس داریم. از سویی چرخ‌های خیاطی موجود خراب و قدیمی هستند و یا وضع مالی دانش‌آموز آن قدر خراب است که نمی‌تواند حتی یک متر پارچه بخرد و کار عملی خود را انجام دهد. از طرفی بیشتر ما معلم‌ها غیربومی هستیم و باید از مشهد تا کلات، در این راه کوهستانی و پرپیچ و خم رفت و آمد کنیم و یا چند روز در هفته را دور از خانواده و بچه‌هایمان سپری کنیم که این موضوع نیز به کیفیت کار معلمان در مناطق محروم لطمه می‌زند.

همه دستگاه‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند

تقی‌زاده، مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان که چند ماه پیش و به دنبال وقوع سیل در این استان تلاش‌های ارزنده‌ای برای اسکان سیلزدگان داشت، در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: در سال تحصیلی جدید یک میلیون دانش‌آموز در استان خوزستان، سر کلاس درس حاضر شده‌اند. وی مهم‌ترین اقدام آموزش و پرورش خوزستان در مناطق محروم را برای سال تحصیلی جدید جمع‌آوری 300 کلاس کانکس بیان کرد و گفت: تبدیل هر کانکس به کلاس درس استاندارد به 30 میلیون تومان بودجه نیاز دارد. وی همچنین از اجباری شدن پیش دبستانی در استان خوزستان خبر داد و گفت: انتظار ما از وزارت آموزش و پرورش تخصیص بودجه‌ای جداگانه‌ای برای مدارس مناطق محروم در سراسر کشور است و باید در این مورد نگاه ملی وجود داشته باشد و دستگاه‌های دیگر نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی اظهار داشت: در زمینه نوشت افزار و پوشاک، آمار قابل توجهی را برای دانش‌آموزان مناطق محروم در خوزستان در نظر گرفته‌ایم که قسمتی از این موارد باید توسط بالگرد به روستاهای سخت گذر حمل و به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. وی میزان مشارکت مردمی و خیران مدرسه ساز در این استان را بسیار چشمگیر دانست و گفت: استان خوزستان در این زمینه توانسته مقام دوم کشوری را به دست بیاورد.

کیفیت بخشی به آموزش در مناطق محروم

دکتر علیرضا کاظمی که بتازگی به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی مشغول انجام وظیفه شده است، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تشکیل کارگروه ویژه بررسی و شناسایی مناطق و مدارس محروم خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از مشاوران خود را مسؤول پیگیری و شناسایی مناطق محروم استان بخصوص حاشیه کلانشهر مشهد کرده‌ام تا به کمک خیران مدرسه ساز بتوانیم هر چه سریع‌تر هدف‌گذاری دقیق و صحیحی را انجام دهیم. کاظمی می‌افزاید: طبق آمار موجود، بیشتر مدارس مناطق محروم در خارج از مناطق قطب قرار دارند و در حد امکان توجه ویژه‌ای به مدارس شبانه‌روزی شده است و به دنبال این هستیم که در مناطق محروم به کیفیت بخشی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان فارس نیز از توزیع دو هزار بسته نوشت‌افزار در بین مدارس مناطق محروم این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به اهمیت تحصیل صد درصدی و سوادآموزی در نونهالان و در راستای توسعه عدالت آموزشی و کاهش فشار مالی برای خانواده‌های محروم، این اقدام‌ها انجام شده است.

حمیدرضا شعبانی، ارزش مالی هر بسته را یکصد هزار تومان و اقلام آن را شامل دفتر، مداد، مدادرنگی، کیف دانش‌آموزی و... با هدف ترویج استفاده از کالای ایرانی اسلامی برمی‌شمارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.