قدس آنلاین/ محمد رضایی: وقتی بالا رفتن از دیوار خانه مردم به معنی بالا رفتن از دیوار کلانتری باشد و دست به یقه شدن و ناسزا گفتن در خیابان به معنی درگیری با پلیس باشد، یعنی که هزینه ارتکاب جرم بالا رفته و پلیس نیز همیشه و همه جا در صحنه حاضر است. شعار امسال هفته گرامیداشت نیروی انتظامی، « یار مهربان و مقتدر» است که انتظار می‌رود در این هفته در رسانه‌ها، نمایشگاه‌ها و نشست‌های مختلف، بر صمیمیت مردم و پلیس و رسیدن به رضایتبخشی و اعتمادسازی بین پلیس و مردم و تعامل دو سویه تأکید بیشتری شود.

«پلیس» یار مهربان و مقتدر مردم

* افزایش رضایت مردم از پلیس

سرهنگ سهیل میرزاده، عضو ستاد هفته گرامیداشت ناجا در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: این شعار بر اساس رویکرد نوین نیروی انتظامی در برخورد با مشکلات اجتماعی و معضلات ایجاد شده از سوی بر هم زنندگان نظم عمومی طرح شده و می‌تواند به عنوان یک شعار راهبردی برای بقیه ایام سال مد نظر قرار گیرد. وی با اشاره به آمارهای نظرسنجی از تکریم ارباب رجوع در کلانتری‌های سراسر کشور می‌گوید: گرچه رضایت مردم به صورت مطلق و 100 درصدی از پلیس در هیچ کشوری وجود ندارد اما آمارها نشان می‌دهد، خشنودی مردم از جدیت پلیس در کاهش جرایم - در مقایسه با سال‌های قبل- بیشتر شده است.

❄ تماس آسان با پلیس

سرهنگ میرزاده تأکید می‌کند: سامانه روزآمدی با عنوان مرکز نظارت همگانی بازرسی کل ناجا ایجاد شده که با شماره تلفن 197 و با ظرفیت 355 خط در سراسر کشور به صورت 24 ساعته آماده دریافت نظرات مردم است.

سردار دکتر سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی نیز با بیان اینکه از شکایات و انتقادات مردم استقبال می‌کنیم، در گفت وگو با «قدس» می‌گوید: بر اساس نتایج یک پژوهش میدانی مشخص شده ۷۶ درصد مردم کلانشهرها خواستار استمرار طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی پلیس هستند.

وی می‌افزاید: پژوهش جامعی توسط کارشناسان معاونت اجتماعی ناجا برای بررسی راه‌های کاهش دغدغه‌های اجتماعی امینتی مردم ایران انجام شده که  16 هزار و 450 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند و با آنالیز دغدغه‌های اجتماعی امنیتی مردم در پنج کلانشهر جرم خیز، مشخص شد 82 درصد شهروندان خواهان برخورد جدی پلیس با مجرمان و آفرینندگان آسیب‌های اجتماعی هستند.

❄ رفتار پلیس همراه با مهربانی باشد

به گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی، بیش از 98 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی میدانی، برخورد قاطع با این کجروی‌ها را یکی از دغدغه‌های اصلی خود بیان کرده و با این حال تأکید کرده‌اند؛ به موازات استمرار طرح امنیت اجتماعی- اخلاقی پلیس باید رفتاری پراقتدار همراه با مهربانی داشته باشد. وی همچنین با بیان اینکه 88 درصد شهروندان از اقدام‌های به موقع و قاطع پلیس در موضوع برخورد با اراذل، اوباش و سارقان رضایت دارند، تاکید می‌کند: با استخراج داده‌های آماری این پژوهش میانگین میزان رضایت جامعه آماری از عملکرد پلیس در برخورد با مردم  نیز ۶۹ از ۱۰۰ اعلام شده است.

* پلیس باید قاطع باشد

 سردار وهاب جوکار، استاد دانشکده پلیس و عضو شورای تأمین استان‌های مرزی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: برخورد «پیشگیرانه» و «مداخله هوشمندانه» در پدیده‌های مختلف کجروانه، ضرورتی انکارناپذیر است و قاطعیت قانونی باید حرف اول و آخر پلیس باشد. وی با بیان اینکه مشاوران ناجا نقش مهمی در کاهش تنش‌ها و درگیری‌های شهروندان داشته‌اند، خاطرنشان می‌کند: بیش از ۷۰ درصد دعاوی در کلانتری‌ها منجر به صلح می‌شود و این امر می‌تواند در دیگر مراجع حل اختلاف به عنوان نمونه و الگوی آرامش‌بخش مطرح شود.

وی همچنین یادآور می‌شود: اگر پلیس امنیت اخلاقی و تذکرهای لسانی نبود و مأموران ناجا در مراکز عمومی نسبت به عفاف و حجاب نوامیس مردم بی تفاوت بودند، اکنون وضع ما از کشورهای جنوب آسیا بدتر بود، بنابراین با تداوم گشت ارشاد باید ضمن پرداختن به ریشه‌ها و فرهنگسازی، از برخوردهای انتظامی نیز حمایت شود.

❄ مرزها امن و امان هستند

وی با اشاره به جانفشانی‌های مرزبانان ناجا برای تأمین امنیت روستاها، جاده‌های مواصلاتی وشهرهای داخل کشور می‌افزاید: اگر هر یک از هموطنانمان شبی را در کنار مرزبانان عزیز و سربازانی که مراقب مرزها هستند، بگذرانند، می‌بینند که این عزیزان با جانفشانی برای امنیت آن‌ها تلاش می‌کنند.

به گفته عضو شورای تأمین استان‌های مرزی، علاوه بر مرزها، این آرامش در شهرها و در اقصی نقاط کشور احساس می‌شود.

* پیشتازی پلیس در حوزه عفاف و حجاب

سردار وهاب جوکار تأکید می‌کند: پلیس، آخرین ایستگاه در بین 26 دستگاه مسؤول و بودجه بگیر در امر عفاف و حجاب است که اغلب از قبول بار مسؤولیتشان شانه خالی کرده‌اند و پلیس باید بار آن‌ها را هم به دوش بکشد. وی مهم‌ترین دلیل بدحجابی و تبرج در جامعه از منظر روان‌شناسی را کاهش اعتماد به نفس می‌داند و می‌گوید: بیشتر بانوان ما دینمدارند و اگر در برخی از نقاط، تجری و بدحجابی وجود دارد، به دلیل نبود فرهنگسازی و تبیین فلسفه حجاب است، زیرا بر اساس قانون عفاف و حجاب با 300 مصوبه، 26 دستگاه مسؤول ترویج عفاف و حجاب هستند و ناجا با حدود 21وظیفه، یکی از این دستگاه‌هاست. 

❄ رفتار شایسته پلیس

دکتر سید محمد شاهمرادی، استاد دانشکده علوم تربیتی و جامعه شناس نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: گرچه بر اساس وظیفه حرفه‌ای ناجا، مداخله به موقع و ضربتی در پدیده‌های مخل امنیت عمومی مأموریت ذاتی پلیس است، اما در صورت مقابله کارشناسانه همراه با برخورد کریمانه با ارباب رجوع در زمان رویارویی با کجروی‌ها و هنجارشکنی‌های اجتماعی شاخص‌های اعتماد عمومی و تراز امنیت اجتماعی شهروندان افزایش می‌یابد.

به اعتقاد دکتر شاهمرادی، پلیس باید در برخورد با پدیده‌های مختلف بویژه روبه رو شدن با آسیب‌های اجتماعی، دو عنصر اقتدار و مهربانی را هنرمندانه در کنار هم به کار گرفته، هرگز اقتدار را فدای مهرورزی یا مهربانی را قربانی اقتدار نکند و البته برای رسیدن به این مرحله آرمانی، رسانه‌ها نیز باید به کمک امنیت عمومی و پلیس بشتابند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.