قدس آنلاین- آرش خسروانی:سیستم ایمنی بدن هر شخص مثل اثر انگشت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هر کدام از ما ژن های منحصر به فردی را برای مقابله با بیماری به ارث می بریم. اما با این وجود پژوهش های اخیر نشان می دهد سابقه بیماری و محیط زندگی مان تاثیر بسیار زیادی در شکل گیری سیستم ایمنی مان دارد.

به طوری که دانشمندان به تازگی پی بردند اختلاف در سیستم ایمنی بدن افراد، 60 تا 80 درصد به محیط و سبک زندگی شان بستگی دارد و تنها 20 تا 40 درصد باقی مانده به ژنتیک وابسته است.

آدریان لیستون مدیر آزمایشگاه ایمن شناسی در بلژیک می گوید: همان طور که در گذشته دانشمندان در تلاش بودند تا دستورالعمل های ژنتیکی بدن انسان را کشف کنند، ما هم اکنون بر روی دستورالعمل های ایمنی بدن در حال مطالعه هستیم.

عفونت های طولانی مدت در بدن می تواند تغییرات زیادی در سیستم ایمنی فرد ایجاد کند. به عنوان مثال زمانی که شخصی دچار تبخال یا زونا می شود، ویروس فرصت بیش تری پیدا می کند تا سیستم ایمنی شخص را تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیرات به آرامی آرایش سلولی سیستم ایمنی بدن را تغییر می دهد و سیستم ایمنی نسبت به آن ویروس حساس تر می شود. اما حساسیت سیستم ایمنی به یک ویروس خاص  سبب می شود عفونت های میکروبی دیگر راحت تر بتوانند از سد دفاعی سیستم ایمنی بگذرند. اما افرادی که عفونت های طولانی مدت را تجربه نمی کنند تغییری در آرایش سلولی مکانیسم دفاعی آن ها رخ نمی دهد و حتی اگر هر از چند گاهی دچار سرما خوردگی و یا تب شوند باز هم سیستم ایمنی آن ها پایدار باقی می ماند.

تحقیقات نشان داده هر چه پیرتر می شویم واکنش های ایمنی بدنمان نسبت به عفونت و بیماری تغییر پیدا می کند. اندامی در بدن به نام تیموس سلول های تی را تولید می کند. این سلول ها برای مبارزه با عفونت و بیماری در بدن ساخته می شوند. بنابر این با توجه به اینکه در افراد مسن سلول های تی جدیدی تولید       نمی شوند، احتمال مریضی در آن ها بیش تر شده و واکسیناسیون تاثیر کم تری در آن ها  دارد.

میشل لینترمن پژوهشگر موسسه بابراهام می گوید: به نظر می رسد پیر شدن به غیر از توقف در تولید سلول های تی به طور کلی نحوه ی واکنش سیستم ایمنی بدن را تغییر می دهد. بنابر این درک  اینکه چگونه با افزایش سن مکانیسم دفاعی بدنمان تغییر می کند، می تواند در آینده به درمان بسیاری از بیماری هایی که در اثر افزایش سن به وجود می آیند کمک کند.

پژوهشگران با تحقیق بر روی افرادی که در کنار هم زندگی می کنند پی بردند که کیفیت هوا و غذا، میزان استرس و خواب و سبک زندگی تاثیر زیادی در سیستم ایمنی بدن دارند. برای مثال زوج ها به دلیل اینکه در شرایط یکسانی زندگی       می کنند، سیستم ایمنی مشابه ای نسبت به دیگر افراد دارند.

لیستون می گوید: یکی از دلایل اهمیت بیش تر محیط زندگی نسبت به ژنتیک این است که برای بهبود سیستم ایمنی بدنمان می توانیم محیط زندگی خود را به راحتی تغییر دهیم اما نمی توانیم ژن های خود را عوض کنیم.

لیستون و همکارانش در ادامه مطالعات خود می خواهند بررسی کنند که اگر محیط زندگی خود را تغییر دهیم، دقیقاً چه اثری بر سیستم ایمنی ما خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.