قدس آنلاین-ایلام: مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: سالانه 170 هزار تن انواع محصولات دامی در استان ایلام تولید می شود.

تولید سالانه 170 هزار تن محصولات دامی در ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، دکتر وهاب پیرانی در مصاحبه با خبرنگاران با تسلیت ایام محرم و با گرامی داشت هفته دامپزشکی، اظهار داشت: 25 هزار خانوار در استان ایلام که معادل یک چهارم جمعیت استان ایلام هستند،  تمام یا بخشی از معیشت خود را از دامپروری و پرورش طیور و آبزیان تأمین می کنند.

وی با بیان اینکه یک هزار و 200 کانون تولید و پرورش دام و طیور در استان ایلام وجود دارد، افزود: در استان ایلام 2 میلیون و 200 هزار رأس گوسفند و بز، 60 هزار رأس گاو و گوساله، یک هزار و 428 واحد گاوداری شیری و پرواربندی، 390 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت حدود هفت میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره، 80 واحد پرورش آبزی گرمابی وسرمابی و 52 هزار کندوی زنبور عسل وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ارزش ریالی تولیدات دامی استان ایلام را هشت هزار میلیارد ریال ارزیابی کرد و بیان داشت: هدف و تلاش اصلی دامپزشکی استان، تأمین سلامت فرآورده های خام دامی است که در استان تولید و به دست مصرف کنندگان می رسد.

وهاب پیرانی به افزایش صادرات محصولات دامی از طریق مرز مهران اشاره کرد و یادآور شد: در سال گذشته 48 هزار تن انواع فرآورده های دامی شامل مرغ، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ و خوراک دام از این مرز صادر شد که متأسفانه سهم استان ایلام بسیار ناچیز بوده است.

 وی با بیان اینکه  سال گذشته80 هزار تن پوست انواع دام از طریق مرز مهران به کشورهای اروپایی صادر شده است، خاطرنشان ساخت: مرز مهران بهترین ظرفیت برای صادرات انواع محصولات دامی است و فعالان عرصه دامپروری و اقتصادی استان بایستی از این فرصت ایجاد شده به نحو شایسته استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام به اقدامات دامپزشکی استان در 5 ماهه سالجاری اشاره و تصریح کرد: در این مدت و در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک، عملیات واکسیناسیون 252 هزار و 355 مورد بروسلوز بره و بزغاله، 345 مورد بروسلوز گوساله، یک هزار و 209 مورد بروسلوز گاوی و 3 هزار و 448 مورد هاری در استان انجام شده است.

وهاب پیرانی با اشاره به اینکه در این مدت 5 ماهه، 124 واحد متخلف پلمپ شده  و 110 مورد نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند، تأکید کرد: در این مدت 26 هزار و 416 بار نیز از مراکز و جامعه هدف، بازدید و ارزیابی شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 61 هزار و 940 رأس گاو و گاومیش و یک میلیون و 837 هزار و 666 رأس گوسفند و بز علیه تب برفکی مایه کوبی شده اند، گفت: در پنج ماهه سال جاری نیز 42 هزار و 316 دام سنگین و 345 هزار دام سبک مایه کوبی شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه در 5 ماهه امسال 4 هزار و 903 کیلو انواع فروارده دامی در استان ضبط و معدوم شده است، اظهار داشت: سالانه 170 هزار تن انواع محصولات دامی در استان ایلام تولید می شود.

گفتنی است مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در پایان این نشست خبری به سؤالات متنوع خبرنگاران با صمیمیت پاسخ گفت و از خبرنگاران و رسانه هایی که بیشترین همکاری، همراهی و پوشش خبری با دامپزشکی استان داشتند( از جمله غلامرضا محمدمرادی- خبرنگار قدس آنلاین )، با اهداء لوح تقدیر و هدایا تجلیل شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.