قدس آنلاین- یزد: مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت : بیش از 6.5 تن فرآورده‌های خام دامی در استان یزد صادر شده که تخم مرغ، پنجه و پای مرغ و پودر گوشت از جمله این محصولات بوده و کشورهای عراق و آسیای جنوب شرقی عمدتا کشورهای صادر کننده بوده اند .

13 درصد اقتصاد کشور مبتنی بر منابع دامی است

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، دکتر "علی‌اکبر حدادزاده" در نشست خبری با ا صحاب رسانه استان به مناسبت روز ملی دامپزشکی با اشاره  به نقش دامپزشکی در توسعه پایدار جامعه اظهارداشت : توسعه پایدار، تعامل جامعه، اقتصاد و محیط زیست تعریف می‌شود و این در حالی است دامپزشکی می‌تواند زیرساخت تمام این محورها باشد.

 وی افزود : 25 درصد پروتئین مورد نیاز جامعه از طریق منابع دامی تامین می شود و فرآورده های خامی که در دسترس عموم قرار می گیرند باید سالم باشند وگرنه مردم جامعه با بسیاری مشکلات و بیماریها روبرو می شوند

حداد زاده تصریح کرد : 13 درصد اقتصاد کشورمان مبتنی بر منابع دامی است به طوری که بخش طیور بالاترین نقدینگی کشور پس از صنعت نفت را به خود اختصاص داده  است

وی افزود : با  صادرات بیش از 6.5 تن فرآورده‌های خام دامی تولید شده در استان، امید است  که با راه‌اندازی دو کشتارگاه صنعتی بزرگ دام و طیور استان در سالجاری، این روند افزایش داشته باشد.

مدیر کل دامپزشکی یزدگفت : سالانه بیش از 200 هزار تن شیر در استان تولید می شودوبه طور متوسط روزانه بین 180 تا تن شیر از این استان به خارج از استان صادر می گردد

وی، تعداد مراکز جمع آوری شیر در استان را 37 مورد بیان کرد و افزود: این مراکز ظرفیت جمع آوری 350 تن شیر را دارند.
این مسئول با بیان اینکه سالانه 40 هزار بازدید از مراکز توزیع و عرضه فرآوردهای خامی در استان صورت می گیرد تصریح کرد: در سال گذشته 188 تن فرآوردهای خامی فاسد و غیر قابل مصرف از چرخه مصرف خانوار استان حذف شد.
حدادزاه خاطرنشان ساخت : تمام فرآورده های خامی استان به جز ماهی و میگو دارای شناسنامه هستند و تمام اطلاعات تولید، انقضاء ، محل تولید و غیره بر روی آن نصب شده است.

مدیر کل دامپزشکی یزد از اجرای طرح تولید مرغ سایز در استان خبر داد و کاهش ضایعات لاشه های طیور، تولید محصول سالم و کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.
وی کاهش طول دوره پرورش، مرگ و میر طیور، مصرف سوخت و امکان افزایش تعداد دفعات جوجه ریزی را از مهمترین مزایای تولید و مصرف مرغ گوشتی سایز با استاندارد جهانی اعلام کرد.
وی وزن مرغ سایز را 1200 تا 1400 گرم بیان و افزود: مرغ های سبک وزن دارای چربی و استخوان کمتر می باشند و نسبت به مرغ های سنگین وزن برای مصرف کننده هم به صرفه تر هستند.

وی با بیان اینکه همچنین فعالیتهای دامپزشکی و کنترل نظارت بیمارهای طیور هم کنترل شده است افزود: سالانه 26 میلیون قطعه جوجه ریزی در استان صورت می گیرد که میزان تلفات انها اکنون به پنج درصد رسیده است که این رقم در سال 90 ، 13 درصد بوده است

این مسئول با اشاره به بیماریهای مشترک دام و طیورگفت: با اقدامات دامپزشکی و واکسینه کردن دامها بیماریهای تب مالت در این استان کنترل شده است

وی به اهمیت کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه عامل بیش از 40 درصد بیماری‌های انسانی منشاء دامی دارد لذا در همین راستا سالانه 15 هزار و 200 راس دام سنگین استان در برابر بیماری تب مالت تستس خونگیری می‌شوند و 300 هزار راس دام نیز در برابر این  بیماری واکسینه می‌شوند.

وی روند کنترل این بیماری در استان را رضایت بخش خواند و گفت: استان یزد تا دو سال پیش حدود 280 مبتلا به تب مالت داشت که با اقدامات کنترلی این بیماری، مبتلایان استان به 160نفر رسیده است.

وی همچنین به انجام 14 هزار و 300 مورد تست سل در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در موضوع بیماری هاری نیز وضعیت استان رضایت بخش است چرا که طی پنج سال گذشته هیچ کانون هاری در استان وجود نداشته و تنها در سال گذشته یک کانون در ترکان شهرستان خاتم مشاهده شده و این در حالی است که در سال 87 تعداد کانون‌های هاری استان 23 مورد بوده است.

وی وضعیت بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو در استان را نیز یاداور شد و گفت: با ایجاد پیش سرد در کشتارگاه‌های استان این بیماری در استان بسیار کاهش یافته است و خوشبختانه موارد قطعی نداشته‌ایم

حدادزاده وضعیت استان در زمینه بیماری هاری خوب ارزیابی کرد و افزود: کانون بیماری هاری در پنج سال گذشته در استان به صفر رسیده است و در حالیکه در سال 87 ، 23 کانون بیماری هاری در استان شناسایی شد

وی تصریح  کرد: در حال حاضر علاوه بر نظارت بر کشتار دام، ناظران دامپزشکی بر 32 واحد بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی استان با ظرفیت تولید روزانه 125 تن و واحدهای جمع‌اوری شیر استان با ظرفیت روزانه 350 تن و نیز صادرات بهداشتی روزانه حدود 200 تن شیر به خارج از استان نظارت دارند.

حدادزاده مهمترین چالش دامپزشکی استان را پرداخت  غرامت در مورد دام های بیماربه دامداران عنوان کرد و اظهارداشت : این سازمان بیش از 500میلیون بدهی به دامداران دارد که این مبلغ باید از طریق بودجه ملی پرداخت می شد اما به دلیل تخصیص کم نتوانستیم بدهی انها را واریز کنیم که بخشی از این بدهی به سالهای 93 و 94 برمی گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد از شهروندان و هیات عزاداری خواست از ذبح دام در معابر ، خیابانها و اماکن عمومی خودداری کنند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.