۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 462493

یک کارشناس مشاوره و راهنمایی گفت: تنبیه بدنی کودکان توسط والدین در سنین کودکی منجر به پرخاشگری، دروغ‌گویی و ریاکاری در آنان می‌شود.

عاقبت تنبیه بدنی کودکان

به گزارش قدس آنلاین، محمد قلی‌زاده کارشناس مشاوره و راهنمایی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره تنبیه کودکان به ویژه زیر دوسال اظهار کرد: تنبیه یک شوک جسمی یا روانی است که کودک را متوجه اشتباه خود کرده و در مورد عواقب کارش به او هشدار می دهد.
وی تصریح کرد: این هشدار به صورت های گوناگونی، مانند نگاه خشم آلود، بی اعتنایی، توبیخ، محروم کردن از گردش، بازی، مهمانی رفتن و تماشای تلویزیون و در نهایت با کتک زدن همراه است.
این کارشناس مشاوره بیان کرد: تنیبه بدنی یکی از منسوخ ترین روش های تربیتی است که والدین آن را در پیش می گیرند و تبعات بدی برای کودکان در پیش دارد.
قلی‌زاده درباره عواقب تنبیه بدنی برای کودک گفت: از مهمترین عواقب سوء تنبیه بدنی کودکان می‌توان به افزایش اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و به وجود آمدن احساس حقارت در کودک اشاره کرد.
وی تصریح کرد: کودکانی که مورد تنبیه بدنی قرار می‌گیرند روحیه زورگویی و پرخاشگری دارند و معمولا برای به دست آوردن نیازهای خود به دروغ‌گویی، حیله‌گری و ریاکاری روی می آورند.
این کارشناس مشاوره و راهنمایی اظهار داشت: تنبیه موجب تغییر سبک ارتباطی کودکان با اطرافیانش می‌شود زیرا کودک یادگرفته که در مقابل خواسته‌های دیگران از تنبیه بدنی استفاده کند.
قلی‌زاده بیان کرد: تحقیقات روی ۸۰۶ کودک در سنین ۲ تا ۴ ساله نشان داده که کودکان ۲ تا ۴ ساله‌ای که یکبار تنبیه شده بودند از کودکانی که اصلاً تنبیه نشده بودند، امتیاز هوشی پنج برابر پائین‌تری داشتند.
وی توصیه کرد: هرچه والدین تنبیه بیشتری انجام دهند رشد و پرورش روان و مغزی کودک کندتر می‌شود و تنبیه به میزان بسیار اندک تأثیری منفی بر ضریب هوشی کودکان می‌گذارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.