دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: سال آینده نخستین مسابقات دانشجویی نانوالمپیاد با حضور ۶ کشور خارجی در ایران برگزار می‌شود.

نخستین المپیاد نانو در ایران با حضور کشورهای خارجی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در نشست با سفرای 31 کشور در حاشیه نمایشگاه نانوفناوری در نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: در حوزه نانو هدف ما تولید ثروت، ارتقای کیفیت، تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی محصولات است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در حوزه نانو توجه به جوانان و نوجوانان است، در حالی که در بیشتر کشورها بحث آموزش نانوفناوری در سطح دانشجویان مطرح میی‌شود ما این فناوری را در سطح نوجوانان نیز فعال کرده‌ایم و تاکنون 66 آزمایشگاه نانوتکنولوژی برای آموزش جوانان و نوجوانان فعال شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اضافه کرد: یک ماه پیش قرارداد یک میلیون دلاری در زمینه تأمین تجهیزات آزمایشگاهی در سطح نوجوانان در زمینه نانوفناوری داشتیم، بیش از 30 هزار دانش‌آموز و دانشجوی ایرانی در المپیاد نانوتکنولوژی شرکت کردند که بیشتر آنها نیز دانش‌آموزان و دانشجویان دختر بودند.

سرکار گفت: سال آینده نخستین مسابقات دانشجویی نانوالمپیاد با حضور 6 کشور خارجی در ایران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سعی داریم 97 درصد محصولات صنایع کشور با استفاده از نانوفناوری تولید شود، افزود: برای تولید پیشرفته‌ترین محصولات دارویی، کاربردی و صنعتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تاکنون موفق بودیم به طوری که در ابتدای توسعه فناوری نانو در کشورمان 5 استاد دانشگاه با این اعلام آشنا بودند ولی در حال حاضر 30 هزار کارشناس نانوتکنولوژی داریم.

سرکار اضافه کرد: بیش از 65 دانشگاه در ایران دوره‌های کارشناسی ارشد و 20 دانشگاه دوره‌های دکترا را در حوزه‌های مختلف نانو دارند و در آینده نزدیک داروهای پیشرفته نانو وارد بازار می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: ما در سال 2001 فقط 10 مقاله در حوزه نانو داشتیم ولی در حال حاضر به 20 مقاله در روز رسیده‌ایم.

وی بحث استانداردسازی و ایمن‌سازی را از فعالیت‌های مهم این حوزه برشمرد و اظهار داشت: در حوزه استاندار تکنولوژی نانو جزو کشورهای اول هستیم.

سرکار با اشاره به موانع ایران در حوزه نانوفناوری گفت: بحث تحریم‌ها سبب شد تا ما در دستیابی به تجهیزات آزمایشگاهی مشکل داشته باشیم که یا باید تسلیم می‌شدیم یا خودمان کاری می‌کردیم به همین دلیل شبکه آزمایشگاهی نانوی ملی را دایر کردیم که بیش از 1200 تجهیزات پیشرفته داریم و این شبکه در 76 مؤسسه دانشگاهی توزیع شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: در حال حاضر 15 مورد تجهیزات صنعتی نیز تولید کردیم و حتی برخی از آنها را صادر می‌کنیم.

سرکار گفت: در بحث مقابله با سرطان و نانوداروها نیز فعالیت کردیم، یک بیمار سرطانی به حدود 80 داروی تزریقی نیاز دارد که ما محصولاتی را تولید کردیم که نمونه خارجی آن 800 دلار هزینه دارد ولی ما با هزینه کمتر آن را تولید می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.