آسمان پادشاهی عربستان سعودی کاملا ابری و تیره است، کاهش حقوق و مزایای کارکنان و شعله‌ور شدن آتش اعتراضات به ویژه کارگران خارجی که از پیامدهای ریاضت اقتصادی به خاطر کاهش شدید بهای نفت متضرر شده‌اند،‌آرامش حاکمان مسلط بر حجاز را برهم زده است

سیل‌ویرانگر در عربستان / هشدار شدید مفتی دربار به معترضان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، روزنامه الوطن سعودی در مقاله‌ای به وجود بحران اقتصادی فزاینده در عربستان و روبرو بودن این کشور با چالش‌های اقتصادی و تلاش رژیم سعودی برای یافتن گزینه‌های جایگزین اذعان کرد.

این روزنامه درمطلبی که نشان دهنده عمق بحران اقتصادی عربستان است،‌افزود تحولات اقتصادی اعلام شده از سوی پادشاهی و چالش‌های همراه آن مستلزم تحمیل نقش اجباری بر موسسات خدماتی بزرگ، بازرگانان و شرکت‌ها و بانک‌هاست.

این رسانه در واکنش به اعتراضات مردم عربستان به سیاست‌های رژیم به ویژه در زمینه اقتصادی ادعا کرده است اصلاحات اقتصادی قبلی و آتی یک ضرورت اساسی و وظیفه ملی است که همه طیف‌ها و قشرهای جامعه باید در آن مشارکت کنند.

الوطن ، شرایط فعلی حکومت سعودی و خطرات پیرامون آن، کاهش هولناک قیمت نفت در جهان و چالش‌های امنیتی در جنوب(مرز با یمن) را از عواملی دانسته که حکومت سعودی را وادار به  اجرای ریاضت اقتصادی کرده است.

این رسانه سعودی برای توجیه جنگ‌ ویرانگر آل سعود علیه ملت بی‌دفاع یمن مدعی شد که «اگر این جنگ یا به زعم سعودی‌ها، توفان قاطعیت نبود، جنوب عربستان در معرض طمع‌ورزی ایران قرار می‌گرفت که گروه الحوثی را به خدمت گرفته و همه حجم توطئه و کینه دولت فارس نسبت به پادشاهی آل سعود و مردم را درک کرده و حتی مقدسات آن از اذیت و آزار در امان نمانده ...»

این رسانه اذعان کرده است که مهمترین دغدغه قشر کم درآمد و فقیر جامعه عربستان این است که اولین کسی که تبعات اصلاحات پیاپی اقتصادی را تحمل کند، نباشد.

الوطن خواستار وادار کردن سرمایه‌گذاران خارجی یا بازرگانان سعودی که درآمد آنها بیش از 50 میلیون ریال سعودی است به همراهی با مردم عربستان در تحمل سختی و فشارهای مرحله دشواری که سعودی‌ها با آن روبرو هستند، شده است.

این رسانه از پیامدهای اعتراضات مردمی به تصمیمات اخیر حاکمان مسلط بر عربستان در زمینه ریاضت اقتصادی ابراز نگرانی کرده است.

طی روزهای اخیر صدها نفر از کارکنان بیمارستان‌های عربستان که از هفت ماه پیش هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند، دست به اعتصاب زدند، آنها جاده‌ای را در منطقه الشرقیه بستند تا منع هرگونه تظاهرات و تجمعات در این کشور را به چالش بکشند.

خشم کارگران زمانی که فهمیدند کارفرمایشان که پرداخت حقوق آنها را به تاخیر انداخته، مبالغ هنگفتی برای جذب آوازه‌خوانان جهانی به منظور سپری کردن جشن‌هایی که برگزار می‌کند، پرداخته کرده، به اوج خود رسیده است.

آسمان پادشاهی عربستان سعودی کاملا ابری و تیره است، شعله‌ور شدن آتش اعتراضات به ویژه کارگران خارجی که از پیامدهای ریاضت اقتصادی به خاطر کاهش شدید بهای نفت متضرر شده‌اند،‌آرامش حاکمان حجاز را برهم زده است، این کارگران نه تنها حقوقشان را دریافت نکرده‌اند که حکومت سعودی حتی هیچ کمی هم در زمینه غذایی یا تامین برق نکرده است.

اما پیامدها و اثرات منفی تصمیمات اخیر سلمان در زمینه ریاضت اقتصادی بر کارمندان و کارگر عربستانی سایه افکنده که 70 درصد آنها کارمند دولت هستند.

مخالفان حکومت سعودی می‌گویند: هر چند به نظر می‌رسد که تدابیر ریاضتی در این مرحله مربوط به کاهش حقوق و مزایا یا قطع اضافه‌کاری و کاهش 20 درصد حقوق وزیران است، اما خطرات سیاسی در پس این راهبرد نهفته است، در کشورهای غنی نفتی عربی واقع در غرب آسیا، یک معامله غیر علنی میان نخبگان فاسد و مستبد که بیشتر ثروت را بلعیده‌اند، وجود دارد و بقیه ساکنان و شهروندان بخش ناچیزی از ثروت ملی خود را به دست می‌آورند. به گفته مخالفان آل سعود، تنها نیمی از 120 میلیارد دلار یا نیمی از هزینه‌های دولت در عربستان به پرداخت حقوق و اضافه‌کاری و مزایای کارمندان دولت در سال 2015 اختصاص یافته بود.

با کسری بودجه عربستان که به 100 میلیارد دلار رسیده، امکان ادامه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت به شکل فعلی وجود نخواهد داشت و مهار پیامدهای آن دشوار خواهد بود،‌در حال حاضر شرکت‌های ساختمان‌سازی بزرگ مانند اوجر و بن لادن با معضل کاهش کمک‌های دولت روبرو شده به طوری که فقط تعهدات مالی شرکت اوجر به هشت میلیارد دلار رسیده است.

وخامت اوضاع اقتصادی عربستان به حدی رسیده است که کارگران ساختمان‌سازی مجبور شدند عربستان را به مقصد کشورهای خود در جنوب آسیا ترک کنند در حالی که چند ماه انتظار برای دریافت حقوقشان هم نتیجه‌ای نداشت و آنها بدون دریافت دستمزد خود به زادگاه‌هایشان بازگشتند و یا در حال بازگشت هستند.

البته مشکلات و سختی‌های کارگران خارجی و شهروندان عربستانی در حالی ادامه دارد که خاندان حاکم و هزاران شاهزاده همچنان به حیف و میل بیت المال و اسراف ادامه می‌دهند و این رژیم هم بی‌رحمانه مخالفان خود را سرکوب می‌کند. با این پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که سقوط آل سعود و نابودی حکومت ظالمانه آنها خیلی طول نخواهد کشید.

اما نکته بسیار مهم درباره بحران اقتصادی فعلی عربستان این است که حکومت این کشور روابط بی‌ثبات و متزلی با کشورهای منطقه و جهان دارد و کشورهایی هم که به حمایت تمام قد از سیاست‌های آل سعود می‌پردازند، بیشتر کشورهای فقیر و وابسته از نظر اقتصادی هستند که با بحران‌های اقتصادی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

از نکات قابل توجه درباره تصمیمات ریاضتی اخیر سلمان شاه سعودی، مستثنی کردن نظامیانی است که در حال جنگ با مردم یمن هستند تا وضعیت پیچیده  را به مردم عربستان یادآور شود که از یک سال و نیم پیش پابرجاست و هیچ نشانه‌ای هم مبنی بر پیروزی جنگ‌افروزان در این جنگ دیده نمی‌شود.

حکومت سعودی در سوریه نیز کاملا شکست خورده  است، این رژیم به همراه ترکیه و رژیم حاکم بر قطر تلاش‌های گسترده‌ای را برای سرنگونی دولت بشار اسد انجام داد و به تعبیر مقامات سوری، جنگ جهانی همه‌جانبه‌ای را با گسیل داشتن هزاران تروریست از مناطق مختلف به راه انداخت، اما تحولات امروز دست برتر ارتش و دولت سوریه در برابر تروریست‌های مزدور سعودی را اثبات می‌کند.

اما مهمترین تحول که تهدیدی بزرگی برای حاکمان مسلط بر حجاز قلمداد می‌شود، مربوط به تنش در روابط این رژیم با آمریکا مهمترین حامی آل سعود است که چندین دهه پیش پیمانی میان دو طرف برای حفظ این رژیم در مقابل دریافت نفت رایگان مردم عربستان منعقد شده بود و امروز این رژیم با بیشترین مخالفت‌ها در داخل آمریکا روبرو شده است.

هفته گذشته بود که کنگره آمریکا قانون جاستا را تصویب کرد، قانونی که ابتدا با وتوی باراک اوباما رئیس جمهور این کشور روبرو شد، اما کنگره بار دیگر با برگزاری نشست، وتوی اوباما را کرد، این قانون به خانواده‌های هزاران قربانی حملات یازده سپتامبر اجازه می‌دهد از رژیم سعودی به سبب دست داشتن در این حملات شکایت و غرامت دریافت کنند، این تحول علامت و نشانه‌های بر افول تاثیرگذاری آل سعود در آمریکا است.

اما سقوط شدید شاخص بورس عربستان یکی دیگر از پیامدهای وخامت اوضاع اقتصادی این کشور قلمداد شده است که شوک بزرگی به سرمایه‌داران و سهام‌داران سعودی وارد کرد.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تصمیمات اخیر ملک سلمان در زمینه ریاضت اقتصادی که با هدف مقابله با کاهش شدید قیمت نفت صورت گرفت،در سقوط شاخص بورس سعودی تاثیرگذار بوده است، کاهش شدید بهای نفت به خاطر توطئه آل سعود برای ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران حاصل شده، اما همان طور که یک ضرب المثل عربی می‌گوید، سحر جادوگر به خودش برگشت و  اثرات توطئه‌ نفتی آل سعود علیه ایران به خودش برگشت.

عکاظ : سیل شایعات ادامه دارد

روزنامه‌های سعودی به حربه‌ دیگری برای مقابله با اعتراضات مردمی به سیاست‌های مخرب آل سعود در سطح داخل و خارج متوسل شده و در این راه شیوخ درباری و در راس آنها عبدالعزیز آل الشیخ مفتی کل آل سعود وارد عمل شده‌اند. آنها معترضان به تصمیمات حاکمان مسلط بر حجاز را شایعه‌پراکن خوانده و به آنها هشدار داده‌اند.

در این زمینه عکاظ با تیتر «سیل شایعات ادامه دارد... مفتی : طرح‌های شوم در پس آن قرار دارد»،‌»الفوزان شایعات را شیوه منافقین برای ارعاب مسلمانان توصیف کرد بر عمق رابطه تنگاتنگ شیوخ وهابی و خاندان حاکم بر عربستان مهر تایید زد.

عکاظ نوشت :« با انفجار فناوری بزرگ در سازوکار ارتباط میان مردم، شایعات روزانه به تلفن‌های سعودی سرازیر شده به طوری که اعضای هیئت کبارالعلماء(شیوخ دربار) رواج‌دهندگان آن را محکوم کرده و آن را جنایت در حق جامعه دانسته‌اند، چرا که سبب فتنه و تفرقه و به هم خوردن انسجام بافت اجتماعی شده و این شیوه از شیوه‌های منافقین در ارعاب و تهدید است».

شیوخ دربار آل سعود: شایعه‌پراکنی علیه آل سعود مستوجب عذاب دردناک است

مفتی دربار آل سعود، مردم معترض به سیاست‌های این رژیم را که با یکدیگر در این زمینه به تبادل دیدگاه می‌پردازند، به شایعه‌سازی و ضربه زدن به وحدت و ثبات عربستان متهم کرد.

آل الشیخ با تهدید مردم معترض خطاب به آنها چنین گفته است:« کسانی که به پخش شایعات مغرضانه می‌پردازند، با این کار به ثبات کشور و وحدت آن ضربه می‌زنند، دشمنان اسلام مدیریت طرح‌های شوم برای پخش شایعات فراوان را با هدف تردیدافکنی در میان مردم نسبت به رهبران و علمای آن(بی‌اعتماد کردن مردم عربستان به آل سعود و شیوخ وهابی درباری) برعهده دارند».

مفتی آل سعود رسانه‌ها و سایت‌های اینترنتی را که به انتقاد از سیاست‌های آل سعود و اعتراض به تصمیمات اخیر سلمان در زمینه ریاضت اقتصادی می‌پردازند، رسانه‌های منحرف توصیف کرد که به زعم وی طرح شوم را علیه آل سعود اجرا می‌کنند.  آل الشیخ همچنین مردم عربستان را که به زعم وی به شایعات(حقایق) گوش می‌دهند، جاهل توصیف کرد.

صالح بن فوزان الفوزان عضو بزرگترین تشکل شیوخ وهابی تکفیری موسوم به هیئه کبارالعلما و عضو موسسه صدور فتوای وهابیون موسوم به اللجنه الدائمه للفتوی در گفت‌وگو با عکاظ، مردم معترض را که به بیان حقایق و نقل آن می‌پردازند، منافق توصیف کرد و به آنها هشدار داد زبان خود را نگه دارند و آنچه را به زعم وی شایعه است درباره مقامات منتقل نکنند.

به هر حال این بار هم شیوخ وهابی با سوء‌استفاده از مسائل دینی،‌هرگونه اعتراض منطقی مردم به سیاست‌های ویرانگر و مخرب آل سعود را شایعه‌پراکنی و غیبت و دروغ‌پراکنی و عامل ایجاد رعب و وحشت خواندند که به زعم آنها مستوجب عذاب شدید الهی هستند.

علی بن عباس الحکمی دیگر عضو شورای شیوخ وهابی موسوم به هیئت کبارالعلماء هم کسانی را که به بیان واقعیت‌ها و اعتراض به حاکمان مسلط بر حجاز می‌پردازند، شایعه‌پراکن توصیف کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    دیگه فکرنکنم کسی حرف شیخ کاچ گوش بگیره
  • م ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    ماهی حدودا 55 ملیون ایران پول میگیرن واقعا الانه که منهدم شن !!!!
  • سید ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    اونقدر ذخیره ارزی و سرمایه گذاری در اروپا دارن که هیچ مشکلی براشون پیش نمیاد
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    این ملعون هم مانند ابی سفیان نابیناست و انشاءالله بزودی با اربابان جنایتکار خود به درک واصل خواهند شد به امید نابودی رژیم آل سعود و صهیونیستی و همپیمانان آنها
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    مرگ بر ال سقوط وامریکا