گروه «سیاست» قدس آنلاین/ بیش از پنج سال از آغاز بحران سوریه و عراق می گذرد. ورود داعش به کشورهای یاد شده و افزایش گروهک های تروریستی با عناوین و اهداف مختلف در این کشورها مساله ای از پیش تعیین شده بود تا در ورای به چالش کشیدن امنیت منطقه، امنیت ایران نیز با تهدیدات جدی مواجه شود. درگیریهای روز افزون در مناطق مرزی ایران و حتی استفاده از عناصر خود فروخته در داخل کشور همانند اعضای گروهک داعش در استان کرمانشاه که با هوشمندی و درایت سربازان گمنام امام زمان (ع) در نطفه خاموش شد، نشان می دهد دشمن همچنان بر گسترش دامنه ناامنی ها به ایران تاکید دارد.

تسلط بر ایران در راستای سیاست های قرن 21 آمریکا است/ اگر حضور مستشاری در عراق و سوریه نداشته باشیم، آتش بحران دامن ما را هم خواهد گرفت

بی شک نقش سپاه پاسداران در حفظ ثبات و آرامش و صیانت از ارزشهای دفاع مقدس در داخل و خارج از مرزهای ایران انکار ناشدنی است به گونه ای که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با فرماندهان و مسئوولان سپاه پاسداران ضمن قدردانی از مجاهدت های این سربازان گمنام اهمیت نقش سپاه  پاسداران را در حفظ آرامش کشور مورد تاکید قرار دادند. قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو با سردار یدالله جوانی مشاور عالی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران به تبیین چرایی حضور سربازان امام زمان (علیه السلام) در خارج از مرزهای ایران و کمک های مستشاری به دولتهای سوریه و عراق پرداخته اند.
با توجه به حضور تروریست ها در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران و بروز درگیری های گوناگون، سپاه چه نقشی در حفظ امنیت کشور ایفا می کند؟

همان طور که می دانید در دیدار فرماندهان و مسئولان سپاه با مقام معظم رهبری در 28 شهریور ماه سال جاری، ایشان با محور قرار دادن چندین موضوع مهم نقش سپاه پاسداران را در تبیین امنیت و ثبات داخلی تعیین فرمودند که در جای خود حاوی نکات ارزنده و در خور تاملی بود. یکی از موضوعات مورد توجه معظم له  نقش آفرینی سپاه در سالهای پس ازپیروزی انقلاب اسلامی و ثبات وآرامشی که مرهون خدمات و از خودگذشتگی های پرسنل این مجموعه نظامی است بود. رهبر انقلاب با محور قرار دادن جایگاه سپاه به این موضوع تاکید داشتند که یکی از موارد مهمی که سپاه پاسداران باید بدان اهتمام جدی داشته باشد حفظ و تداوم نقش حیاتی ومهمی است که در ایجاد ثبات و امنیت در کشور ایفا می کند. معظم له با تکیه بر کلام گهر بار بنیانگذار انقلاب اسلامی جایگاه اصلی سپاه پاسداران را تبیین نمودند که به فرموده حضرت امام خمینی (ره) "اگر سپاه نبود کشور هم نبود" ایشان با بیان این نکته در تبیین فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی توضیح فرمودند که جمله ایراد شده از سوی حضرت امام یک واقعیت آشکار است که صحت آن امروز بر اقشار مردم جامعه آشکار شده بنحوی که شرایط تهدیدها و توطئه های خارجی نشان می دهد اگر این مولود انقلاب در صحنه نقش آفرینی نمی کرد استقلال و تمامیت ارضی کشور با تهدیها و نقشه های دشمنان به شدت در خطر بود. یقینا این سپاه پاسداران است که توانسته تا کنون در برابرهجم بالایی از توطئه های خارجی ایستادگی کند و با شناسایی گروه های تررویستی که قصد خرابکاری و ناامنی کشور را دارند مبارزه و شهدای بسیاری را به انقلاب و مردم تقدیم کند. تامین امنیت کشور و حفظ ثبات داخلی یکی از مهمترین اصول مورد نظر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است این موضوع نه اکنون بلکه در حماسه آفرینی های پاسداران جان برکف در طول هشت سال دفاع مقدس کاملا هویدا بوده که مجموعه سپاه پاسداران در کنار نیروهایی مردمی بسیج مستضعفین ضامن استقلال و امنیت کشور بوده اند از این رو این نکته از فرمایشات معظم له حائز اهمیت است چرا که فلسفه وجودی تشکیل سپاه را که مولود انقلاب است و سنگر مستحکمی برای جمهوری اسلامی است تبیین می کند.

رهبری در آن دیدار فرمودند: سپاه پاسداران شاخص امنیت داخلی و خارجی است لطفا این موضوع را تبیین نمایید که مقوله امنیت از چه جهاتی قابل تامل است؟

 به هر حال حفظ ثبات وآرامش مردم در جای جای ایران اسلامی منوط به اقتدار قدرت نظامی است وسپاه پاسداران نیز به عنوان سنگربان انقلاب اسلامی حفاظت از مرزها ومیهن را وظیفه ذاتی خود می داند. نکته مهمی که رهبر معظم انقلاب در آن دیدار مورد توجه قرار دادند حفظ سنگر مستحکم انقلاب اسلامی توسط سپاه پاسداران بود. بدیهی است پاسداری از کیان جمهوری اسلامی نیازمند افزایش توانمندیهای نظامی و قدرت آمادگی دفاعی سپاه پاسداران است. لذا معظم له با توجه به موضوعات مورد نظر به مبحث مهمی اشاره کردند که حقیقتا نبود آن مخاطرات بسیاری را بر جامعه تحمیل می کند. امنیت مقوله مهمی است که علی رغم نقشه ها و برنامه ریزیهای چندین دهه دولتهای استکباری در ایران وجود دارد. رهبر انقلاب با تبیین معنای امنیت خاطر نشان شدند که امنیت یعنی زندگی توام با آرامش. زندگی خالی از دغدغه  بنحوی که مردم در کمترین اضطرابی و بدون رعب و وحشت روزگار بگذرانند. مسلما فقدان امنیت همه فعالیت های بشررا در تمامی حوزه ها دچار مخاطره می کند. پر واضح است در صورت فقدان امنیت مسائلی از قبیل  تفریح؛ شادی و بودن در کنار خانواده؛ مسافرت و امنیت خارج از منزل و جاده و ...معنا ندارد بنابراین حفظ آرامش و برخورداری از ثبات نعمت بزرگی است که در ایران اسلامی وجود دارد. بدیهی است دشمنان قسم خورده انقلاب و ایران تمایلی به پیشرفت کشور ندارند و یکی از طرقی که می تواند مانع پیشرفت کشور و ملتی  شود برهم زدن  ثبات و آرامش آن سرزمین است.  قطعا نظام سلطه، شبکه استعمار و شبکه صهیونیسم به هیچ عنوان تمایلی به پیشرفت ملت ایران ندارند از این رو همواره در پی سنگ اندازی به مسیر ثبات و امنیت کشور هستند. فشارها، تحریم ها و تهدیدها نشان می دهد که دشمنان به شدت مخالف سرسخت پیشرفت  کشور هستند فلذا مستکبران هرگاه بخواهند کشوری را از پیشرفت بازبدارند امنیت آن کشور را مخدوش می کنند. توطئه های دشمنان  واعزام تروریست ها به منطقه و تلاش برای وارد کردن آنها به مرزهای جمهوری اسلامی نشان می دهد دشمن بی صبرانه نقشه های زیادی را در دستور کار قرار داده تا کشور و ملت را  مورد تهاجم قرار دهند. امنیت و ثباتی که امروز در کشور حاکم است مدیون دلاورمردهای و هوشیاریهایی است که سپاه پاسداران در حفظ امنیت کشور از خود نشان داده بنحوی که رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند:  سپاه پاسداران یکی از عناصر شاخص امنیت داخلی و خارجی است. خوشبختانه به رغم نقشه ها و توطئه های شیطانی که همواره علیه استقلال کشور طراحی می شود امروزه شاهد افزایش امنیت در سرحدات ومرزهای جمهوری اسلامی ایران هستم. مواجهه های سپاه پاسداران در ماه های اخیر با تروریست هایی که در راستای  بی ثبات سازی جنوب شرق و  شمال غرب اقدام می کنند بیانگر آن است  جریان های ضد انقلابی و گروهک های تروریستی به شدت به دنبال نفوذ و تهدید امنیت مردم ایران هستند، اما سپاه پاسداران در این مناطق با قدرت مثال زدنی و با اتکا به  نیروهای مردمی  امنیت پایدار و مثال زدنی را برقرار کرده است  بگونه ای که  این نوع امنیت در هیچ یک از کشورهای منطقه مشاهده نمی شود.

یکی از نشانه های توطئه علیه ایران ورود تروریست ها به ایران و تلاش برای رد کردن آنها از مرزهاست آیا این موضوع می تواند بیان کننده هدف غایی آمریکا در تسری دادن بحران منطقه به ایران باشد؟

از طرف دیگر با توجه به نقشه های دشمنان و ورود جریان های تکفیری و جنگ های نیابتی که با هدف ایجاد آشوب در کشورهای همسایه طراحی شده سپاه پاسداران توانسته هوشمندانه سیاست های نظام و رهبر انقلاب را محقق کند و با ایستادگی در برابر دشمنان دور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران آنها را از نزدیک شدن به کشور بازدارد. بی شک ملت بزرگ ایران باید به این نکته توجه کنند که آنچه امروز به عنوان جنگ های نیابتی در منطقه مشاهده می شود و بحران آفرینی هایی که به ملت های سوریه و عراق تحمیل شده با هدف تسری دادن آن به خاک جمهوری اسلامی ایران طراحی و دنبال شده تا ثبات وآرامش ملت ایران را مخدش کند و امنیتی که در صدر همه مسائل قرار می گیرد و اصلی ترین نیاز هر جامعه ای است را به هم زنند.

یکی از سوالهایی که متاسفانه گاها شنیده می شود این است که حضور مستشاری ایران وشهادت مردان این سرزمین در ورای مرزهای ایران با چه توجیهی است؟

دلاورمردان ایرانی اعم از نیروهای سپاه پاسداران؛ ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای بسیجی و خودجوش مردمی که ورای مرزهای ایران در سوریه و عراق به فیض شهادت نائل می شوند با هدف حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی و تداوم آرامش جان برکف راهی این کشورها می شوند. متاسفانه گاها شنیده می شود برخی که به مسائل آگاهی ندارند این موضوع را مطرح می کنند که چرا فرزندان ایران زمین در دیگر کشورها می جنگند و اصولا چرا ما باید به کشورهایی چون سوریه و عراق کمک مستشاری داشته باشیم؟ واساسا تهدید و جنگ این کشورها چه ارتباطی به ما دارد؟ در واقع این بزرگواران به این نکته مهم واقف نیستند و نسبت به نقشه ها و توطئه های دشمن آگاه نیستند که امنیت امروز کشورمحصول جهاد، تلاش و زحماتی است که دلاورمردان ایرانی در فراسوی مرزهای ایران اسلامی دارند و اگر جانبازیهای آنها نبود امروز دشمن در سوریه و عراق نبود بلکه در شهرها و خیابان های کشورمان باید با آنها می جنگیدیم. بی شک عدم حضور نیروهای مستشاری ایران در مناطق بحران زده به مثابه ایجاد بحران در خاک جمهوری اسلامی است اینگونه است که رهبر معظم انقلاب به درستی فرمودند : دو نعمت مجهول است امنیت و صحت، تا زمانی که فرد امنیت وصحت داشته باشد قدر آن را نمی داند در صورتی به این مهم پی می برد که آن را از دست بدهد. بی شک اگر خدای ناکرده حتی یک ساعت امنیت کشورمخدوش شود آن زمان است که مردم به اهمیت امنیتی که از آن برخورداریم پی خواهند برد. امیدوار می رود به یاری خداوند و از جان گذشتگی دلاورمردان نظامی کشور ملت ایران همواره درآرامش و امینت به سر ببرند و هیچ نوع ناامنی و بی ثباتی را تجربه نکنند بر همین اساس مقام معظم رهبری فرمودند: امنیت داخلی و خارجی و امنیت ورای مرزها بسیارمهم است.

یکی از دلایل اینکه کمک های مستشاری ایران نباید  در ورای مرزها  قطع شود  جلوگیری از ورود آتشی است که قدرتهای استعماری در منطقه افروخته اند. این آتش در کنار ما و نزدیک مرزهای جمهوری اسلامی ایران زبانه می کشد و یقینا در صورت عدم خاموشی این آتش روزی دامن ما را هم خواهد گرفت. مسلما هر انسان عاقل و دور اندیشی اگر در اطراف خود شعله های آتش ببیند قبل از اینکه دامن گیر او شود و هستی و موجودیتش به خطر بیافتد با آتش مقابله می کند. اتفاقی که امروز در سوریه و در عراق می افتد و کمک های مستشاری سپاه پاسداران و حضور فرماندهانی از سپاه در کنار ملت ودولت ارتش سوریه و عراق به دلیل خاموش کردن آتشی است که اگر شعله هایش خاموش نشود می تواند روزی دامن ملت ایران را بگیرد و همان هرج و مرج، بی ثباتی و ناارامی هایی که در ان کشورها مشاهده می شود را به داخل ایران تعمیم دهد. با چنین توضیحاتی است که  مقام رهبری مبحث مهم  قدرت دفاعی و امنیت کشور را مورد تاکید قرار می دهند و با توصیه هایی به سپاه پاسداران بر این نکته مهم تاکید می کنند که سپاه باید همچنان خود را قوی و قدرتمند کند تا بتواند در حوزه تامین امنیت موفق باشد. مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر افزایش امنیت کشور و نقش آفرینی سپاه در این حوزه با تاکید بر حضور سپاه در سایر عرصه های  سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاطر نشان شدند که سپاه می تواند در سایر عرصه ها نیز در راستای تعمیق انقلاب موثر باشد. بنابراین با این دیدگاه از سپاه به عنوان سنگر مستحکم انقلاب یاد فرمودند و به آن جمله معروف حضرت امام خمینی اشاره داشتند که "اگر سپاه نبود کشور هم نبود" یقینا فرموده امام امروز یک واقعیت است واین واقعیت هم خود را در حفظ و صیانت از ارزشهای انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته است.

یکی از موضوعات مطرح شده از برخی از مسئوولان نظام در خصوص کاهش اقتدار نظامی واکنش های متعددی به دنبال داشت حتی مردم نیز نسبت به این مساله اعتراض نمودند این موضوع از نظر شما چگونه قابل تحلیل است که برای راضی کردن دل دشمن اصلی جمهوری اسلامی ایران توان نظامی امان را کاهش دهیم؟

قطعا هر ملتی توانایی دفاع از خود را نداشته باشد وفاقد تجهیزات دفاعی و نظامی باشد با آسیب های جدی مواجه می شود و باید منتظر عواقب وحشتناکی باشد. تقویت دفاع ملی و تاثیر آن بر افزایش امنیت ملی یک واقعیت است همانگونه که آموزه های دینی، اعتقادات دینی، تجارب تاریخی و عقلانیت تقویت نظامی را به ملت ها و حکومتها توصیه می کند. از این رو یکی از الزمات مهم درحفظ امنیت کشور تقویت قدرت دفاعی کشور است چرا که ایران در منطقه به عنوان کشوری که موقعیت فوق العاده راهبردی دارد بسیار مورد نظر و طمع  امریکایی ها قرار دارد بدین جهت آنها درصدد تسلط بر این سرزمین هستند تا از این طریق سلطه خود را بر غرب آسیا افزایش دهند. در واقع  تسلط بر ایران در راستای سیاست های قرن 21 آمریکایی است از این رو با تمامی توان و تجهیزات و کمک های کشورهای مرتجع منطقه تلاش می کند با تداوم فشارو تهدید توطئه های خود را در ایران اجرا کنند. در چنین وضعیتی دو راه در پیش داریم یکی اینکه کشورمان را همانند دوران پهلوی در اختیار آمریکاییها بگذاریم و شاهد حراج شدن  استقلال؛ عزت و دستاوردهای کشورمان باشیم، به شهدا و آرمانهای نظام پشت پا بزنیم و یا اینکه مردانه و با استفاده از دستاوردهای نظام با تقویت توان دفاعی همه جانبه از کشور و ملت و دستاوردهای انقلاب؛ امام وشهیدان دفاع کنیم. در این صورت تنها عامل بازدارنده دشمن تقویت قوای نظامی کشور است  چرا که تامین امنیت کشور در پناه اقتدار و قدرت کشوراست. بی شک خدای ناکرده اگر روزی قدرت دفاعی  کشور آسیب ببیند و دشمن ما را ضعیف بپندارد به ناچار باید تسلیم خواسته های دشمن شویم و منتظر باشیم که با کوچکترین تهاجم فرو بپاشیم. در اینجاست که رهبری می فرمایند: اساسا کاهش قدرت نظامی کشور عقلانی نیست چرا که دشمنی داریم که آشکارا ما را تهدید می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.