قدس آنلاین/ علی پور: «محقق نشدن مرخصی 9ماهه زایمان از چالش‌های افزایش جمعیت است». دکتر محمد اسلامی، معاون فنی دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با بیان این مطلب در حاشیه اجلاس سراسری مدیران سلامت خانواده، گفت: با افزایش سن ازدواج، شانس باروری زوج‌ها کاهش می‌یابد، این درحالی است که حتی برخی جوان‌ترها نیز با همین رویه باروری خود را به تأخیر می‌اندازند، در این صورت اگر زوجین مشکل ناباروری نیز داشته باشند فرصتی برای درمان نخواهند داشت.

محقق نشدن مرخصی 9ماهه زایمان از چالش‌های افزایش جمعیت است

وی تأکید کرد: با کاهش سن ازدواج می‌توان در افزایش نشاط و سلامت اجتماعی مؤثر بود؛ از این رو وزارت بهداشت در روزهای گذشته اعلام کرد 85 درصد هزینه‌های خدمات تشخیصی درمانی ناباروری تحت پوشش این وزارتخانه قرار می‌گیرد .

اسلامی، ازدواج را از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از کاهش نرخ باروری کلی دانست و افزود: بیش از 12 میلیون نفر از جمعیت جوان، ازدواج نکرده اند که با تحقق این مسأله حتی اگر 20 درصد آن‌ها دچار مشکلات ناباروری باشند با احتساب یک فرزند برای زوج‌های مورد بررسی 4 میلیون و 800 هزارکودک به جمعیت افزوده می‌شود. از این رو وزارت بهداشت در برنامه‌های آموزشی خود بر پیشگیری از ناباروری تأکید دارد.  

دکتر اسلامی در گفت‌وگو با به خبرنگار ما افزود: وقتی قانون افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه به تصویب رسید، منابع مالی کافی برای اجرای آن فراهم نبود از این رو قانون توان موظف ساختن دستگاه‌ها را برای اجرای آن نداشت، البته برخی سازمان‌ها و وزارتخانه ها همانند وزارت بهداشت و همچنین وزارت آموزش و پرورش به اجرای آن اقدام کردند، اما اصلی ترین مشکلات را در این زمینه می‌توان در دستگاه‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی دید، در حالی که در ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این قانون اجرا می‌شود. به این ترتیب برای فراگیر شدن این قانون لازم است یا به اصلاح آن اندیشید یا قانون کامل‌تری را تدوین و تصویب کرد.

وی با اشاره به کاهش نرخ باروری کلی جایگزینی گفت: رقم 29/1 برای رشد جمعیت در سال1390 رقم پایین و نگران کننده‌ای نبوده بلکه دغدغه اصلی مسؤولان کاهش نرخ باروری کلی است که در سال 85 به 96/1 رسیده و در سال 90 نیز نه تنها افزوده نشد که به 8/1 کاهش یافت. از این رو پیش‌بینی شد چنانچه همین رویه ادامه یابد رشد جمعیت در سال1420 به صفر خواهد رسید، به طوری که اگر در 1420 جمعیت کشور به 100 میلیون نفر برسد با رشد جمعیت منفی در سال 1425 باید شاهد حدود 90 میلیون نفر باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.