دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مژده‌ای که به جهان اسلام می‌توان داد این است که ما در آستانه به انزوا کشیده شدن جریان‌های تفرقه‌گرا هستیم، باید اعلام کنیم که آغاز شکست جریان‌های تفرقه‌گرا شروع شده و این آغاز مبارکی است.

جشنواره فیلم وحدت همزمان با برگزاری کنفرانس وحدت/در آستانه به انزوا کشیده شدن جریان‌های تفرقه‌گرا هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش از ظهر امروز (یکشنبه 18 مهرماه) در نشست خبری بیست و ششمین سالروز تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: از خدا می‌خواهیم به جامعه اسلامی ما و به سراسر امت اسلامی، وحدت و همگرایی عنایت کند؛ دل‌ها را به هم گره بزند و شاهد جامعه‌ای یک صدا در راستای تعالی جوامع اسلامی و تحقق آرمان‌های بلند اسلام باشیم.

وی اظهار داشت:‌ فاجعه اخیری که در یمن رخ داد صدها کشته و مجروحی که در حادثه بمباران عزاداران در روز گذشته در یمن رخ داد دل همه ما را رنجانده است و البته شاهد کشتار بیگناهان در سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط جهان اسلام واگرایی و پراکندگی را شاهد هستیم، عنوان کرد: مبالغه نیست اگر بگوییم امروز مسئله اصلی جهان اسلام «وحدت» است و مبالغه نیست اگر بگوییم امروز تلخ‌ترین مشکل واگرایی و پراکندگی دشمن‌هایی است که در درون جامعه اسلامی وجود دارد. 

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده امروز بزرگ‌ترین جهاد، جهاد در راستای همگرایی است که آسان هم نیست و یکی از برترین مصادیق جهاد کبیر که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید داشته و دارند جهادی که اساسش مبارزه با کفار است. و این جهاد، جهادی است در راستای وحدت اسلامی. 

آیت‌الله اراکی ابراز داشت:‌ یکی از مواردی که دشمنان روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، هجومی است که به وحدت و یکدلی جامعه اسلامی صورت می‌گیرد؛‌بزرگ‌ترین، خطرناک‌ترین و خونین‌ترین تهاجمی که به جامعه اسلامی صورت گرفته تهاجم به وحدت و یکپارچگی جوامع اسلامی است. 

وی تصریح کرد: فتنه امروز که همان فتنه پراکنده ساختن جوامع به شمار می‌رود خونین‌ترین مشکلی است که همه جوامع اسلامی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مقام معظم رهبری پرچم این جهاد را به دوش مجمع تقریب گذاشتند. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: مژده‌ای که به جهان اسلام می‌توان داد این است که ما در آستانه به انزوا کشیده شدن جریان‌های تفرقه‌گرا هستیم، باید اعلام کنیم که آغاز شکست جریان‌های تفرقه‌گرا شروع شده و این آغاز مبارکی است، آغازی است که به یاری خداوند به انزوای کامل جریان‌های تکفیری و تفرقه‌افکن خواهد انجامید. 

وی یادآور شد: اگر می‌بینیم  شیخ الازهر می‌گوید جهان اسلام دو بال دارد به نام شیعه و سنی، اگر می‌بینیم که علمای جهان اسلام همزبان و هم آوا با رهبری جمهوری اسلامی و مجمع تقریب به سوی وحدت دعوت می‌کنند این همان آغاز شکست جریان‌های تکفیری و تفرقه‌گرا است.

آیت‌الله اراکی در بیست و ششمین سالروز تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دو مسئول قبلی این مجمع اشاره کرد و گفت: مرحوم آقای واعظ‌زاده و آیت‌الله تسخیری و یاد و نام بزرگوارانی که در طول ۵۰ سال گذشته پرچم وحدت را برافراشته داشته‌اند مانند آیت‌الله بروجردی شیخ شلتوت و در رأس همه آنها امام خمینی با تأسیس جمهوری اسلامی و بنیان‌گذاری قانون اساسی که در آن مسئله وحدت به عنوان یک اصل، مدون گشته و همچنین تلاش‌های بی‌نظیر و اثرگذار مقام معظم رهبری در این راستا، بیانات روشنگرانه ایشان و جبهه‌گیری در برابر جریان‌های اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی از مهمترین کارهایی بود که گام‌های آن در عصر ما برداشته شد.

وی با اشاره به ترویج گفتمان تقریب و وحدت در جهان اسلام، اظهار داشت: امروز مبالغه نمی‌کنیم که ترویج گفتمان وحدت است که به عنوان گفتمان غالب در جوامع مطرح می‌شود حتی افرادی که مروج تفرقه هستند ناگزیرند گهگاهی از تقریب دم بزنند و این یکی از مهمترین دستاوردهای مجمع تقریب در جهان اسلام است. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ایجاد ارتباط بین علمای جهان اسلام، نشر آموزه‌های تقریبی و وحدت در جهان اسلام، ایجاد شبکه‌های اجتماعی متشکل از همه فرقه‌های مذاهب اسلامی، برگزاری کنفرانس وحدت، تشکیل کمیته مساعی حمیده را از مهمترین فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب در 26 سال گذشته برشمرد.

وی گفت: کنفرانس وحدت اسلامی،‌امسال نیز نظیر سال‌های گذشته در هفته وحدت برگزار می‌شود و این کنفرانس از دو امتیاز برخوردار است، نخست اینکه این کنفرانس مربوط به است مجمع عمومی مجمع تقریب مذاهب که اعضای آن متشکل از شخصیت‌های مختلف جهان اسلام است و امسال کنفرانس وحدت به این مجمع عمومی اختصاص دارد. 

آیت‌الله اراکی عنوان داشت:‌ همزمان با برگزاری کنفرانس وحدت، جشنواره فیلم وحدت نیز برای نخستین بار برگزار می‌شود که در این جشنواره دستاوردهای خوب فیلمسازان جمع‌آوری شده و امیدواریم در سال‌های بعد شاهد جشنواره‌های گسترده‌تر و مؤثرتری باشیم. 

وی ابراز داشت: کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت، حدود یکصد کشوری هستند که در مجمع عمومی تقریب عضو هستند و از این رو اعضای شرکت‌کننده در این کنفرانس از 100 کشور خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.