​قدس آنلاین-ایلام- غلامرضا محمدمرادی: مدیرکل استاندارد ایلام گفت: با دانش افزایی، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و تنویر افکار، تقاضای کالاها و خدمات دارای نشان استاندارد، بایستی به فرهنگ، باور و مطالبه عمومی مردم تبدیل شود.

کالای دارای نشان استاندارد؛ مطالبه بحق مصرف کنندگان

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، مهناز همتی در مصاحبه با جمعی از اصحاب مطبوعات و رسانه های استان با تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) و تبریک هفته استاندارد، اظهار داشت: نقش تولید کالای استاندارد در توسعه، پیشرفت و رونق اقتصادی جامعه بر کسی پوشیده نیست و فرایند اعتمادسازی را دو چندان می کند.

وی با بیان اینکه هدف از کنترل بازار توسط مجموعه استاندارد، جلوگیری از فروش محصولات فاقد استاندارد و بی‌کیفیت و برخورد جدی با متخلفان است، افزود: به طور مستمر و مکرر، از سوی بازرسان این اداره کل به واحدهای صنفی متخلف، تذکرات لازم مبنی بر عدم عرضه و فروش کالاهای فاقد استاندارد و عودت کالاهای فاقد نشان استاندارد داده می شود و تعهدات لازم نیز اخذ می گردد.

مدیرکل استاندارد ایلام با اشاره به اینکه بعد از اتمام مهلت قانونی و در صورت عدم توجه به تعهدات، در باره واحد متخلف پیگیری قانونی صورت می گیرد، بیان داشت: برابر ضوابط موجود، واحدهای متخلفی که به تذکرات و تعهدات خود عمل ننمایند، پرونده آن ها جهت سیر مراحل قانونی و قضایی به محاکم ارجاع می شود.

مهناز همتی بابیان اینکه در سالجاری پرونده 4 واحد متخلف به مراجع قضایی و پرونده 4 واحد دیگر نیز به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است، یادآور شد: در این مدت برای واحدهای تولیدی، صنفی و خدماتی 3 هزار و 300 نفر ساعت کلاس آموزشی و برای کارکنان و همکاران نیز یک هزار و 144 نفر ساعت  کلاس برگزار شده است.

وی به صدور 13 فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد برای متقاضیان در این مدت اشاره و خاطرنشان کرد: در طول سالجاری 130 قلم کالای غیر استاندارد شناسایی و توقیف شده است.

مدیرکل استاندارد ایلام با بیان اینکه سیاست جدید سازمان استاندارد این است که با آگاهی بخشی به جامعه، آحاد مختلف مردم را به ضرورت نیاز به کالا و خدمات استاندارد رهنمون و قدرت مطالبه گری مردم را تقویت نماید، تصریح کرد: با دانش افزایی، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و تنویر افکار، تقاضای کالاها و خدمات دارای استاندارد، بایستی به فرهنگ، باور و مطالبه عمومی مردم تبدیل شود.

مهناز همتی به نقش بی بدیل رسانه های دیداری و شنیداری در خصوص تنویر افکار و نهادینه ساختن ضرورت بهره مندی مردم از کالاها و خدمات استاندارد و پرهیز آنان از استفاده از هرگونه کالا و خدمات غیراستاندارد، اشاره و تأکید کرد: رعایت مقوله استاندارد و ترویج آن، یکی از مطالبه های مؤکد  رهبر فرزانه انقلاب در رابطه با اقتصاد مقاومتی است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص میزان کالاهای غیراستاندارد توقیفی و مرجوعی در پایانه مرزی مهران در سالجاری، گفت: از آنجا که کالاها و خدمات وارده ی به این مرز، در مبدأ گواهی های لازم را دریافت و سپس به مرز می آیند، خوشبختانه در 6 ماهه ی سالجاری هیچگونه کالای غیر استاندارد و مرجوعی در مرز مهران گزارش نشده است.

مدیرکل استاندارد ایلام با بیان اینکه این اداره کل سال گذشته از لحاظ تحقق اهداف سازمانی و انتباق کلی برنامه ها با سیاست های سازمان مرکزی، به رتبه دوم کشوری دست یافته است، اظهار داشت: ضریب نفوذ استاندارد در بین مردم و تعامل، همراهی و همکاری دستگاههای اجرایی و مسؤلان استان با اداره کل استاندارد ایلام، رضایتبخش است.

مهناز همتی بر اطلاع مصرف کنندگان از صحت علامت استاندارد قید شده بر روی کالاها، تأکید کرد و افزود: مردم می توانند با ارسال کد رقمی( زیر علامت استاندارد و بر روی کالاها قید شده است ) به سامانه پیامکی 10001715 از صحت و سقم نشان استاندارد و اصالت کالا اطلاع یابند.

گفتنی است در پایان این نشست خبری، مهناز همتی به سؤالات مختلف خبرنگاران با سعه صدر پاسخ گفت و از رسانه ها و خبرنگاران برتر در حوزه استاندارد تجلیل نمود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.