روز عاشورا و لحظه شهادت امام حسین (ع) به همت یک هنرمند تصویرگر به نمایش درآمده است.

جلوه «قیام عاشورا» در قاب هنر تصویرگری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از راه‌های انعکاس هر واقعه و رویدادی هنر است. دنیای گسترده ای که با رشته‌ها و گرایش‌های گوناگونش هر موضوعی را از زاویه نویی روایت می‌کند.

تصویرگری یکی از همین رشته هایی است که این بار به مناسبت ماه محرم وقایع این ایام را در گالری لاله روایت می‌کند. 

کمال طباطبایی یکی از اساتید و هنرمندان این عرصه که با اثرش در نمایشگاه مذکور حضور دارد، در خصوص المان‌هایی که در تصویرگری از آن‌ها برای روایت محرم بهره‌مند شده، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در آخرین اثرم تنها به المان‌های ایام محرم نپرداخته‌ام؛ بلکه این بار واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) را مد نظر قرار دادم.

وی افزود: حزن و اندوهی که در آن لحظات بر زمین و زمان حاکم شده بود، به شکلی دستمایه کار من شد. در همین راستا با بهره گیری از نمادهایی چون نخلی که برتنش تیر نشسته، پرنده‌ای روی زین اسبی که بدون حضرت برگشته و نشان آزادگی است؛ در کنار موارد دیگر سعی کرده ام تا نمادهای بصری را ایجاد کنم که شهادت ایشان را به شکلی به تصویر بکشند.

طباطبایی در خصوص تفاوت کارهای معنوی و مقدس با خلق آثار دیگر اظهار کرد: قطعا هر مضمونی تصویر و شکلی دارد که با آن تعبیر می‌شود و آن شکل با تمرکز و اندیشه در موضوع مورد نظر به دست می‌آید؛ حال  وقتی شما بخواهید مضمون معنوی و دینی را خلق کنید، قطعا باید به حال و هوای آن نزدیک شوید و این عاملی است که حس و حال متفاوتی را در فرد ایجاد می کند. اما انعکاس تمام این افکار و تطبیق فضا با موضوع جزو وظایف و مهارت های کاری من است.

وی درباره وجود منبع الهام هنگام خلق این آثار گفت: همانطور که گفتم اجرا و انعکاس حس درونی است که موجب ایجاد یک اثر می‌شود، ولی وجود منبع و الهامی که به آن اشاره کردید نیز بی‌تأثیر نیست. در کل باید بگویم 90 درصد سواد بصری و تجربه است و مابقی تأثیرات محیطی و موارد دیگر است که روی خلق یک کار موثرند.
 
این هنرمند در ادامه در خصوص میزان پرداخت به موضوعاتی چون عاشورا و دیگر فضاهای دینی و معنوی در عرصه هنر اظهار کرد: واقعیت امر این است که متأسفانه به علت دست اندازی هایی که اتفاق افتاده همه عادت کرده اند که تا به آن‌ها سفارش داده نشده، وارد این عرصه نشوند. بعد هم که نزدیک آن مناسبت می شویم، بیشتر مراکز دولتی متولی این امور می شوند و این خود گاهی موجب نارضایتی برخی هنرمندان می‌شود.

کمال طباطبایی در پایان با اشاره به نمایش مجموعه‌های دیگرش در مراکز مختلف خاطرنشان کرد: من همواره باز هم در راستای سفارش‌ها و دل خودم آثار دیگری در رابطه با حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم (ع) و ... خلق کرده ام که آن ها نیز هر ساله در اشکال گوناگون در مراکز مختلف به نمایش درمی آیند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.