کاشاگان، میدان عظیم نفتی واقع در دریای خزر، پس از 16 سال توسعه و سرمایه‌گذاری بیش از 50 میلیارد دلار، نخستین محموله نفت خام خود را صادر کرد.

عرضه نفت بزرگترین میدان نفتی دریای خزر به بازار صادراتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ،‌ وزیر انرژی قزاقستان اعلام کرد: 26500 تن نفت خام صادرات استخراج شده از میدان نفتی کاشاگان، آماده ارائه به خطوط انتقال این کشور است. از این میان 7700 تن به کنسرسیوم خطوط لوله کاسپین فرستاده خواهد شد. رسیدن به یک تولید پایدار مدتی زمان خواهد برد و این در حالی است که تولید در داخل و خارج دریا همچنان ادامه خواهد داشت.
این پروژه به دلیل تاخیرهای متعدد و سرریز هزینه‌ها، با مشکلات فراوانی روبرو بوده است. پس از نشت گاز گوگرد و خرده‌شدن خط لوله در اوایل سال 2013، بودجه 38 میلیارد دلاری برآورد شده در سال 2008 در انتهای سال گذشته به 53 میلیارد دلار افزایش یافت. با توجه به اینکه قیمت‌ها به نصف سه سال پیش رسیده است، نفت استخراج شده از میدان کاشاگان، به بازار اشباع شده راه پیدا کرده است. 
انتظارات برای صادرات این میدان حتی باعث شده تا اوپک پیش‌بینی عرضه را برای سال آینده تغییر دهد.
اندرو نف، تحلیلگر IHS اعلام کرد: «از سرگیری تولید حتی در این شرایط که قیمت نفت پایین است، می‌تواند خوب باشد چرا که به معنای آغاز بازگشت سرمایه‌گذاری‌های سنگین خواهد بود. نتیجه نهایی واقعی در دو فاز خواهد بود. این میدان پتانسیل تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز را دارد.»
شرکت عملیاتی نورث‌کاسپین که از سوی شرکت انی از سال 2009 وظیفه عملیات در این میدان را بر عهده دارد اعلام کرد، هدف ما تا پایان سال 2017، تولید روازنه 370 هزار بشکه خواهد بود. شرکت مشاوره وود مک‌کنزی پیش‌بینی کرد که در سال آینده به طور متوسط تنها 154 هزار بشکه نفت از این میدان استخراج شود.

در معاملات روز جمعه، سهام شرکت انی با رشدی 2.4 درصدی در بازار سهام میلان مواجه شد. ارز قزاقستان نیز 0.3 درصد رشد کرده و به بالاترین سطح خود از ژوئن رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.