رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان همزمان با شروع فصل مهاجرت پرندگان در استان آغاز شده است.

آغاز اجرای طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، شهرام شرقی  اظهار داشت: طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان با هدف تعیین وجود و یا عدم وجود تحت تیپ‌های احتمالی آنفلوانزای طیور به ویژه(H5-H7-H9) همزمان با شروع فصل مهاجرت پرندگان آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان به عنوان یکی از بیماری‌های مهم در ماکیان و سایر پرندگان بوده و انجام پایش و مراقبت می‌تواند نقش مهم و بسزایی در پیشگیری و کنترل این بیماری در جمعیت طیور داشته باشد، پایش بیماری آنفلوانزا در طیور به صورت سالانه در کشور صورت می‌گیرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان تصریح کرد: انتخاب واحدهای روستایی و صنعتی برای نمونه‌گیری به صورت تصادفی بوده و نمونه‌های أخذ شده مورد آزمایشات دقیق سرولوژی و مولکولی قرار می‌گیرد.

شرقی عنوان کرد: در استان خراسان رضوی 91 واحد صنعتی، 64 واحد روستایی  و همچنین 9واحد بازارچه عرضه پرندگان، باغ پرندگان و باغ وحش این استان مشمول طرح می‌شود که نمونه‌های سرمی و سواب از واحدهای اپیدمیولوژیک مدنظر، أخذ و آزمایشات سرولوژی و مولکولی در آزمایشگاه مرجع و مرکزی اداره‌کل دامپزشکی استان و آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور وموسسه رازی انجام می‌شود.

این مسؤول آغاز طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان در سال 95 را از 28 شهریور ماه سال جاری عنوان کرد و هدف از اجرای آن را تعیین وجود و یا عدم وجود تحت تیپ‌های احتمالی آنفلوانزای طیور (به ویژه H5-H7-H9 ) دانست که در سه مرحله همزمان با شروع فصل مهاجرت پرندگان آغاز و به مدت 42 روز ادامه دارد.

وی یادآور شد: طرح مذکور در سه جمعیت مختلف طیور شامل پرندگان موجود در بازارچه‌ها و باغ وحش‌ها – طیور بومی روستایی و در نهایت طیور صنعتی اجرا می‌شود.که مرحله اول طرح مذکور پایان واجرای مرحله دوم وسوم در دست اجرا می باشد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.