کارشناسان نظامی روسیه با اظهارنظر درباره طرح‌های ایالات متحده در استقرار سامانه‌های ضد موشکی در اروپا و کره جنوبی با هدف اعلام شده مقابله با تهدیدهای کره شمالی و ایران می‌گویند هدف واقعی کسب برتری نظامی بر روسیه و چین است و این که مسکو و پکن از همه ابزار برای مقابله با آن برخوردار هستند.

 استقرار سامانه‌های ضد موشکی در اروپا و کره جنوبی با هدف مقابله با تهدیدهای کره شمالی و ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، ژنرال ویکتور پوزنیخیر، معاون اول رییس ستاد مشترک بخش عملیات اصلی ارتش روسیه در این باره گفت:‌ تصمیم واشنگتن در استقرار سامانه دفاع موشکی‌اش در اروپا با هدف کسب برتری نظامی در برابر روسیه و چین صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد که هدف ایالات متحده در استقرار این سامانه در اروپا هیچ ارتباطی با تهدید ایران و کره شمالی که زیاد درباره آن صحبت می‌شود ندارد.

ویکتور پوزنیخیر اضافه کرد:‌به طور فیزیکی پیونگ یانگ قادر نیست که تهدیدی واقعی برای غرب باشد. حال آن که صحبت درباره تهدید ایرانیان پس از توافق‌نامه‌ای که بر سر برنامه هسته‌ای‌اش به‌دست آمد، کاملا نامربوط است.

این مقام نظامی رده بالا قول داد که روسیه این طرح‌های ایالات متحده را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و اقدامات مناسبی را به کار خواهد گرفت تا اجازه ندهد ایالات متحده توازن تسلیحات استراتژیک را بر هم بزند.

در همین حال ویکتور بارانتز، کارشناس نظامی از روزنامه روسی کومسومولسکایا پراودا به اسپوتنیک گفت که استقرار سامانه ضد موشکی ایالات متحده در اروپا بخشی از استراتژی ژئوپولتیکی واشنگتن به حساب می‌آید.

وی افزود: ایالات متحده سیستم ثبات استراتژیک جهانی را تضعیف می‌کند تا بتواند دکترین جهانی برتری سراسری را دنبال کند.

استقرار این سیستم در اروپا به احتمال خیلی زیاد روسیه را نگران می‌کند زیرا پرتاب‌گرهای چندمنظوره موشکی موشک‌های رهگیر که ایالات متحده در رومانی و لهستان مستقر می‌کند می‌تواند برای پرتاب موشک‌های کروز استفاده شود.

این کارشناس مسایل نظامی به اسپوتنیک گفت: برد ادعایی موشک‌های «چتر» آمریکا ۵۰۰ کیلومتر بود اما سازمان اطلاعات روسی نشان داد که برد آن حدود ۲ هزار کیلومتر است. به علاوه این موشک‌ها را می‌توان به سرعت جمع‌آوری و با موشک‌های تهاجمی که می‌توانند اهداف زمینی را در برد ۲۵۰۰ کیلومتر هدف قرار دهند جایگزین کرد.

این کارشناس اضافه کرد:‌ چین نیز اعلام کرده است که قصد دارد تا سامانه دفاع ضد موشکی را ایجاد کند که هدف آن مقابله با سپری است که ایالات متحده در نظر دارد در کره جنوبی مستقر کند.

چین آشکارا اعلام کرده که اگر سیستم ایالات متحده مستقر شود موجب نگرانی عمیق پکن خواهد شد.

این کارشناس افزود: دلایلی وجود دارد که بپذیریم یک هماهنگی ضدآمریکایی ضدموشکی بین مسکو و پکن وجود دارد که می‌تواند به طور بالقوه به تقابل جهانی جدی تبدیل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.