بر اساس گزارش‌ها، نیروی دریایی هند زیردریایی موشک هسته‌ای LNS آریهانت را که در داخل این کشور توسعه یافته است را در ماه اوت به خدمت گرفته است که با این اقدام خلا زرادخانه هسته‌ای هند پر می‌شود.

استفاده مخفیانه نیروی دریایی هند از زیردریایی هسته‌ای‌اش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، هند اکنون بخشی از اتحادیه کشورهایی است که قادر هستند تسلیحات هسته‌ای را از خشکی، هوا و زیر دریا پرتاب کنند.

به‌کارگیری این زیردریایی شش هزار تنی طبق گزارش‌ها مخفی نگه داشته شد.

با این حال منابع دفاعی به روزنامه هندو در روز دوشنبه 17 اکتبر اعلام کردند که LNS آریهانت (نامی به زبان سانسکریت به معنی قاتل دشمنان) به طور رسمی از سوی سونیل لانیا، فرمانده نیروی دریایی هند به کار گرفته شد.

به خدمت گیری زیردریایی LNS آریهانت برای مکانیزم دفاعی هند بسیار حیاتی است که سیاست استفاده نکردن از تسلیحات هسته‌ای در وهله نخست را به عنوان بخشی از دکترین هسته‌ای‌اش دارد. این زیردریایی موشک بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای موشک‌های بالستیک است و برای پرتاب ظرفیت حمله ثانویه مطمئن طراحی شده است.

این زیردریایی توسط یک راکتور هسته‌ای آب سبک تحت فشار 83 مگاواتی انرژی می‌گیرد. این زیردریایی با موشک‌های ساگاریکا K-15 با برد 750 کیلومتر تجهیز می‌شود. زیردریایی آریهانت بعدا با موشک‌های دارای برد بیش‌تر K-4 که قادر به حمله به اهدافی در فاصله بالغ بر 3500 کیلومتر است تجهیز خواهد شد.

وزارت دفاع هند و نیروی دریایی این کشور با بیان این که این موضوع خارج از حدود صلاحیت آن‌هاست هر دو از اظهارنظر درباره این اخبار امتناع کردند.

توسعه این زیردریایی هسته‌ای به عنوان پروژه کشتی تکنولوژی پیشرفته در دهه 1980 آغاز شد و در سال 2009 از سوی مان موهان سینگ، نخست وزیر وقت هند به آب انداخته شد. این زیردریایی از آن پس آزمایش‌های دریای عمیق را از سر گذرانده است.

روزنامه تایمز هند گزارش داد که ساخت دومین زیردریایی هسته‌ای LNS آریهانت تقریبا تکمیل شده و انتظار می‌رود تا سال 2018 تحویل داده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.