مشاور وزیر و مجری طرح ملی گندم جهاد کشاورزی گفت: امسال 11.5 میلیون تن گندم در کشور خریداری شده و این مقدار گندم از مصرف سالانه کشور بالاتر است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی: مقدار خرید گندم از مصرف سالانه کشور بالاتر است

اسماعیل اسفندیاری پور در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه میزان مصرف گندم کشور برای نان حدود ۹ میلیون تن است، افزود: گندم تولید شده کشور از ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار هکتار اراضی آبی و سه میلیون و ۸۷۴ هزار هکتار اراضی گندم دیم استحصال شده است.
به گفته وی، طرح خود اتکایی گندم توسط دولت تدبیر و امید از سال زراعی ۹۳ – ۹۲ آغاز شده و با انجام طرح های حفاظتی، ترویجی و آموزشی میزان تولید گندم در سال ۹۳ از ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تن و ۱۱ میلیون تن به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسانده است.
اسفندیاری پور افزود: میزان خرید نیز در سال ۹۳ از ۶ میلیون و ۷۱۶ هزار تن به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده بود.
مجری طرح ملی گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تهیه بذرگواهی شده مصرف کشاورزان نیز از دیگر لازمه های خودکفایی تولید گندم بوده و جهاد کشاورزی میزان خرید بذر را از ۲۹۰ هزار تن به ۴۴۰ هزار تن رسانده است.
اسفندیاری پور افزود: از ۴۴۰ هزار تن بذر خریداری شده حدود ۳۸۰ هزار تن آن در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و بقیه نیز برای سال آینده زراعی ذخیره می شود تا در صورت بروز تنش های اقلیمی مشکلی در تهیه بذر وجود نداشته باشد.
به گفته وی، افزایش تولید بذر در افق سال ۱۴۰۴ به میزان ۵۷۷ هزار تن پیش بینی شده که وزارت جهاد کشاورزی با روند فعلی در سه سال آینده به این میزان دست می یابد.
*مکانیزاسیون کشاورزی
مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان اعتبار توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری از حدود هفت هزار میلیارد ریال در سال زراعی ۹۳ – ۹۲ به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.
اسفندیاری پور افزود: از ابتدای شروع خدمت دولت تدبیر و امید حدود ۳۰ هزار دستگاه تراکتور، یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین و هشت هزار انواع دنباله بندهای تراکتور به مکانیزاسیون کشاورزی کشور اضافه شده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم این وزارتخانه برای حضور در کارگاه آموزشی ' افزایش بهره وری نظام های تولیدی غلات محور و افزایش بهره وری گندم و نظام های زراعی گندم بنیان در ایران' به کردستان سفر کرده بود.
این طرح با سازمان های بین المللی ایکاردا (ICARDA) و سیمیت (CIMMYT) در افقی پنج ساله پایان سال زراعی ۱۴۰۰ شمسی اجرا می شود که انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.