قدس آنلاین- تبریز: در نشست مشترک اساتید دانشگاه‌های ایران و ترکیه، تبادلات علمی و فرهنگی دو کشور در دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

تبادلات علمی و فرهنگی ایران و ترکیه در دانشگاه تبریز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، گروه متشکل از تاریخ‌شناسان و اساتید دانشگاه‌های ترکیه در ابتدای برنامه‌های خود با رئیس دانشگاه تبریز دیدار کردند.

محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز در این دیدار ضمن معرفی مختصری از این دانشگاه گفت: این دانشگاه بعد از دانشگاه تهران از لحاظ قدمت دومین دانشگاه کشور و دارای ظرفیت‌های زیادی است و آماده هرگونه همکاری‌های علمی و آموزشی با دانشگاه‌های دنیا و به خصوص کشورهای منطقه و اسلامی به‌ ویژه دانشگاه‌های کشور ترکیه است.

وی، در ادامه با اشاره به مشترکات و ظرفیت‌های دو کشور ایران و ترکیه برای همکاری افزود: این دو کشور دوست و همسایه به خاطر تاریخ و فرهنگ مشترک و نیروی انسانی ماهر ظرفیت‌های زیادی نسبت به سایر کشورهای منطقه دارند که باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت همه جانبه دو کشور و ملت‌های منطقه استفاده شود.

سپس در محل تالار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز نشستی با حضور پرفسور اورتایلی و هیات همراه از ترکیه و اساتید و دانشجویان گروه تاریخ این دانشکده با محوریت تعاملات فرهنگی و علمی بین دو کشور ایران و ترکیه برگزار شد.

در این نشست، پروفسور ایلبر اورتایلی طی سخنانی به نقش برجسته تبریز در منطقه اشاره کرد و گفت: مشترکات فرهنگی و علمی بسیاری بین ایران و ترکیه وجود دارد و تبریز نیز در تعمیق این اشتراکات بسیار سهیم بوده است؛ چرا که نقاشان، طراحان و معماران و افراد نخبه زیادی از تبریز به ترکیه آمده و در ثبت بناهای تاریخی و فرهنگی ایفای نقش کرده‌اند.

مورخ و ترک شناس بزرگ کشور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بیشترین اشتراکات بین دو کشور ایران و ترکیه در زمینه های علمی و فرهنگی در عهد صفویان و قاجاریه بود که باید با تمهیدات ویژه‌ای، این نقاط مشترک را تقویت کرد و از مباحث تفرقه افکن دوری کرد.

بر پایه همین گزارش، حسین فخر، رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی با موضوع «معرفی قدمت آموزش عالی ایران و تبریز و ظرفیت‌های علمی دانشگاه تبریز»، عباس قدیمی، مدیر گروه تاریخ با موضوع«خیر مقدم و معرفی گروه تاریخ و راهکارهای گسترش زمینه‌های همکاری»، حسین صبوری مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی با موضوع «تسهیلات دانشگاه تبریز در خصوص ارتباطات بین‌المللی» و رضا دهقانی عضو هیات علمی گروه تاریخ با موضوع «روابط تاریخی ایران و ترکیه» به سخنرانی پرداختند.

اعضای هیات ترکیه‌ای متشکل از تاریخ شناسان و اساتید دانشگاه در طی سفر 10 روزه خود به ایران، برنامه های مختلفی در دانشگاه ها داشته و از مکان های تاریخی کشورمان دیدن خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.