شرکت‌های ژاپنی که پس از تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند اکنون در تلاشند تا با استفاده از بیمه دولتی ژاپن که برای واردات نفت ایران پس از تحریم‌ها ایجاد شد، واردات نفت را روزانه 50 هزار بشکه از سربگیرند.

ژاپنی‌ها به دنبال ازسرگیری واردات نفت و میعانات گازی از ایران

به گزارش فارس به نقل از رویترز، منابع صنعتی گفتند شرکت‌های ژاپنی نظیر شرکت ماروبنی و سامیتومو که خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند در تلاشند تا واردات نفت از ایران را احتمالا تا پایان سال ازسربگیرند.

به گفته این منابع، این شرکت‌های محافظه‌کار ژاپنی تاکنون به علت نبود یک پوشش بیمه بین‌المللی قابل قبول واردات نفت از ایران را متوقف کرده بودند اما اکنون در حال یافتن راه‌هایی برای استفاده از پوشش بیمه‌ای ایجاد شده توسط دولت ژاپن هستند.

این شرکت‌ها در تلاش هستند تا واردات حدود ۵۰ هزار بشکه نفتی را که از ایران پیش از اعمال تحریم‌ها انجام می‌دادند، دوباره آغاز کنند.

تجارت‌خانه‌ها منتظر هستند تا بیمه‌های کشتیرانی خصوصی پوشش کامل برای محموله‌های ایران را ارائه دهند اما برخی از تجار اکنون امید دارند تا از تمهید دولت ژاپن که پوشش پیوسته بیمه برای واردات ضروری نفت ایران در زمان تحریم‌ها فراهم کرده بود، استفاده کنند.

این پوشش دولتی به پالایشگاه‌ها و تجارت‌خانه‌ها نظیر شرکت میتسوبیشی و تویوتا تسیوشو این امکان را می‌داد تا حتی پس از تحریم‌های سال ۲۰۱۲ از ایران نفت وارد کنند.

به گفته یک منبع آگاه در یکی از این تجارتخانه‌ها، «یک راه‌حل این است که به طور مشترک با دیگر خریداران نفت بارگیری کنیم.» نفت بارگیری شده در کشتی‌ها هم‌اکنون با تمهید دولت ژاپن به طور کامل تحت پوشش بیمه خواهد بود.

اوایل این ماه، شرکت میتسو اند کو برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را زسرگرفت. به گفته یک منبع آگاه از برنامه کشتیرانی، این شرکت میعانات گازی ایران را با محموله یک پالایشگاه در یک نفتکش به طور مشترک بارگیری کرد. میتسو از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد.

شرکت ماروبنی که تا سال ۲۰۱۲ از ایران نفت خام، میعانات، نفتا و نفت کوره می‌خرید تایید کرده است که تلاش می‌کند تا واردات از ایران را از سربگیرد. یک منبع آگاه به رویترز گفت این شرکت امید دارد تا پایان امسال این واردات را از سربگیرد.

یک منبع صنعتی گفت شرکت سامیتومو که پیش از تحریم‌ها از ایران ال‌پی‌جی می خرید نیز در تلاش است تا به علت قیمت‌های رقابتی ایران از این کشور نفت خام و ال‌پی‌جی بخرد.

به گفته منابع آگاه، شرکت ایتوچو نیز خواهان از سرگیری واردات از ایران است و تجارتخانه کانماتسو نیز چنین قصدی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.