دبیر نمایشگاه گرافیک و نقاشی واقعه کربلا با عنوان «حضرت علی اصغر(ع)» لازم می‌داند که مفاهیم دینی با استفاده از هنر مدرن نیز به تصویر درآید.

هنرمندان در محرم چه می کنند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، این روزها بیستمین نمایشگاه گرافیک و نقاشی واقعه کربلا با عنوان «حضرت علی اصغر(ع)» در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست. در این نمایشگاه ۳۸ اثر از ۲۷ هنرمند در عرصه نقاشی و گرافیک ارائه شده است که به گفته پریسا شاد دبیر این نمایشگاه با موضوع حضرت علی اصغر (ع) به عنوان نماینده مظلومیت تمام کودکان جهان برپا شده است.

پریسا شاد قزوینی دبیر نمایشگاه و رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران در توضیح بیشتر این نمایشگاه به خبرنگار مهرگفت: توضیح درباره برپایی این نمایشگاه که بیستمین دوره اش برگزار می شود نیازمند این است که یک پیشینه ای را ذکر کنم. جمعی از استادان دانشگاه های هنر از سال ۸۲ برای برگزاری نمایشگاه های عاشورایی دور هم جمع شدیم و در سه رشته عکس، نقاشی و گرافیک شروع به برپایی نمایشگاه کردیم و در این مدت بالغ بر ۱۸۰ اثر دینی خلق شد.

وی ادامه داد: سال گذشته تصمیم گرفتیم این حرکت را گسترش بدهیم و خارج از جمع خودمان از دوستان هنرمند دیگر دعوت به همکاری کنیم.البته ما در انجمن علمی هنرهای تجسمی که از سال ۹۰ زیر نظر وزارت علوم شروع به فعالیت کردیم در زمینه مباحث نظری و علمی فعال هستیم و بنا بر همین نکته بیشترین کسانی که جذب همکاری با ما می شوند قشر دانشگاهی و یا فارغ‌التحصیلان هنر هستند. این را هم بگویم که این نمایشگاه نذر ما در حوزه فرهنگ است که هر سال ادا می کنیم تا بتوانیم راوی جریان عاشورایی باشیم.

پریسا شاد هدف اصلی این حرکت را رسیدن به یک پرداخت جدید در حوزه موضوعات عاشورایی دانست و بیان کرد: تا به حال در نقاشی ها و عکس ها و آثار گرافیکی ما نشانه هایی چون پنجه دست یا مراسم نوحه خوانی و سینه زنی و... دیده شده و آثار بیشتر شکل سنتی داشته ولی در نمایشگاه اخیر ما به ندرت از این نشانه ها می بینید. ما هر سال یک موضوع را در حواشی واقعه کربلا انتخاب می کنیم که امسال موضوع «حضرت علی اصغر(ع)» را به عنوان نماینده مظلومیت تمام کودکان جهان در نظر گرفتیم. آثار هم با تکنیک های متنوعی اجرا شده و محدودیت تکنیکی و اجرایی نگذاشتیم.

وی ادامه داد: اثر هنری نباید یک پدیده ثابت و بی تحرک باشد بلکه باید در جامعه ایجاد انگیزه کند و خلاقیت را بالا ببرد. ضمن اینکه ادراک هنری مردم را نیز بالا ببرد. ما همچنان درگیر این هستیم که آیا باید با موضوعات دینی مانند واقعه عاشورا یک برخورد رئالیسستی داشته باشیم یا برخوردی نمادگرایانه و اسطوره پردازانه و یا می توان به سمت هنر انتزاعی و مدرن برای خلق این آثار هم رفت.

رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران گفت: ما در این نمایشگاه روایتگری محض از رویداد را مناسب ندیدیم. هر چند هیچ اثری نهایی نیست و باید سال‌ها طول بکشد تا یک جریان هنری بعد از نقد و بررسی ها و ارزیابی ها قوت و ضعف خودش را پیدا کند اما معتقدیم این آثار شرافت موضوعی دارند و هم در حوزه هنر دینی و هم در حوزه هنر معاصر مقبولیت دارند. جمع ما گمان نمی کند که اگر پا در هنر مدرن گذاشتیم خلاف ارایه های دینی حرکت کرده ایم. شاید وقت آن است آموزه های دینی را با زبانی مدرن تر در حوزه هنر بیان کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه با انتقاد از اینکه نمایش آثار دینی با محوریت رویدادی چون واقعه کربلا تنها به ماه محرم محدود می شود، بیان کرد: ما نمایشگاه های عاشورایی خود را تنها می توانیم در ماه محرم ارائه بدهیم در حالیکه آرشیوی غنی از آثار با این موضوع داریم. در واقع این بخش هیچ حامی مشخصی ندارد و حتی در فروش این آثار نتوانستیم کاری انجام دهیم در حالیکه ارگان ها و سازمان های زیادی هستند که می توانند در این راه پیش قدم شوند اما همه فکر می کنند چون خلق این آثار با انگیزه های مذهبی همراه بوده پس باید هدیه داده شود و اعتبار حقیقی برای آثار قائل نیستند.

مراکز هنری از توان علمی جامعه هنری حمایت نمی کنند

پریسا شاد به عنوان رئیس انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران در ادامه درباره کارایی این انجمن گفت: در جهان هر گاه می خواهند حرکتی را قوت ببخشند از کسانی بهره می برند که توانایی علمی و شناخت بالایی در آن حوزه داشته باشند. انجمن های علمی زیر مجموعه وزارت علوم هستند و جایی میان علم و هنر حرکت می کنند. در انجمن ما هم هدف اصلی این بوده که بیانیه ای در ارتباط با هنر معاصر ارائه دهیم. ما در کنار نمایشگاه های سالانه که سعی می کنیم بیش از سه نمایشگاه نباشد، هر سال دو سمینار و کنفرانس برگزار می کنیم که مبانی نظری هنر را مدنظر دارد مانند آموزش هنر، اقتصاد و جامعه شناسی هنر، تاریخ نگاری هنر و...

وی در پاسخ به اینکه آیا مسئولان هنری از جمله مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواردی مانند برپایی نمایشگاه ها و رویدادها برای مشاوره به این انجمن مراجعه می کنند یا نه نیز گفت: متاسفانه تعامل این مراکز با ما در حد صفر است. در واقع رابطه میان سازمان ها و مراکز علمی در حد صفر است. اگر مصوبه ای بخواهند که نیاز به تایید دانشگاهی داشته باشد تنها برای یک امضا به اساتید مراجعه می کنند در حالیکه در دنیا مراکز علمی در تصمیم گیری های کلان جامعه نقش دارند.

نمایشگاه گرافیک و نقاشی واقعه کربلا با عنوان «حضرت علی اصغر(ع)» تا ۳۰ مهرماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برپاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.