قدس آنلاین- بجنورد- کبری علی آبادی: در نشست علنی شورای شهر بجنورد، درخواست شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی مبنی بر اصلاح تبصره سه مورد بررسی قرار گرفت.

اصلاح تبصره سه از مرثیه آب تا تقاضا

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، شرکت آب و فاضلاب استان در نامه ای تقاضا کرده است تا تبصره سه قانون توسعه شبکه های آب و فاضلاب در شهر بجنورد با مصوبه شورای شهر اجرایی شود و شورای شهر بجنورد نیزاحیای مصوبه اش را مبنی بر افزایش آب بها بر اساس تبصره سه را مورد بررسی قرار داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با ارائه گزارشی از وضعیت منابع تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در این استان گفت: این شرکت از شورای شهر درخواست دارد مواردی که وزیر نیرو تقلیل داده در مصوبه ای احیا شود و سهم مشارکت مردم  محقق شود تا این شرکت بتواند با تامین بخشی از هزینه ها، طرح های خود را سطح استان اجرایی کند.

*درآمد و هزینه همخوانی ندارد

غلامحسین ساقی اظهار داشت: اکنون میزان درآمد و هزینه های این شرکت با یکدیگر همخوانی ندارد و بازسازی شبکه های فرسوده نیاز به اعتبار دارد که در این زمینه به ناچار باید مشارکت مردم در تامین این هزینه ها وارد عرصه شود.

وی افزود: میزان آب بهایی که از مشترکان این شرکت دریافت می شود پایین است و درآمد حاصل از دریافت آب بها، نمی تواند پاسخگوی نیاز باشد.

ساقی خاطرنشان کرد: شورای شهر بجنورد با کار کارشناسی خود، رقمی را برای افزایش تعرفه های آب بها مصوب کرد و امید داشتیم این مصوبه به سرانجام برسد که بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم اما وقتی جدول تعرفه ها با فاصله سه چهار ماه، از تهران بازگشت، وزارت نیرو در تعرفه ها کاهش ایجاد کرده بود و ارقام خیلی کم شد بنابراین درخواست ما احیای این ارقام با استفاده از ظرفیت قانونی است.

وی به هزینه های بالای نگهداری از شبکه ها و تاسیسات اجرا شده در شرکت آب و فاضلاب و نیز هزینه های بالای اصلاح شبکه ها و خطوط انتقال فرسوده اشاره کرد و گفت: خط 50 کیلومتر شبکه ای که برای انتقال آب سد شیرین دره به بجنورد اجرا شده است هنوز تحویل این شرکت نشده است در صورت تحویل هزینه های نگهداری بالا می رود.

ساقی افزود: درست است که مصوبه شورای شهر مورد قبول وزارت نیرو نبوده است اما انتظار می رود از فرصت قانونی استفاده شود تا بتوانیم پاسخ گوی نیاز مردم به ویژه ساکنان حاشیه شهر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شرایط  بجنورد به لحاظ حاشیه نشینی شرایط ویژه ای است و انتظار می رود تا با تصویب اصلاح تبصره سه، توان مالی این شرکت ارتقا یافته و در زمینه خدمات رسانی به حاشیه ها نیز پاسخگو باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، یکی از راه کارها برای سرعت دادن به اجرای پروژه ها را کمک به ورود سرمایه گذار بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: اصلاح تبصره سه می تواند رغبت سرمایه گذاری بخش خصوصی را افزایش دهد.

ساقی تصریح کرد: قرار است سرمایه گذار بخش خصوصی جذب و وارد عرصه ساماندهی فاضلاب شهر بجنور شود و در این زمینه درخواست این است که این سرمایه گذار حمایت شود تا سرمایه وارد شهر شود و طرح جمع آوری فاضلاب سرعت گیرد.

وی در پاسخ به سوال یک عضو شورای شهر بجنورد مبنی بر اینکه چرا میزان پیشرفت اجرای طرح های جمع آوری فاضلاب در شهر اسفراین بیش از بجنورد است گفت: بخش زیادی از این امر مربوط به نحوه تعامل شهرداری دارد و در اسفراین این تعامل مناسب تر بوده است اما در شهر بجنورد جمع آوری فاضلاب شهری درگیر مسائلی همچون هزینه های آسفالت و ممانعت برای حفاری ها بوده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن در اسفراین طول شبکه ها کوتاه تر بوده و توسعه در این شهر کمتر بوده است.

ساقی با بیان اینکه در تلاش هستیم سرمایه گذار بخش خصوصی را وارد عرصه کنیم تا ادامه شبکه فاضلاب بجنورد را اجرا کند اظهار داشت: 210 کیلومتر دیگر شبکه فاضلاب باید در شهر بجنورد اجرا شود که امید می رود توسط بخش خصوصی محقق شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به سرمایه گذاری پتروشیمی برای مشارکت در جمع آوری فاضلاب بجنورد گفت: این سرمایه گذاری برای تامین آب مورد نیاز طرح توسعه پتروشیمی است

وی تصریح کرد: طرح توسعه پتروشیمی 20 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که 15 میلیون مترمکعب آن از طریق اجرای طرح جمع آوری فاضلاب بجنورد تامین می شود و پنج میلیون مترمکعب نیز از منابع زیرزمینی برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی درباره گلایه ها از تغییر طعم آب بجنورد در ماه گذشته گفت: تغییر و نوسان دمایی در این فصل سبب نوسان در حرکت آب مخزن سد شده و این امر کیفیت طعم و مزه آب آشامدیدنی شهر بجنورد را تحت شعاع قرار داد اما تلاش شده تا این عارضه در کمترین زمان مرتفع شود.

وی با اشاره به بالا آمدن سطح آب زیرزمینی بجنورد با بهره برداری از طرح انتقال آب سد شیرین دره به این شهر خاطرنشان کرد: با انتقال آب سد شیرین دره، هفت میلیون مترمکعب از آب این سد وارد مدار آب آشامیدنی شهر بجنور شده است و به همین میزان از برداشت آب های زیرزمینی این شهر کاسه ای شکل کاسته شده است که این امر که بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی را به دنبال دارد یک تهدید محسوب می شود.

به گفته ساقی، با آغاز بهره برداری ازسد شیرین دره و خاموشی چاه های شهر بجنورد، سطح آب زیرزمینی در این شهر بالاآمده است واین امر یک چالش در ایجاد تاسیسات زیربنایی به شمار می رود بنابراین با توجه به اینکه خدمات شبکه فاضلاب هنوز تمام شهر راپوشش نداده است از طرفی بالا آمدن سطح آب زیرزمینی در شهر بجنورد، تهدیدی برای آلودگی منابع آبی زیرزمینی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: باید طرح های جمع آوری فاضلاب را در این شهر زودتر اجرایی کنیم تا مشکلات آلودگی ناشی از بالا آمدن سطح آب بروز نکند.

وی پایین بودن تعرفه های آب بها را از دیگر دغدغه های شرکت عنوان کرد و گفت: قیمت تولیدی با هزینه های دریافتی همخوانی ندارد و  در مقایسه با سایر شهرهای هم تراز  قیمت پایین تری دارد.

عضو شورای شهر اسلامی بجنورد نیز در این نشست با بیان اینکه میزان رشد اجرای طرح فاضلاب در بجنورد به ویژه در حاشیه شهر نامناسب است گفت: طرح تفصیلی بجنورد و بازگشایی معابر شاید 100 سال به طول بکشد و مردم قصد نوسازی ندارد لذا عقب نشینی انجام نمی شود بنابراین درخواست می شود حال که شورا حسن نیت و برادری خود را به این شرکت ثابت کرده است، اجرای طرح های فاضلاب سرعت گیرد.

هاتفی اظهار داشت: با بهره برداری از طرح انتقال آب سد شیرین دره به بجنورد، آب های زیر زمینی شهر بجنورد مستعد بالا آمدن است این در حالی است که پتروشیمی اعلام کرده با مشکل تامین آب روبه رو است و در این باره بخشی از این نیاز از طریق برداشت آب های زیر زمینی تامین شود.

عضو شورای شهر بجنورد نیز خواستار مدیریت پساب شهر بجنورد توسط شرکت آب و فاضلاب شد.

علیرضا باغچقی اظهار داشت: به همان میزان که به حوزه مدیریت آب توجه می‌شود، مدیریت پساب نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.