۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 467842

در حالی وزیر کار دولت روحانی مدعی ایجاد ۲ میلیون و ۴۰۰هزار شغل در دولت تدبیر شد که گزارش رسمی مرکز آمار ایران بیانگر ایجاد ۸۱۱ هزار شغل خالص در سالهای ۹۲ تا ۹۴ است.

دولت یازدهم چقدر شغل ایجاد کرد؟

به گزارش تسنیم، در حالی حدود ۱۰ ماه از مأموریت دولت یازدهم باقی مانده که هیچ کدام از وعده‌های انتخاباتی دولت برای حل معضل بیکاری محقق نشده و شمار بالای بیکاران بیانگر این موضوع است که دولت در بحث اشتغال‌زایی ناموفق عمل کرده است. عدم توجه دقیق دولت به آمارهای بازار کار تا جایی است که  حسن روحانی اوایل امسال دستور تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان این دولت را داده بود که به‌تازگی با انتشار آمار جدید از انبوه جوانان جویای کار و درک صحیح بحران بیکاری، توان دولت برای اشغال‌زایی برای سیل بیکاران مورد سؤال و تردید رئیس جمهور واقع شد.

علی‌رغم انتقادهای متعدد درباره آمار اشتغال و عدم برنامه‌ریزی دولت در مباحث اشتغالی علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین اظهارات خود آمار تازه‌ای از اشتغال‌زایی دولت تدبیر اعلام کرده است.

ربیعی با بیان "۲ میلیون و ۴۰۰ هزار شغل در دولت یازدهم ایجاد کرده‌ایم" گفت: در این راستا و براساس تمهیدات اندیشیده شده ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری می‌تواند به‌عنوان یکی از مهمترین اقدامات این وزارتخانه باشد.

 در حالی ربیعی مدعی ایجاد ۲.۴ میلیون شغل در دولت تدبیر و امید شده است که بررسی آمار رسمی مرکز آمار ایران از کارنامه اشتغالزایی دولت در سالهای ۹۲، ۹۳ و ۹۴ بیانگر ارقام دیگری است که تناقض آشکار با مدعای وزیر کار دولت روحانی دارد.

* کارنامه اشتغال‌زایی دولت تدبیر از نگاه مرکز آمار ایران

بر اساس نتایج چکیده طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۹۱، تعداد جمعیت فعال اقتصادی در این سال حدود ۲۴ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۵۰۶ نفر است، همچنین تعداد جمعیت بیکار ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۵۸ نفر است.

 همچنین آمارگیری نیروی کار در سال ۹۲ نشان می‌دهد، تعداد جمعیت فعال اقتصادی حدود ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۱ نفر و تعداد افراد بیکار در این بازه زمانی ۲ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۳۷۲ نفر است که میزان شاغل در این سال ۲۱ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۱۷۹ نفر است.

 مقایسه آماری تعداد شاغلان سال ۹۱ و ۹۲ بیانگر این موضوع است که در سال ۹۲ حدود ۱۸۴ هزار و ۸۳۱ نفر به جمعیت  شاغل در کشور افزوده شده است.

چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۹۳ نیز نشان می‌دهد، تعداد جمعیت فعال در این سال ۲۳ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۴۶۹ نفر و تعداد بیکار ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۱۶۶ نفر است و تعداد افراد شاغل در این سال ۲۱ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۰۳ نفر است.

مقایسه آماری تعداد شاغلان سال ۹۲ و ۹۳ بیانگر این است که در سال ۹۳ حدود ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر از تعداد شاغلان در سال ۹۳ کم شده است. یعنی ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر از شاغلان موجود شغل خود را از دست داده و در صف بیکاران قرار گرفته‌اند.

چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۹۴ نیز نشان می‌دهد ۲۴ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۱۷۷ نفر جمعیت فعال در این سال و تعداد بیکاران ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۰۹۲ نفر است که تعداد افراد شاغل در این سال ۲۱ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۵ نفر است.

 همچنین مقایسه آمار تعداد شاغلان در سال ۹۳ و ۹۴ با توجه به اینکه تعداد شاغلان از ۲۱ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۰۳ نفر در سال ۹۳ به ۲۱ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۵ نفر در سال ۹۴ رسیده است یعنی ۶۶۷ هزار و ۷۸۲ نفر در سال ۹۴ به تعداد شاغلان افزوده شده است.

بنابراین، طبق گزارش مرکز آمار ایران طی سالهای ۹۲ تا ۹۴ در مجموع ۸۱۱ هزار اشتغال‌زایی خالص صورت گرفته که با ادعای ایجاد دو میلیون و ۴۰۰ هزار شغل اختلاف فاحش ۱.۶ میلیون نفری دارد. البته ممکن است که وزیر کار آمار اشتغال‌زایی فصل بهار ۹۵ را هم به آمار قبلی اضافه کرده باشد که هرچند به‌لحاظ کارشناسی مقایسه آمار سالانه با فصلی ایراد دارد، ولی با فرض افزودن ۷۵۰ هزار شغل ایجاد شده در بهار ۹۵ به آمار سه سال گذشته، باز هم اختلاف ۸۵۰ هزار نفری در آمار اعلامی وزیر کار با گزارش مرکز آمار ایران وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.